36 014 läst ·
105 svar
36k läst
105 svar
Grannen vill ha bredband via vår tomt
Ja kanske det. I alla fall där jag bor så finns det regler som gäller djupet och de följs av alla som levererar fiber, el, vatten, etc. Tycker det är jävligt bra.Alfredo skrev:
Jag skulle inte vilja ha det så att någon bara gräver ner kabeln precis under ytan lite hursomhelst.
Vem tror du äger marken där?L llundberg skrev:
Många har servitut på annans mark för utfart/transport. och så vidare.
Det behöver inte betyda att man får gräva ned vad som helst där. Man får bara de rättigheter som servitutet specificerar.
Finns många som behöver utnyttja grannars mark för att kunna leva på sin egen.. dvs diverse servitut.
/ATW
Jag antar att kommunen äger gatumarken och man själv äger infarten. Är det inte så?A ArneTW skrev:
Nej det vill inte jag heller normalt. Samtidigt är jag rätt nöjd med att det är jag som fastighetsägare som bestämmer hur det ska vara. Vill jag av någon anledning lägga en fiber direkt på marken mellan två byggnader skulle jag tycka att det vore synnerligen märkligt om något förbjöd mig att göra det.L llundberg skrev:
Jaså det visste jag inte, så är det inte alls där jag bor och jag vet att mina föräldrars tomt i Sverige gick direkt till gatan. Låter inget vidare om man måste ha något slags tillstånd att köra över andras tomter för att komma till sin egen.Alfredo skrev:
Ja det är säkert det absolut vanligaste i ett "normalt villaområde".L llundberg skrev:
Om du försöker "glömma bort" villaområden i en stad och i stället tänker dig ett torp mitt i skogen, så kanske det blir enklare att se att det ibland måste vara den typen av lösningar. Det finns exempelvis inte alltid någon "gata" utanför fastigheten.L llundberg skrev:
Ingen skulle förbjuda det där jag bor heller. Det vore ju i så fall "din egen fiber". Jag antar att det vi diskuterar här är fibern som installeras, ägs och underhålls av leverantören. Vi kallar det 'lead-in cable' och vad du gör bortom den på din egen mark bestämmer du själv.Alfredo skrev:
Nej det vill inte jag heller normalt. Samtidigt är jag rätt nöjd med att det är jag som fastighetsägare som bestämmer hur det ska vara. Vill jag av någon anledning lägga en fiber direkt på marken mellan två byggnader skulle jag tycka att det vore synnerligen märkligt om något förbjöd mig att göra det.
Noterat och förstått när du förklarar på det viset.Alfredo skrev:
Ja det är säkert det absolut vanligaste i ett "normalt villaområde".
Om du försöker "glömma bort" villaområden i en stad och i stället tänker dig ett torp mitt i skogen, så kanske det blir enklare att se att det ibland måste vara den typen av lösningar. Det finns exempelvis inte alltid någon "gata" utanför fastigheten.
I Sverige kan nog detta se ut på olika sätt. Min fiber har en överlämningspunkt vid fastighetsgränsen. Dit har leverantören grävt. Från den punkten och till huset har jag själv grävt och förlagt slang/duct. Jag vill minnas att leverantören hade rekommendationer på hur fibern lämpligen skulle förläggas men i praktiken var det upp till mig att gräva ner den på ett sätt som jag var nöjd med.L llundberg skrev:
Jag hade även kunnat anlita leverantören för att gräva den sista biten inom min fastighet men valde att göra det själv.
Ungefär som här då. Det är väl kanske ute på landet som det blir lite annorlunda situationer.Alfredo skrev:
I Sverige kan nog detta se ut på olika sätt. Min fiber har en överlämningspunkt vid fastighetsgränsen. Dit har leverantören grävt. Från den punkten och till huset har jag själv grävt och förlagt slang/duct. Jag vill minnas att leverantören hade rekommendationer på hur fibern lämpligen skulle förläggas men i praktiken var det upp till mig att gräva ner den på ett sätt som jag var nöjd med.
Jag hade även kunnat anlita leverantören för att gräva den sista biten inom min fastighet men valde att göra det själv.
Vår fastighet har ett härskande servitut för en stump av grannens mark för få köra från vår garageinfart till närmaste väg. Vägen ägs också av grannen.A ArneTW skrev:
Eftersom vi betalade för en "nyckelfärdig" fiberinstallationen här så övervägde jag inte att gräva ner fibern själv. Däremot förhörde jag mig om hur installatören avsåg att gräva. Det gick bra. Avloppsrören och elledningarna som korsades vid grävningen fungerar fortfarande.Alfredo skrev: