hsd
Hehe eller hohoho
Nej inte min granne, dock har jag en granne med ett STORT lärkträd som sprider barr även till mig men det tar lövsugen hand om till våren :D

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har svårt att se att det juridiska läget påverkas av om träden fanns när TS köpte sin fastighet eller om de är "nyplanterade".

Säger du det?

Limpewe Limpewe skrev:
Kul att så många engagerar sig i denna tråd, och tack för all bra info!

En följdfråga som dock uppstår är om jag har rätt att kapa topparna då i princip 1/3 av träden idag lutar in över på min sida om tomtgränsen då de tippar (bortsett att jag inte dödar träden såklart om jag tyder JB-lagen rätt). Finns ju även en aspekt i att vi inte vill ha tre lärkträd fallandes över vårt hus vid nästa stora storm. Jag tänker att något jäkla ansvar borde man väl ha för sin trädgård avseende sina grannar?
Nu kan ju lärkträd bli upp till 600 år gamla så det lär nog dröja innan de faller omkull

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Dags att byta tak på det där garaget, ser tekniskt undermåligt ut samt ovårdat.

Det har redan föreslagits men det enklaste är väl bara att plocka fram en stor öl samt ett skrivblock och sedan tar du några djupa klunkar, låter det verka någon sekund så du sitter bekvämt och börjar stapla upp hur mycket tid du lägger på detta (ta med forumskriveri också) och vad du skulle kunna göra med den tiden istället. Lägg på lite kostnader för slit o verk, turer till tippen (barr går ju inte direkt att kompostera på tomten).

Vad skulle det vara värt för dig att få bort dessa träd. Dra sedan av för en estimerad värdeökning på fastigheten utan dessa träd (i detta fall lägger du den till dina kostnader då du kan dra av den efter förutsatt att du har slantar till detta). Nu har du ju en summa framför dig. Ta in en offert på vad det skulle kosta att du anordnar med fällning över din tomt, bortforsling av allt samt fräsning av stubbar och igenfyllning med ny jord och återplantering av gräs. Dra detta från din tidigare summan och kolla om du fortfarande ligger på plus. Har du pengar kvar i din ekvation går du över till grannen med ett oskrivet blad och erbjuder dig att utföra arbetet enligt offerten och ta kostnaden och fråga honom vad det skulle krävas utöver detta för att han skulle nappa på erbjudandet. Är den summan granen anger lägre än vad du har kvar så tar ni i hand på det och du skriver ner det på ditt oskrivna blad och ni båda signerar med namn o datum. Ta ett foto på kontraktet och skicka till honom på sms för säkerhetskull och sedan ringer du och bokar tid för fällning.
Vill han ha något som vida överskrider dina möjligheter och vilja går du hem, kontaktar en mäklare och har kåken på hem.net efter nyår.

• Gilla
  • Haha
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Nissens
hsd hsd skrev:
Har Du olovligt sågat ner grenar kan det stå Dig dyrt
Man har rätt att göra det, så det är inget problem. Man får även kapa rötter.

• Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
hsd
Nissens Nissens skrev:
Man har rätt att göra det, så det är inget problem. Man får även kapa rötter.
Nix pix, grannen måste få den chansen själv först

Nissens
hsd hsd skrev:
Japp, det är riktigt. Nu verkar ju inte den aktuella grannen vilja ändra på något, så man kan ju gissa att grannen inte utnyttjade den möjligheten. :)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
hsd hsd skrev:
Ett sådant krav finns bara om åtgärden kapning kan befaras medföra skada av betydelse för grannen. Så grenar och rötter är inte absolut skyddade på något sätt av en sådan regel. Att ta bort några inhängande grenar kan knappast befaras medföra skada av betydelse för grannen.

• Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Limpewe Limpewe skrev:
Nej det var takpannor som sprack förra vintern. Enligt takläggaren låg det ett 15cm tjockt lager av gammalt barr som blåst in och var helt genomsurt. Pannorna klarade inte väta från två håll när det frös.

får det verkligen plats ett 15 cm tjockt barr-lager under en takpanna?

• Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
Ben D Ben D skrev:
får det verkligen plats ett 15 cm tjockt barr-lager under en takpanna?
Har en lite annorlunda takkonstruktion med djupare fackverk och impregnerad massonit som undertak, så det tror jag nog det kan få plats.

Limpewe Limpewe skrev:
Har en lite annorlunda takkonstruktion med djupare fackverk och impregnerad massonit som undertak, så det tror jag nog det kan få plats.
tack för klargörandet, fick inte riktigt upp bilden framför mej‍♂️

hoppas det löser sig med ditt problem och att ni får en bra grannsämja framöver.

Personligen skulle jag installera en fjärr-öppnare till garageporten ,och skaffa en sjysst lövblås. Och se över takkonstruktionen.

• Gilla
Limpewe
  • Laddar…
När du tröttnat på att tömma under pannorna, byter du till plåttak.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
P
Det blev så många inlägg.
Men har du erbjudit dig att ta ner träden själv? Alltså att hyra in en firma som plockar ner de.

Jag har själv 3 höga barrträd mellan mig och min granne, jag vägrar såklart ta ner de för de är mitt insynsskydd.
Men grannen fråga om han fick plocka träden och bygga ett insynsskydd. Helt ok kompromiss. Och då plockar han in folk för fällningen i med det står nära husen.

Hade min granne sagt åt mig att jag skulle ta ner träden för de ramlar minsann på hans tak och bilar så hade jag bara nonchalerat. Hugger inte ner några träd för att någon vill det. Men kan gå hallvvägs bara för att de stod nära husen =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.