TRJBerg
Alla främmande ledningar och servitut på en fastighet är potientiella problem, som varar i "evighet".

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hardbjorn skrev:
Jag blir så provocerad av alla svar här. Valet beror väl på vad du vill ha för relation med grannen. Vill du vara en typisk snål gnällig svensk så nekar du. Vill du vara trevlig och generös säger du självklart ja, och det behöver inte vara med något servitut eller liknande. Bara ned med den j-a sladden. Jag fick en ny granne, närmaste vägen för hans bredband nekades av en annan granne. Jag sa att han kunde dra den över min tomt i stället, lite knöligt men det gick. Alternativet hade varit nästan hopplöst. Vi har en superrelation och han har varit jättegenerös i ett annat ärende som gäller tomtgränsen där jag hade starka önskemål. Leva och låta leva, helt enkelt. Man hjälps åt för att göra livet enklare. ELLER, vara en sur tråkig svensk som bara tänker på sig själv.
Jag tycker den lösning som du föreslår är den att föredra. För guds skull, inga servitut för den trevlige grannen kan snart flytta och en annan granne flyttar in som inte är så trevlig.

Men ett nyttjanderättsavtal med uppsägningsmöjlighet med den trevlige grannen på tio år är väl utmärkt? Flyttar grannen så ryker avtalet och kabeln kan tas bort. Om det inte flyttar in en ny trevlig granne som kan få ett nytt nyttjanderättsavtal på tio år till. O s v.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P
N niaan skrev:
Troligtvis blir det inte ens dokumenterat om man vet hur fiberbolagen arbetar.
Är inget krav på att uppge det vid en försäljning heller.
Det vore inte snällt att underlåta att berätta om en fiberkabel på en tomt man ska sälja. Vanligen är det fastighetsägaren som är ansvarig för att inte gräva av kabeln.

Men det går nog bra att inte berätta om fibern. Det bör ingå i en potentiell köpares undersökningsplikt att ta reda på om det finns en fiberkabel nergrävd.

Om det finns täckning för 5G är det väl så bra som fiber till helt annnan kostnad och med lägre kostnad för abonemang och det borde grannen kolla!

P
S sydlars skrev:
Om det finns täckning för 5G är det väl så bra som fiber till helt annnan kostnad och med lägre kostnad för abonemang och det borde grannen kolla!
Prestandan påverkas av hur många som använder den cell som man själv är ansluten till.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
S sydlars skrev:
Nu var det ju inte det som var frågan...

Kanske inte grannen tycker det är ett lika fullgott alternativ som du, kanske de redan har provat men det inte fungerar eller så vill de bara ha fiber. Att TS då börjar argumentera om 5G känns ju något irrelevant? Kanske TS inte tycker att denna har mandat eller kunskap att rådge grannen i fråga och därför inte vill komma m oombedda råd?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Kostnaden för grannen (som jag antar ska betala) med 20 meter jämfört med 60 meter kan vara oerhört stor. Du skriver att det är en liten bit bara och inga planer från din sida finns på att bebygga eller gräva där. Var lite snäll säger jag och låt fibern grävas ner. Grannsämjan lär bli oerhört mycket bättre.

Bo

Frågan är ju hur omständig dragningen blir. Kommer ledningen korsa tomten på mitten eller bara gena över ett hörn? I mitt fall skulle jag medge tillstånd om det är en dragning som löser ett stort problem för grannen och ger en liten belastning för mig. Dock så skulle jag kräva ett mycket större djup samt dukt i slang. Samt att jag skall få stå som beställare av grävtjänsten med fiberbolaget eller grannen som betalare. Och ovanpå det ett nyttjanderättsavtal.

C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.

Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.

Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Normalkostnad för att gräva ner fiberkabel ligger på ca 150-250kr/m. Under normala okomplicerade förhållande.

C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.

Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.

Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Varför inte? Så länge dragningen inte påverkar era framtida möjligheter att bygga fler byggnader på tomten är det väl inget problem? Självklart skall ni ha kompensation för skadad gräsmatta etc, men jag skulle personligen välkomna den nye grannen med en positiv attityd! 😌

• Gilla
GK100
  • Laddar…
mycke_nu mycke_nu skrev:
Varför inte? Så länge dragningen inte påverkar era framtida möjligheter att bygga fler byggnader på tomten är det väl inget problem? Självklart skall ni ha kompensation för skadad gräsmatta etc, men jag skulle personligen välkomna den nye grannen med en positiv attityd! 😌
Grannen betalar för sin fiber och gräsmattan lär väl växa igen och grävningen kommer att vara som om ingenting har grävts efter ett tag. Ska man som granne först vara juste och samtidigt begära kompensation? En tack och kopp kaffe är tillräckligt tycker jag.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
C Commodore64 skrev:

Inte dina problem att grannen vill ha fiber. Det får fiber installatören lösa. Definitivt inte genom er tomt.

H Hardbjorn skrev:
Jag blir så provocerad av alla svar här. Valet beror väl på vad du vill ha för relation med grannen. Vill du vara en typisk snål gnällig svensk så nekar du. Vill du vara trevlig och generös säger du självklart ja, och det behöver inte vara med något servitut eller liknande. Bara ned med den j-a sladden. Jag fick en ny granne, närmaste vägen för hans bredband nekades av en annan granne. Jag sa att han kunde dra den över min tomt i stället, lite knöligt men det gick. Alternativet hade varit nästan hopplöst. Vi har en superrelation och han har varit jättegenerös i ett annat ärende som gäller tomtgränsen där jag hade starka önskemål. Leva och låta leva, helt enkelt. Man hjälps åt för att göra livet enklare. ELLER, vara en sur tråkig svensk som bara tänker på sig själv.
Håller helt med typiskt medelålders män att ha den attityden som är här

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P perhedelin skrev:
Håller helt med typiskt medelålders män att ha den attityden som är här
Nej. Medelålders fruntimmer enligt mina erfarenheter. Det är mycket enklare att göra affärer med män, än med damer. Mindre tjafs. Mer rakt på sak.

Demmpa Demmpa skrev:
Nätägaren brukar äga fibern ända till CPEn.
Handlar inte om vem som äger marken utan om rätten att dra ledningar i annans mark. Dvs ett avtal mellan markägaren och den som vill dra fram en ledning i dennes mark.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.