raveper raveper skrev:
Då var det ju mer ditt eget fel att du inte sett om dina pannor ett bättre.
Kanske inte det vanligaste att folk går och lyfter undan takpannor varje år och rensar där under? Eller har jag fel? Kan ju nämna att det landar ca 2m3 barr på tak och uppfart årligen. Och alla med någon erfarenhet av lärkträd vet att de tunna jäkla barren hittar in överallt.
 
C claym skrev:
Detta måste vara ett av de fulaste träd jag någonsin sett! Att grannen vill ha kvar detta måste vara i ren provokation
Det såg sannolikt bättre ut innan TS gav sig på det.
 
  • Gilla
  • Haha
Elektra och 4 till
  • Laddar…
MollyMoon
R Rd 350 skrev:
Erbjud grannen några nya buskar (som inte blir så höga..) och ta på dig att ta ner träden på din kostnad.
Toppen idé! Kapade Vår hägg en somnar. Vuxit högre och blivit så ful. Gubben tjatade och ville kapa, jag tyckte det skulle bli kalt.
Mycket riktigt, när den var borta vart det så kalt och fult. Lummigheten försvann från trädgården. Grannarna jublade, "-Nu har du ju fjällutsikt" sa dom och kunde nog inte förstå mitt missmod. Men... jag sparade lite skott som skjutit upp runt omkring, He he ;)
Så idag har jag en 2 m fin hägg, som jag håller i schack, ser lite fjällutsikt och trädgården upplever jag ombonad. Försök bearbeta grannen på ett bra sätt. Kom med förslag på åtgärder. Fram tills du lyckats, att bygga en carport är för stor kostnad men släng pressning över bilen för att skydda den åtminstone. Stort lycka till! ;)
Ps. Kan man beskära gamla lärkträd?:thinking:
//Molly Moon
 
j.f.s
Som boende i ett område med mycket barrträd så fyller vi varje höst minst en släpvagn med barr. Jag har inte så stora problem med just att ta reda på barren men precis som TS skriver så letar de sig in överallt där det finns glipor både på bilar och hus. :crysmile:

Därtill var det nog bland de fulaste träd jag sett på länge så hade de varit mina hade jag tagit ner dem.
Men som tidigare nämnts så kanske vägen fram kan vara att erbjuda att bekosta nedtagning och kanske sträcka sig till att plantera en annan sorts träd? Fruktträd kanske kan vara något?
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja, det är väl nått sånt man måste ha när folk inte förstår sunt förnuft eller har sympati för andra.

Min granne i norr kom o knackade på "Får jag fälla några träd på din tomt, vi har ingen sol"
Givetvis sa jag, fäll det du behöver.
Vi hade själva fällt en massa träd söder om huset för att få sol, så varför skulle inte grannen få lite sol oxå ??
Självklart är ens egna subjektiva åsikt alltid det som framstår som sunt förnuft. Sympati är tyvärr inte enkelriktat, men jag förstår om det är svårt begrepp när man tycker att hot och tvång är det bästa lösningen.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Limpewe Limpewe skrev:
En följdfråga som dock uppstår är om jag har rätt att kapa topparna då i princip 1/3 av träden idag lutar in över på min sida om tomtgränsen då de tippar (bortsett att jag inte dödar träden såklart om jag tyder JB-lagen rätt). Finns ju även en aspekt i att vi inte vill ha tre lärkträd fallandes över vårt hus vid nästa stora storm. Jag tänker att något jäkla ansvar borde man väl ha för sin trädgård avseende sina grannar?
I grund och botten har du rätt att kapa varje gren eller rot som tränger in på din sida tomtgränsen om de orsakar olägenhet. Och de gör de tydligen i ditt fall. Kan din åtgärd befaras medföra skada av betydelse för din granne så ska han ges utrymme att själv utföra åtgärden. I praktiken ger du enklast grannen en tidsfrist på säg ett par månader för att själv kapa det som går över din tomtgräns och sen kan du kapa själv om inte grannen tar sitt ansvar.

