Grannarna har snickare hemma för att sätta staket och bygga pergola. Till pergolan som ligger nära vårt garage hade de satt en planka som stabilisering och jag trodde att de bara kilat fast den. Såg idag ett skruvhål som nu är helt obehandlat. Kan man bara lämna det såhär utan att det riskerar bli någon fuktskada eller liknande på garaget? De frågade inte innan och har inte sagt att de gjort något men hålet sitter precis där de hade sin stödplanka.

• Ett skruvhål på en vitmålad trävägg, omgiven av stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skruvhål i en vit, målad träyta nära marken, omgiven av stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Salix Salix och 25 till
  • Laddar…
Skruvhålet lär inte orsaka någon fuktskada. Men naturligtvis sätter man inte skruvar i någon annans garage utan att fråga.

• Gilla
Salix Salix och 49 till
  • Laddar…
Med tanke på hur nära fasaden är marken, och stenar emot tror jag skruvhålet är försumbart när det gäller fukt. Sen att dom skruvat i din fasad är inte ok!

• Gilla
Maria T och 27 till
  • Laddar…
Det där måste du fixa, risken är att det tränger in vatten vilken kan leda till att hela väggen rasar! Går snabbare än man tror!

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Niikas och 122 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Med tanke på hur nära fasaden är marken, och stenar emot tror jag skruvhålet är försumbart när det gäller fukt.
Plocka bort stenarna. De är ett större problem än skruvhålet.

• Gilla
  • Haha
Deminer och 54 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Det där måste du fixa, risken är att det tränger in vatten vilken kan leda till att hela väggen rasar! Går snabbare än man tror!
Visst borde man väl ha någon dag på sig?

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 27 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Plocka bort stenarna. De är ett större problem än skruvhålet.
Det var grannarna som la dit dem när de hjälpte oss flytta bort dem från deras tidigare häck. Men ja det bör vi ju faktiskt fixa nu :)

• Gilla
Origon och 7 till
  • Laddar…
Har man inte större problem än det här ska man va nöjd!😄

• Gilla
  • Haha
Adagbg och 39 till
  • Laddar…
R Restad skrev:
Har man inte större problem än det här ska man va nöjd!😄
Ja men härligt, jag var genuint orolig för fasaden men det låter som att det inte var nåt att fundera mer på då 😃

• Gilla
  • Wow
mitthusbergby och 7 till
  • Laddar…
Kör i lite utefog

• Gilla
  • Haha
Krychet och 10 till
  • Laddar…
Självklart påverkar det med fukt och röta. Detta bör åtgärdas så inom närtid. Förstår inte varför man säger att det.är.strunt samma. Hur du vill lösa det är upp till dig men jag hade personligen sagt till grannarna att åtgärda via snickaren då denne tagit sig friheten att göra åverkan på din egendom. Minsta möjliga så hade jag dokumenterat, fyllt i själv om jag haft saker hemma och meddelat grannen. Men att behöva köpa saker själv är inget jag hade gjort...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Morf och 13 till
  • Laddar…
P
Det är ju inget som kommer trigga akututryckning av insatsstyrkan hos polisen om vi säger så..

Lite ohyfsat kanske som många moraliskt reagerar på men i praktiken så lär det inte på ett mätbart sätt påverka livslängden på brädan..

Stenen lär ha högre påverkan på brädans livslängd än skruvhålet , men känner man sig på hugget så tryck i lite utefog i hålet och glöm problemet..

Dom som tror det påverkar livslängden.. hur fasiken tror ni brädan ser ut om man nerifrån kollar upp i luftspaleterna bakom locken. där finns i 99 fall av hundra helt obehandlat trä men som garanterat utsätts för fukt genom kontakt med luftens fuktighet.. och en annan bräda har kanske ett kvisthål , brukar ni sen nån snabbare nedbrytning runt dessa hål.. nej tänkte väl det , men i fantasin och rädslan så vill man tro att det är nåt att bråka och tjafsa om eller eller ens nämna till grannen.. somna om..

kläm i lite fog vid den årliga kollen av fasaden och eller innan man målar nästa gång. i 99 falla av hundra så kommer inte panelens livslängd att påverkas av det där skruvhålet.

• Gilla
HJS och 17 till
  • Laddar…
Ni som tycker att man ska behöva fråga en granne om en sådan skitsak, är ni 7år gamla eller?? Ni är som stora bebisar som ska bestämma allt. Ett sånt där hål har ju varenda människa på sin fasad.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Närkemannen och 39 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Ett sånt där hål har ju varenda människa på sin fasad.
Förvisso. Men det är ändå inte OK att skruva i andras hus, det håller du väl ändå med om?

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Maria T och 24 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Jontha skrev:
Ni som tycker att man ska behöva fråga en granne om en sådan skitsak, är ni 7år gamla eller?? Ni är som stora bebisar som ska bestämma allt. Ett sånt där hål har ju varenda människa på sin fasad.
Jag skulle uppskatta att bli tillfrågad innan någon skruvar i mitt hus, ja.

• Gilla
Edvert och 33 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.