44 193 läst ·
227 svar
44k läst
227 svar
Grannens barrträd förstör vårt hus!
Menar inget av det. Jag menar att stora ovårdade träd inte ska få finnas på villatomter, oavsett ägarförhållanden.S Strontus skrev:
Sympati är att tänka på andra i omgivningen. Grannen som har de där träden tänker inte på andra, det är en egoist.
Nej det finns inget juridiskt utrymme som ger dig rätt att diktera vilka växter din granne väljer att ha på sin fastighet, ej heller finns några lagrum som ger dig rätt att diktera vart din granne väljer att plantera eventuella växter, se jordabalken för detaljer. Teoretiskt finns skadeståndsansvar om träden till följd av grannens oaktsamhet (eller uppsåtliga agerande) orsakar person- eller sakskada, men i det här fallet torde det aldrig bli relevant, jämför med skadeståndslagen.Limpewe skrev:
Jag har sågat av alla grenar som växer över på vår tomt, men det borde väl även finnas något sorts ansvar om ens växtlighet förstör grannarnas fastigheter? Försökte även prata med vårt försäkringsbolags juridiska ombud, men de kunde inte heller ge något tydligt svar. Någon som råkat ut för nått liknande som vet hur man kan gå tillväga?
Jag vill nog påstå att det är du som är en smula egocentrerad eftersom du på fullaste allvar vill göra dina egna normer till allmängiltiga för alla andra. Stora och ovårdade träd kanske stör dig, men inte nödvändigtvis den som äger trädet. Varför ska du då få bestämma? Du äger ju inte ens trädet, så din åsikt torde ju vara den som är minst relevant i sammanhanget. Ändå anser du att du har rätt att diktera villkoren för alla andra med hänvisning till din egen smak... Dessutom, även om vi köper ditt påstående om att grannen i fråga är en egoist, vad spelar det för roll egentligen? Äganderätten gäller ju oaktat om personen är en egoist eller inte. Så du har fortfarande inte lyckats visa på varför det ska vara förbjudet med vad du klassar som stora och ovårdade träd på villatomter, annat än att det framgår av dina inlägg att du verkar tillhöra den kategori av villaägare som gillar solljus på tomten och som ser det som ett självändamål, vilket brukar medföra att träd som regel betraktas som något vederstyggligt.Isakare skrev:
Tyvärr är det inte så lätt att bestämma vad grannen ska ha eller inte på sin egna tomt (tur det iof, skulle inte tycka det var så kul om alla klev in och sågade ner / tog upp saker jag planterat eller byggt),Limpewe skrev:
Har köpt ett hus för 4 år sedan och fick då ärva en gammal grannfejd som involverar 3 förväxta lärkträd. Gröna och fina sommartid, men på höst/ vinter släpper de sina barr. Barren har genom åren blåst in under takpannorna och nu legat och samlat fukt, vilket i sin tur lätt till skador på detta.
Även bilen behöver saneras på barr (även i motorrummet). Har vänligt bett grannen ta ner träden, men han menar att ”lite skit som faller ner får man räkna med”….. Fick idag nog och ringde till byggnadsnämnden i min kommun som hänvisar till jordbalkslagen. Och ja. Jag har sågat av alla grenar som växer över på vår tomt, men det borde väl även finnas något sorts ansvar om ens växtlighet förstör grannarnas fastigheter? Försökte även prata med vårt försäkringsbolags juridiska ombud, men de kunde inte heller ge något tydligt svar. Någon som råkat ut för nått liknande som vet hur man kan gå tillväga?
Men sedan har man ju, som du, problem av grannens växtlighet.. och jag kan förstå irritationen. Men det enda man kan göra är att försöka prata med grannen.. vilket inte alltid är så lätt. Man får inte låta anklagande på nått vis, utan bara ta upp det med samma attityd som du frågar om vädret.. andra gången du tar upp det.. får du visa nån konkret skada hens grejer skapat.. tredje gången.. har ni bägge fått dåligt rykte och grannsämjan är nog inte så god längre (även om ni kan hålla masken).