Det ska sägas att det står "gren eller rot" i lagtexten så här får man tolka om t ex en trädtopp ingår i din rätt att kapa. Jag tror det efter att ha läst propositionstexten men det finns ingen högre dom som visar hur detta ska tolkas.

Är du överens med din granne om lagtextens tolkning så blir det aldrig en fråga att diskutera. Om grannen har något att invända mot din tolkning så finns ju de där månaderna från att han informeras att göra det.
 
  • Gilla
Limpewe
  • Laddar…
Förstår mig inte på folk som köper en fastighet och sen börjar gnälla på grannarna över tex träd som fanns där på visningen. Man äger ju inte utsikten. Lika äger man inte rätten till att avgöra vad grannen har på sin mark. Lika att folk här inne uppmanar till brott, bara för någon inte inser vad dom köpt fören i efterhand.
 
  • Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Limpewe Limpewe skrev:
Kanske inte det vanligaste att folk går och lyfter undan takpannor varje år och rensar där under? Eller har jag fel? Kan ju nämna att det landar ca 2m3 barr på tak och uppfart årligen. Och alla med någon erfarenhet av lärkträd vet att de tunna jäkla barren hittar in överallt.
Folk finns väl i alla varianter men typiskt sett är det en god idé att se över tak och dess avvattning ett par gånger om året. T ex att boka in en helg för detta på våren och en på hösten.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Träden fanns ju att se med köparen egna ögon så det kan inte varit någon överraskning och som allt annat , kraftledning hockeyrink skola eller avloppsreningsverk , sp är det upp till köparen att gilla läget eller välja någon annan bostad
Vi är helt ense om att TS borde köpt något annat om träden ansågs störande.

Min poäng var dock att rättsläget avseende TS möjligheter att agera vore detsamma om träden planterats igår. TS granne har full rätt att odla (nästan) vad han vill. När odlingen startade är irrelevant för TS möjligheter att påverka något.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Limpewe Limpewe skrev:
Jag tänker att något jäkla ansvar borde man väl ha för sin trädgård avseende sina grannar?
Som du läser här tycker många det, man har inget ansvar alls mot sina grannar.
Det här är mitt, det här är min, det här är min nalle, jag gör vad jag vill med min nalle. De är kvar i 5 åringen tänk.
Du får skylla dig själv som flyttade dit.....sorgligt nog.
Och nån lag som hjälper dig verkar inte finnas.
 
  • Haha
perra i skogen
  • Laddar…
Limpewe Limpewe skrev:
Nej det var takpannor som sprack förra vintern. Enligt takläggaren låg det ett 15cm tjockt lager av gammalt barr som blåst in och var helt genomsurt. Pannorna klarade inte väta från två håll när det frös.
Rensar du inte tak och hängrännor årligen?
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Förstår mig inte på folk som köper en fastighet och sen börjar gnälla på grannarna över tex träd som fanns där på visningen. Man äger ju inte utsikten. Lika äger man inte rätten till att avgöra vad grannen har på sin mark. Lika att folk här inne uppmanar till brott, bara för någon inte inser vad dom köpt fören i efterhand.
Nu är det så fiffigt att träd växer, så när huset köptes kanske träden var mindre.
 
Isakare Isakare skrev:
De är kvar i 5 åringen tänk.
Är det inte snarare en femårings tänk att man ska ha rätt att påverka vad andra planterar/odlar på sin mark? :thinking:
 
  • Gilla
Danzig55 och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som du läser här tycker många det, man har inget ansvar alls mot sina grannar.
Det här är mitt, det här är min, det här är min nalle, jag gör vad jag vill med min nalle. De är kvar i 5 åringen tänk.
Du får skylla dig själv som flyttade dit.....sorgligt nog.
Och nån lag som hjälper dig verkar inte finnas.
Tur är väl det, ingen lag ska kunna tvinga mig rätta mig efter vad grannen tycker om mina träd/växter.

Man är inte barnslig bara för man håller på sina rättigheter.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu är det så fiffigt att träd växer, så när huset köptes kanske träden var mindre.
Nu växer ju inte lärk så mycket på 4 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.