Grannarna har snickare hemma för att sätta staket och bygga pergola. Till pergolan som ligger nära vårt garage hade de satt en planka som stabilisering och jag trodde att de bara kilat fast den. Såg idag ett skruvhål som nu är helt obehandlat. Kan man bara lämna det såhär utan att det riskerar bli någon fuktskada eller liknande på garaget? De frågade inte innan och har inte sagt att de gjort något men hålet sitter precis där de hade sin stödplanka.
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Kör i lite utefog
Självklart påverkar det med fukt och röta. Detta bör åtgärdas så inom närtid. Förstår inte varför man säger att det.är.strunt samma. Hur du vill lösa det är upp till dig men jag hade personligen sagt till grannarna att åtgärda via snickaren då denne tagit sig friheten att göra åverkan på din egendom. Minsta möjliga så hade jag dokumenterat, fyllt i själv om jag haft saker hemma och meddelat grannen. Men att behöva köpa saker själv är inget jag hade gjort...
Det är ju inget som kommer trigga akututryckning av insatsstyrkan hos polisen om vi säger så..
Lite ohyfsat kanske som många moraliskt reagerar på men i praktiken så lär det inte på ett mätbart sätt påverka livslängden på brädan..
Stenen lär ha högre påverkan på brädans livslängd än skruvhålet , men känner man sig på hugget så tryck i lite utefog i hålet och glöm problemet..
Dom som tror det påverkar livslängden.. hur fasiken tror ni brädan ser ut om man nerifrån kollar upp i luftspaleterna bakom locken. där finns i 99 fall av hundra helt obehandlat trä men som garanterat utsätts för fukt genom kontakt med luftens fuktighet.. och en annan bräda har kanske ett kvisthål , brukar ni sen nån snabbare nedbrytning runt dessa hål.. nej tänkte väl det , men i fantasin och rädslan så vill man tro att det är nåt att bråka och tjafsa om eller eller ens nämna till grannen.. somna om..
kläm i lite fog vid den årliga kollen av fasaden och eller innan man målar nästa gång. i 99 falla av hundra så kommer inte panelens livslängd att påverkas av det där skruvhålet.
Lite ohyfsat kanske som många moraliskt reagerar på men i praktiken så lär det inte på ett mätbart sätt påverka livslängden på brädan..
Stenen lär ha högre påverkan på brädans livslängd än skruvhålet , men känner man sig på hugget så tryck i lite utefog i hålet och glöm problemet..
Dom som tror det påverkar livslängden.. hur fasiken tror ni brädan ser ut om man nerifrån kollar upp i luftspaleterna bakom locken. där finns i 99 fall av hundra helt obehandlat trä men som garanterat utsätts för fukt genom kontakt med luftens fuktighet.. och en annan bräda har kanske ett kvisthål , brukar ni sen nån snabbare nedbrytning runt dessa hål.. nej tänkte väl det , men i fantasin och rädslan så vill man tro att det är nåt att bråka och tjafsa om eller eller ens nämna till grannen.. somna om..
kläm i lite fog vid den årliga kollen av fasaden och eller innan man målar nästa gång. i 99 falla av hundra så kommer inte panelens livslängd att påverkas av det där skruvhålet.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 127 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 127 inlägg