Keiller Keiller skrev:
Låt grannen dra fiberkabeln tvärs över din tomt om de betalar alla dina framtida kostnader för att ha bredband i ditt hus.
Sedan skiljer de sig och flyttar 18 månader senare...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Sedan skiljer de sig och flyttar 18 månader senare...
Risken finns såklart. Kanske går att teckna ett servitut med ett avtal som följer fastigheten? 😏

Tack för alla råd och tips. Ska ta detta i beaktning. Vissa har ställt frågor men jag har tyvärr inte så mycket mer info att komma med. Jag vet bara att grannen frågat mig men jag vet inte vad som sagts mellan dem och fiberbolaget. Vet inte heller om det finns några alternativ att dra in fiber från annat håll på andra sidan av deras fastighet.

tommib
Bara där har du ju ett stort problem. Du ska tala med och avtala med den som ska göra jobbet. Annars riskerar du en situation när grannen rycker på axlarna när fiberentreprenören lägger ducten 10 cm under gräsmattan.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Men har du fiber själv?
När vi drog in fiber för några år sedan så lusläste jag avtalet och där står det klart och tydligt att fiberbolaget har rätt att gå över min tomt för att nå grannars tomter och att man inte kan neka dem detta. Jag var inte nöjd med detta men kände väl att jag inte hade något annat val än att signa då vi verkligen ville ha fiber. Så har du motsvarade avtal kanske det är svårt att motsätta dig. Har du inte fiber och det bara är en fråga om du ska tillåta dragning över tomten eller ej hade jag tagit mig en funderare hur det kan påverka framtida användning av marken. Det är inte värt det om du hindras i din markanvändning, såvida du inte blir kompenserad såklart.

C Commodore64 skrev:
Tack för alla råd och tips. Ska ta detta i beaktning. Vissa har ställt frågor men jag har tyvärr inte så mycket mer info att komma med. Jag vet bara att grannen frågat mig men jag vet inte vad som sagts mellan dem och fiberbolaget. Vet inte heller om det finns några alternativ att dra in fiber från annat håll på andra sidan av deras fastighet.
Kan vara så enkelt att fiberoperatören inte vill ha en sådan lösning.
Eller att du får ett avtal att godkänna, men i det finstilta kan det stå att det kan användas för att söka Ledningsrätt.
Återkom gärna om det blir en fortsättning.

C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.

Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.

Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Nej!! Låt dem dra runt. Om 10 år kommer ni på att ni vill ha poolhus, avenboks häck eller dyligt där.

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
OM du låter den gå över din tomt ska den ner 55 eller helst 60 cm!
Det är ett elände med grunt förlagda ledningar.
Märk sen upp dess väg på en tomtkarta.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Intressant inställning många har. För bevarad grannsämja ska ledningen gå över någon annans tomt, inte min tomt. 🤔

• Gilla
Jople och 4 till
  • Laddar…
C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten.
Med en Commodore 64 räcker det ju med 300baud modem, höhö 😎

P
H hempularen skrev:
Men han vill inte bråka om ersättningen, det är fiber till en by där han känner många.
Han behöver ju inte bråka med byn om ersättning. Han behöver förhandla med fiberbolaget.
I en förhandling kan han hyfsat snabbt upptäcka fiberbolagets smärtgräns som troligen ligger mycket långt över 500 kr.
Byborna torde vara på din släktings sida under en sådan förhandling.

C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.

Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.

Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Behövs lite mer schyssthet i världen, vad spelar det dig för roll. Hjälp dem

• Gilla
  • Arg
CKul och 1 till
  • Laddar…
Så många bekymmer så få bra lösningar.
Vill du vara en snäll granne säger du ja, men 1 meter från tomtgräns och skriftligt avtal att det installeras enligt robust fiber.
Skulle du mot förmodan behöva nyttja marken beställer du en GRATIS kabelutsättning från https://www.ledningskollen.se/ och behöver då inte ersätta en krona om du skulle gräva av kabeln utanför det uppmärkta området (DVS om de fuskat på något vis med djup eller placering).

Vill du inte det så säger du nej 🤷‍♂️

/10 år som fibertekniker

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
S Staffan-N skrev:
Det är ju inte ens grannens kabel, och sannolikt inte grannen som betalar för omvägen heller. Brukar vara fast pris på dessa jobb. Så det är nätägaren som ligger på din granne för att spara sina egna pengar.
Här drogs det fiber till hela byn nyligen. Fiberbolaget hade en jeppe ute för att reka kabelväg till vårt hus över tomten, och jag framförde mina synpunkter. Vi tycktes vara överens.

Sen frågade han mig om vi kunde tänka oss att dra en fiber tvärs över vår fastighet till grannen. Vi sade nej. Visserligen har vi inga omedelbara grävplaner på den delen av tomten, men vi vill inte ha den delen av tomten oanvändbar för evigt.

Lite senare kom ett rabatterbjudande från fiberbolaget med 30-40 % sänkning av installationskostnaden. Vi behövde bara signera ett nytt avtal för att få rabatten.
Jag lusläste förstås det nya avtalet och kunde konstatera att det fanns två ändringar jämfört med det ursprungliga avtalet, båda till vår nackdel.

Nytt 1: fiberbolaget gavs rätt att ta ut en avgift om vi annullerade beställningen. Det ville de nog ha med eftersom det var 6-7 år sen vi gjorde beställningen och då säger lagen att man får annullera utan kostnad.

Nytt 2: fiberbolaget skulle få rätt att dra en fiber över vår fastighet.

Båda dessa ändringar smögs alltså in utan något påpekande. Vi skrev ett artigt men skarpt formulerat brev om att vi gärna ville ta del av rabatterbjudandet, men att vi ville att det gamla avtalet fortsatt skulle gälla, samt att vi inte gillade att de smög in ändringar.
Svaret på det från fiberbolaget blev att de hade "noterat att vi inte vill ta del av det nya erbjudandet" och att det gamla priset och avtalet kvarstod.

Så mitt råd till TS är att inte vara vek mot fiberbolaget, som är motparten.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hmm... Vem äger kabeln? Om inte fastighetsägaren, vem ska ha ledningsrätten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.