44 193 läst ·
227 svar
44k läst
227 svar
Grannens barrträd förstör vårt hus!
Träden måste ju vara äldre än garaget va? Lär ju göra det svårt hävda att de måste huggas ner?
Om du ändå måste fixa taket, fundera på att byta till plåttak, så slipper du sådana problem. För grannens träd har du tyvärr ingen rätt att bestämma över.Limpewe skrev:
Limpewe, trisst förstår frustrationen. Här hade jag köpt ett kapell till bilen, för att skydda den så mkt som möjligt och för att slippa dra borste över lacken. Var i liknande situation och visst lite tid tog det att dra över kapellet etc, men helt klart skyddade det mot såväl nedfallande löv som skräp i övrigt mm
Inte sett om TS svarat på förslaget att erbjuda grannen att sköta fällningen och bortforslandet själv? Men om grannen inte går med på det heller hade jag personligen bytt ut takpannorna på garaget till sådana som är glaserade/behandlade så att skräpet glider av istället för att ligga kvar och förmultna, samt klurat ut någon lösning för skydd för bilen om det känns jobbigt att sopa av den. Känns värt det för att slippa hålla på att ödsla massa energi på att tjafsa med grannen.
Det borde snarare finnas regler som säkerställer att man undersökt om grannen har höga träd i tomtgränsen innan man skriver på kontraktet och köper ett hus.L Lakritsianen skrev:
Men i många fall fanns träden där innan husen.. och då har husägaren placerat byggnaden ”fel”..L Lakritsianen skrev:
Även om träden inte är (lika) stora från början.. så syns de ju i de allra flesta fall! Så man ser dem med blotta ögat…så det kan man inte säga något om iaf! Däremot skulle jag vidtagit egna åtgärder om min granne planterade (framtida) stora träd vid tomtgränsen efter jag flyttat in.. skulle genast gräva ner en barriär för rötterna på min sida!
Sedan skulle jag årligen hålla efter grenar som sökte sig till min sida (så den inte etablerade sig åt mitt håll - ja, om jag nu inte ville det då!).. men löv, barr, kvistar och pollen… anser jag att man får ta om man skaffar hus (personlig åsikt, då naturen lever och den färdas långt.. inte bara från grannen).
10-15 meter höga är lagom, runt hela tomten.L Lakritsianen skrev:
Då slipper man extrem hetta och kan lägga sig i skuggan
Grannen fick lov att ta 3 st i år, mot att han bygger ett högt tätt plank så jag slipper se hans hyresgäster.
Ööööh det är ganska dyrt med tomter? Sååå de som har köpt sin tomt först ska bara få fläka ut sig runt sin tomtgräns och få ännu mer?tensiden skrev:
Det är väl mer rimligt att man samsas så det blir tryggt och trivsamt för alla och vill man ha höga träd så placerar man dem minst 4,5 m in på sin egna tomtgrän!