E El-Löken66 skrev:
Bra fråga. Lägg upp en karta så får vi se.
Duger inte denna?
useless useless skrev:
Det finns en karta i inlägg #91

harry73
E El-Löken66 skrev:
Det spelar ingen roll om det är en annan fastighet eller samma, är det två elabonnemang som förser två byggnader som kan anses vara permanentboende är det inte tillåtet, läs gärna min länk och saxade text.
Det var så jag uppfattade texten med undantag som hänvisas friskt till i tråden.
Det handlar inte om fastighetsgränser, men det handlar om att det interna nätet ska vara från anslutningspunkten till huset, elnätet i huset och eventuellt nätet till komplementbyggnader i husets direkta omgivning.
Jag misstänker att elledningar till trädgårdsbelysning och laddstolpe numera också ingår i det interna nätet.
Det viktiga punkter är att all el ska användas för egen räkning och att nätet ska befinna sig i direkt anslutning till bostadshuset.

Så har du en stor fastighet med två bostadshus som hyrs ut var för sig, ska båda bostadshus få en egen anslutning och ha möjlighet att själva välja elleverantör.
Har du ett bostadshus med en tomt som sträcker sig över flera fastigheter, då räcker det med en anslutning.
Huset i bilden nedan behöver alltså bara en anslutning, även om den ligger på flera fastigheter. Flygbild över fastighet med ett hus, grenser markerade, diskussion om elnätsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
harry73
E El-Löken66 skrev:
Bra fråga. Lägg upp en karta så får vi se.
kolla ovanstående flygfoto, den är rätt så tydlig

E
Alfredo Alfredo skrev:
Duger inte denna?
Fast där är inga problem.
Den kartan där halva huset står på en fastighet och halva på en annan.
Som ett parhus där skiljeväggen slagits ut menar du ?

harry73 harry73 skrev:
kolla ovanstående flygfoto, den är rätt så tydlig
Jag tror tyvärr inte du kommer att få El-Löken att titta på eller kommentera dina inlägg. Jag har försökt flera gånger, men han fortsätter att ställa samma frågor och komma med samma påståenden.

• Wow
  • Ledsen
faf och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Jag tror tyvärr inte du kommer att få El-Löken att titta på eller kommentera dina inlägg. Jag har försökt flera gånger, men han fortsätter att ställa samma frågor och komma med samma påståenden.
Det harry73 postat verkar ju vara det jag efterlyste, ett hus på två fastigheter.

Tyckte ditt exempel såg ganska ordinärt ut?

harry73
Jag har en nära släktning som inte heller kan medge fel, men det spelar ingen roll.
Hon hör vad jag säger och antingen låtsas hon att hon inte hör eller så säger hon bara emot.

MEN man ska bara ge det lite tid, för efter ett tag har hon insett att jag hade rätt och då plötsligt säger hon exakt samma sak som jag gjorde, men hävdar att hon alltid har sagt det.

Det är bara att acceptera att det är så det funkar för henne och att man inte behöver fortsätta en diskussion tills motparten ger sig. Ibland räcker det att förklara hur det ligger till, och sen ta det lugnt tills poletten ramlar ner hos den andra

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Enolf och 8 till
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Jag har en nära släktning som inte heller kan medge fel, men det spelar ingen roll.
Hon hör vad jag säger och antingen låtsas hon att hon inte hör eller så säger hon bara emot.

MEN man ska bara ge det lite tid, för efter ett tag har hon insett att jag hade rätt och då plötsligt säger hon exakt samma sak som jag gjorde, men hävdar att hon alltid har sagt det.

Det är bara att acceptera att det är så det funkar för henne och att man inte behöver fortsätta en diskussion tills motparten ger sig. Ibland räcker det att förklara hur det ligger till, och sen ta det lugnt tills poletten ramlar ner hos den andra
Vad pratar du nu om?

Vem har haft fel om vad, när och varför?

Förutom de som trodde det var vanligt att elmätaren sitter på någon annans fastighet.

E El-Löken66 skrev:
Tyckte ditt exempel såg ganska ordinärt ut?
Ok. Från att du inte ens trodde att det finns byggnader som står på fastighetsgränser så har du svängt till att det är ganska ordinärt?

E
useless useless skrev:
Ok. Från att du inte ens trodde att det finns byggnader som står på fastighetsgränser så har du svängt till att det är ganska ordinärt?
Har inte sagt att det inte finns. Frågan var hur dessa särfall ska lösas ur koncessionsynpunkt. Nu har Harry lagt upp någon slags karta. Vad är det för fastighetsbeteckning?

Den kartan du postade ut ser jag inget konstigt med, vill du förklara då vad det är du försöker få fram? Att taket på en byggnad skjuter ut över en fastighet?

Ja, hur ska det lösas då? Din uppfattning är att det är strängt förbjudet att överföra el mellan två fastigheter. Vad är lösningen på problemet och varför gör inte elbolaget nånting åt det?

E El-Löken66 skrev:
Den kartan du postade ut ser jag inget konstigt med, vill du förklara då vad det är du försöker få fram?
Huset står på tre olika fastigheter. 9:3, 9:5 och 9:7

E
useless useless skrev:
Ja, hur ska det lösas då? Din uppfattning är att det är strängt förbjudet att överföra el mellan två fastigheter. Vad är lösningen på problemet och varför gör inte elbolaget nånting åt det?

Huset står på tre olika fastigheter. 9:3, 9:5 och 9:7
Nej. Läs tråden. Jag har postat länkar och saxat relevant text.

Den som har områdesklncession kan givetvis dra dina ledningar över hur många fastigheter som behövs, det jag skrev var att det föredrogs att dra dessa i allmänningen fram privata fastigheter ifall valet finns.

Vad har nätkoncession med det hela att göra om det är ledningarna inne i min privatbostad? Får dom eller får dom inte passera fastighetsgränsen?

E
useless useless skrev:
Vad har nätkoncession med det hela att göra om det är ledningarna inne i min privatbostad? Får dom eller får dom inte passera fastighetsgränsen?
Går något av undantagen från nätkoncession att praktisera? Annars nej.

Konstigt att inte elbolaget har några synpunkter på det hela.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.