Upprepat tjatande skapar alltid "trotsighet".. därför man inte får ta upp samma sak.. utan försöka vara lite smidig..
Bryr man sig inte om grannsämjan.. så kan man ju bete sig lite som man vill, men får också resultatet efter hur man beter sig. Går man dit anklagande, eller får den andra parten att känna sig trängd.. hotat eller dumförklarad - så kommer de inte bry sig ett skvatt om vad du säger alls (tack och lov är inte alla så)
De allra flesta går att prata med iaf nån gång (man måste ju tala om, om man tycker något är fel.. annars vet de ju inte).
Men som du säger själv.. det man kan göra är att prata med dem.. hugga ner grenarna som sticker in på ens sida.. skotta in allt barr i deras trädgård,, (man får ju inte ta de grenar som man hugger ner av grannens träd utan lov.. så därför anser jag att man även skickar in barr o löv där.. OM man är på det humöret).
Men det är svårt för kommunen att göra något.. så länge inte rötterna växer in i garaget, eller under taket.. och förstör..
Utvändigt består hela världen av träd och buskar som släpper löv och pollen som i sin tur blåser omkring och hamnar lite överallt. Dvs det är svårt att peka på vilka barr som kommer från just deras träd (även om man nu förutsätter att alla gör det!).. men naturen styr man inte direkt över.. (även om man vill ibland),
Funderat på att bygga nått plank? sätta nån väv som fångar upp det värsta periodernas smuts/sopor.. (du vet ju ungefär när de släpper..).
Du får försöka tänka lite outside the box.. (och betala för det) för tyvärr är det ju du som har problem av det, inte grannen ..
Hoppas det löser sig.. och att ni iaf kanske kan kompromissa ihop något.
(kan vara dags att plocka bort pannorna närmast grannen o dammsuga.. o kolla pappen..ser det ok ut är det ju bara o lägga tillbaka pannorna..)
På bilden ser träden ut att stå ganska nära huset? Spontant hade jag inte själv velat ha träd så pass nära, särskilt när de ser så risiga ut.
Att de fanns där när man flyttar dit hör inte dit, man följer de regler som finns om det nu finns några. Det finns en hel del saker man inte förstår innebörd av förens man but i ett hus ett tag. Man ska såklart ha sunt förnuft men det kräver oftast erfarenhet och det är inte alltid att man har tillräckligt än.
Att de fanns där när man flyttar dit hör inte dit, man följer de regler som finns om det nu finns några. Det finns en hel del saker man inte förstår innebörd av förens man but i ett hus ett tag. Man ska såklart ha sunt förnuft men det kräver oftast erfarenhet och det är inte alltid att man har tillräckligt än.
De regler som finns som behandlar sådana här situationer återfinns främst i 3:e kapitlet i Jordabalken. Som du kan se finns det inga lagrum som ger TS någons om helst rätt att kräva att hans granne ska avverka lärkträden i fråga. Endast i det fall grenar och rötter tränger in på TS fastighet kan denne begära att grannen tar bort just dessa (om gren- och rotborttagningen kan anses medföra skada som är av betydelse) och om så inte sker göra det själv. Det ska väl nämnas att vi har JB 3:1 också, men den paragrafen är tämligen löst hållen och jag skulle bli mäkta förvånad om TS granne skulle torska med hänvisning till 3:1...I Ironside skrev:På bilden ser träden ut att stå ganska nära huset? Spontant hade jag inte själv velat ha träd så pass nära, särskilt när de ser så risiga ut.
Att de fanns där när man flyttar det hör inte dit, man följer de regler som finns om det nu finns några. Det finns en hel del saker man inte förstår innebörd av förens man butt i ett hus ett tag. Man ska såklart ha sunt förnuft men det kräver oftast erfarenhet och det är inte alltid att man har tillräckligt än.
