Jag har själv aldrig varit i behov av att försöka övertyga en granne om att ta ned träd, men om jag var du skulle jag se om jag inte kan köpa träden av grannen och sedan ta ned dem. Kanske går att sälja som ved i dessa tider?

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
hsd
Träden fanns ju där när Ni köpte huset, lev med dessa fina träd eller flytta

• Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
N
Limpewe Limpewe skrev:
Har köpt ett hus för 4 år sedan och fick då ärva en gammal grannfejd som involverar 3 förväxta lärkträd. Gröna och fina sommartid, men på höst/ vinter släpper de sina barr. Barren har genom åren blåst in under takpannorna och nu legat och samlat fukt, vilket i sin tur lätt till skador på detta.
Även bilen behöver saneras på barr (även i motorrummet). Har vänligt bett grannen ta ner träden, men han menar att ”lite skit som faller ner får man räkna med”….. Fick idag nog och ringde till byggnadsnämnden i min kommun som hänvisar till jordbalkslagen. Och ja. Jag har sågat av alla grenar som växer över på vår tomt, men det borde väl även finnas något sorts ansvar om ens växtlighet förstör grannarnas fastigheter? Försökte även prata med vårt försäkringsbolags juridiska ombud, men de kunde inte heller ge något tydligt svar. Någon som råkat ut för nått liknande som vet hur man kan gå tillväga?
Jag är stor vän av träd och deras bevarande men lärkträd är INTE roliga. Inte särskilt vackra när de blir större och skräpar massor.
Tyvärr är det nog svårt att tvinga fram någon åtgärd i ditt fall.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
hsd
Limpewe Limpewe skrev:
Har köpt ett hus för 4 år sedan och fick då ärva en gammal grannfejd som involverar 3 förväxta lärkträd. Gröna och fina sommartid, men på höst/ vinter släpper de sina barr. Barren har genom åren blåst in under takpannorna och nu legat och samlat fukt, vilket i sin tur lätt till skador på detta.
Även bilen behöver saneras på barr (även i motorrummet). Har vänligt bett grannen ta ner träden, men han menar att ”lite skit som faller ner får man räkna med”….. Fick idag nog och ringde till byggnadsnämnden i min kommun som hänvisar till jordbalkslagen. Och ja. Jag har sågat av alla grenar som växer över på vår tomt, men det borde väl även finnas något sorts ansvar om ens växtlighet förstör grannarnas fastigheter? Försökte även prata med vårt försäkringsbolags juridiska ombud, men de kunde inte heller ge något tydligt svar. Någon som råkat ut för nått liknande som vet hur man kan gå tillväga?
Har Du olovligt sågat ner grenar kan det stå Dig dyrt

• Gilla
Roger Pettersson R
  • Laddar…
Skärp dig! Gråta för du får lite barr på taket? Skämtar du eller? flytta till en åker!

• Gilla
  • Haha
Danzig55 och 6 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Har Du olovligt sågat ner grenar kan det stå Dig dyrt
Han får ju fortfarande såga av de grenar som är inne på hans egen tomt. Är det över tomtgränsen så är det en annan femma.

• Gilla
Muhrman och 2 till
  • Laddar…
H
M Mawe85 skrev:
Han får ju fortfarande såga av de grenar som är inne på hans egen tomt. Är det över tomtgränsen så är det en annan femma.
nej för först ska den som äger träden ha möjlighet att ordna det själv inom rimlig tid sen kan du kapa.
Men du får heller inte kapa så du dödar trädet

• Gilla
Magdalena Koch och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hallerudsbo skrev:
nej för först ska den som äger träden ha möjlighet att ordna det själv inom rimlig tid sen kan du kapa.
Men du får heller inte kapa så du dödar trädet
Grannen behöver bara ges den möjligheten om grenkapningen kan befaras medföra skada av betydelse för honom. I de flesta fall i trädgårdssammanhang så handlar det om prydnadsträd eller helt enkelt sly som har vuxit upp och då kan ingen skada av betydelse befaras för trädets ägare om inträngande granar kapas. Möjligen om det görs mitt i savstigningen och är mycket omfattande så att trädet riskerar att skadas/dö på kuppen. Men träd är svåra att döda på det sättet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Börja odla barrlöss på grannens lärkträd och du slipper barren!

Finns ganska många besvärliga insekter och annan ohyra i skog och trädgård.

Granbarkborren härjar friskt i våra skogar och dödar många granar. Riktigt effektiv mot gran.

arneri68 arneri68 skrev:
Börja odla barrlöss på grannens lärkträd och du slipper barren!

Finns ganska många besvärliga insekter och annan ohyra i skog och trädgård.

Granbarkborren härjar friskt i våra skogar och dödar många granar. Riktigt effektiv mot gran.
Förutom att barrlöss inte verkar vilja gå på lärkträd.
Bakborrar gör inte heller någon skada

Om jag fick bestämma skulle lagar om växtlighet i bebyggt område skrivas om.
Och med de lagarna skulle de där träden sågas ner i morgon på ägarens bekostnad, om inte ägaren själv sågar ner de idag.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
preben89 och 12 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Och med de lagarna skulle de där träden sågas ner i morgon på ägarens bekostnad, om inte ägaren själv sågar ner de idag.
Och om du protesterar, kommer Securitate och sätter dig i fångläger.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 7 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja i trädgårdar skulle det bara få finnas rabarber, thujahäckar och gräs.

• Gilla
  • Arg
Bangan och 7 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Och om du protesterar, kommer Securitate och sätter dig i fångläger.
Ja, det är väl nått sånt man måste ha när folk inte förstår sunt förnuft eller har sympati för andra.

Min granne i norr kom o knackade på "Får jag fälla några träd på din tomt, vi har ingen sol"
Givetvis sa jag, fäll det du behöver.
Vi hade själva fällt en massa träd söder om huset för att få sol, så varför skulle inte grannen få lite sol oxå ??

• Gilla
  • Älska
Tågvirke och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja, det är väl nått sånt man måste ha när folk inte förstår sunt förnuft eller har sympati för andra.
Du menar folk som klagar på växtlighet som fanns där när de flyttade in, eller som inte har något sympati för vad grannen tycker om träden?

• Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.