Att träden fanns där när TS flyttade in har alltså inget med den juridiska frågan att göra, mycket riktigt, men det har inte heller trädens skick eller placering (så länge dessa står på grannens fastighet, vill säga). Så att träden är risiga eller står nära fastighetsgränsen är lika irrelevant som att träden stod där när TS köpte fastigheten. Däremot är det lite märkligt att TS verkar ha en sådan aversion gentemot lärkträden i fråga men ändå lyckats missa att hans granne har flera lärkträd som kommer fälla sina barr, varje år... Det är klart att TS kanske inte kände till vad lärkträd är och trodde det var vanliga granar eller nått, men det är ju knappast något TS granne kan lastas för, inte sant?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Träden fanns ju att se med köparen egna ögon så det kan inte varit någon överraskning och som allt annat , kraftledning hockeyrink skola eller avloppsreningsverk , sp är det upp till köparen att gilla läget eller välja någon annan bostadAlfredo skrev:
Utmärkt redogörelse! Då vet TS vilka alternativ som finns kvar.F Falckman skrev:De regler som finns som behandlar sådana här situationer återfinns främst i 3:e kapitlet i Jordabalken. Som du kan se finns det inga lagrum som ger TS någons om helst rätt att kräva att hans granne ska avverka lärkträden i fråga. Endast i det fall grenar och rötter tränger in på TS fastighet kan denne begära att grannen tar bort just dessa (om gren- och rotborttagningen kan anses medföra skada som är av betydelse) och om så inte sker göra det själv. Det ska väl nämnas att vi har JB 3:1 också, men den paragrafen är tämligen löst hållen och jag skulle bli mäkta förvånad om TS granne skulle torska med hänvisning till 3:1...
Att träden fanns där när TS flyttade in har alltså inget med den juridiska frågan att göra, mycket riktigt, men det har inte heller trädens skick eller placering (så länge dessa står på grannens fastighet, vill säga). Så att träden är risiga eller står nära fastighetsgränsen är lika irrelevant som att träden stod där när TS köpte fastigheten. Däremot är det lite märkligt att TS verkar ha en sådan aversion gentemot lärkträden i fråga men ändå lyckats missa att hans granne har flera lärkträd som kommer fälla sina barr, varje år... Det är klart att TS kanske inte kände till vad lärkträd är och trodde det var vanliga granar eller nått, men det är ju knappast något TS granne kan lastas för, inte sant?
Tyvärr är det inte alltid såenkelt. Det finns exempel på såväl skjutbanor som (och om jag inte missminner) rally/cross-banor riskerar att få stängas för att nyinflyttade grannar börjat störa sig på godkända och icke godkända bullernivåer. En motsvarighet i städer är när folk flyttar in till centrala stadskärnor och sedan tycker att nattlivet, krogar och restauranger bullrar för mycket och anmäler till kommunen. Det avgörande i dessa fall är inte vilken verksamhet som var där först, det som avgör är exempelvis de bullernivåer som fastställts. Vilket i vissa fall öppnar upp för att befintliga verksamheter får stänga eller flytta för att ett gäng, låt oss säga ljudkänsliga och paragrafälskande nyinflyttade grannar råkar vara på rätt sida om lagen...hsd skrev:
Jag tackar ödmjukastI Ironside skrev:
Kul att så många engagerar sig i denna tråd, och tack för all bra info!
En följdfråga som dock uppstår är om jag har rätt att kapa topparna då i princip 1/3 av träden idag lutar in över på min sida om tomtgränsen då de tippar (bortsett att jag inte dödar träden såklart om jag tyder JB-lagen rätt). Finns ju även en aspekt i att vi inte vill ha tre lärkträd fallandes över vårt hus vid nästa stora storm. Jag tänker att något jäkla ansvar borde man väl ha för sin trädgård avseende sina grannar?
En följdfråga som dock uppstår är om jag har rätt att kapa topparna då i princip 1/3 av träden idag lutar in över på min sida om tomtgränsen då de tippar (bortsett att jag inte dödar träden såklart om jag tyder JB-lagen rätt). Finns ju även en aspekt i att vi inte vill ha tre lärkträd fallandes över vårt hus vid nästa stora storm. Jag tänker att något jäkla ansvar borde man väl ha för sin trädgård avseende sina grannar?
Kapa ner skiten och ta ditt straff som en redig karl. Problemet löst.Limpewe skrev:
Kul att så många engagerar sig i denna tråd, och tack för all bra info!