pefo pefo skrev:
Hmm... Vem äger kabeln? Om inte fastighetsägaren, vem ska ha ledningsrätten?
Nätägaren brukar äga fibern ända till CPEn.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om du godkänner så skriv ett markupplåtelseavtal för fiberledning. Lantmäteriet har mallar. I det avtalet lägg till att han är skyldig att flytta på sin ledning om ni i framtiden behöver marken för eget bruk, tex väg, eller byggnad eller ...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ett sätt att lite snällt avvisa förslaget är en liten vit lögn. Säg att ni planerar en pool, friggebod, trädgårdsland eller vad som passar er och att det därför inte är lämpligt att dra fibern där. Tomtmark bör man ha för sig själv. Övrig mark får man vara lite schystare med. Vi har el, 2 fiberbolag, vatten, avlopp, dagvatten, Europaväg och dubbelspår över vår mark…

C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.

Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.

Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Vem betalar för fiber idag? Finns inte 5G så borde Starlink vara mycket billigare än att schakta kabeldike.
https://www.clasohlson.com/se/c/Brand/STARLINK

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Nej nej nej. Lås inte upp din egen mark för tid och evighet för att grannen ska spara lite pengar. 60 meter kontra 20 kan inte vara någon enorm skillnad mot att du blockar ev. framtida projekt.
Det är väl nätägaren som förlägger fibern mellan fiberskåpet och grannens fastighet. Han monterar också ett uttag hos grannen där fibern ansluts. Nätägaren begär oftast / alltid servitut för fibern. Vägra det är nog omöjligt i längden.

Det är en riktigt dålig ide att få någon annans en fiber över tomten. Jag har en riks-telekabel som kostar multum att gräva av som passerar över tomten. Det är en sträcka på typ 80m som är orörbar i praktiken. Får magsår varenda gång man behöver göra något i närheten av den. Ett totalt stopp för allt man skulle vilja göra där. Ska man vara där och peta gäller det ha en rejäl försäkring.

Nån sa det kan kosta 1 miljon per timme om man gräver av kabeln, eller om det var dygn, ifall man gräver av den. Kan det vara möjligt det är så sinnessjukt dyrt??

Dra en vit lögn om att ni funderar fram och tillbaks på pool, eller nått annat, så ni kan inte ha fibern som ett potentiellt hinder. Nån meter in på tomten är inte heller bra. Grannen kan ju inte heller vara intresserad att lägga fibern i ett sådant "riskområde" där det eventuellt blir pool och häck/staket för det innebär avbrott eller att bekosta fiberflytt.

Har du läst igenom ditt avtal? Kan vara så att du redan godkänt det om du har fiber.
Jag har skrivit på två fiberavtal med ip-only/GlobalConnect. Där har de denna skrivelse i sina avtal.

e) Fastighetsägaren medger GlobalConnect rätt att, på fastigheten (i mark och kanalisation) anlägga och bibehålla fiberkablar och tillhörande anordning på fastigheten samt för vidaredragning till intilliggande fastigheter.

C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.

Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.

Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Jag blir så provocerad av alla svar här. Valet beror väl på vad du vill ha för relation med grannen. Vill du vara en typisk snål gnällig svensk så nekar du. Vill du vara trevlig och generös säger du självklart ja, och det behöver inte vara med något servitut eller liknande. Bara ned med den j-a sladden. Jag fick en ny granne, närmaste vägen för hans bredband nekades av en annan granne. Jag sa att han kunde dra den över min tomt i stället, lite knöligt men det gick. Alternativet hade varit nästan hopplöst. Vi har en superrelation och han har varit jättegenerös i ett annat ärende som gäller tomtgränsen där jag hade starka önskemål. Leva och låta leva, helt enkelt. Man hjälps åt för att göra livet enklare. ELLER, vara en sur tråkig svensk som bara tänker på sig själv.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
C Commodore64 skrev:

Har själv erfarenhet av detta. Eon frågade om dom fick gräva ner en elkabel snett över en del av vår tomt.
Nu i efterhand så kan vi ju inte disponera den ytan hur dom helst. Detta gäller ju under resten av livet. Så mitt råd är att säga nej, eller att de får gräva längs tomtgränsen. Naturligtvis ska ersättning utgå för eventuella intrång. I vårt fall fick vi ca 6 000 kr för 15 m nedgrävd kabel.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
sysmali
H Hardbjorn skrev:
Jag blir så provocerad av alla svar här. Valet beror väl på vad du vill ha för relation med grannen. Vill du vara en typisk snål gnällig svensk så nekar du. Vill du vara trevlig och generös säger du självklart ja, och det behöver inte vara med något servitut eller liknande. Bara ned med den j-a sladden. Jag fick en ny granne, närmaste vägen för hans bredband nekades av en annan granne. Jag sa att han kunde dra den över min tomt i stället, lite knöligt men det gick. Alternativet hade varit nästan hopplöst. Vi har en superrelation och han har varit jättegenerös i ett annat ärende som gäller tomtgränsen där jag hade starka önskemål. Leva och låta leva, helt enkelt. Man hjälps åt för att göra livet enklare. ELLER, vara en sur tråkig svensk som bara tänker på sig själv.
Du ser väl också svar i tråden som visar erfarenheter där den goda viljan ger problem i ett senare skede?

Jag kan själv ge exempel då jag gick med på en liknande lösning med en supertevlig granne som gav mig stora problem när grannen flyttade och en ny familj flyttade in.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
sysmali
P per.eklof skrev:
Vem betalar för fiber idag? Finns inte 5G så borde Starlink vara mycket billigare än att schakta kabeldike.
[länk]
Fram till en president eller företagsägare bestämmer att strypa accessen.

• Gilla
Merkurius och 1 till
  • Laddar…
C Commodore64 skrev:

Tänk på att det kan vara en viktig fråga för en potientiell framtida köpare (av din fastighet) det kan bli en fråga som stjälper en framtida försäljning.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
O omannen skrev:
Tänk på att det kan vara en viktig fråga för en potientiell framtida köpare (av din fastighet) det kan bli en fråga som stjälper en framtida försäljning.
Det där tror jag är överdrivet.

Troligtvis blir det inte ens dokumenterat om man vet hur fiberbolagen arbetar.
Är inget krav på att uppge det vid en försäljning heller.

C Commodore64 skrev:

Det blir ettframtida problem med kabel över er tomt, tipsa dem om mobilt bredband om de inte vill gräva 60 m

Satsuki
Vi har en kabel-tv-kabel tvärs över tomten, inget servitut. Fick planera runt denna när vi skulle lägga växthus och det krävdes en del trixande när vi lade ner el.
Hade jag kunnat välja hade jag sagt nej, men den fanns där fr början 🤷🏼‍♀️
Nu har vi fått veta att den inte längre är i bruk, så om vi gräver av den gör det inget, men det är inte kul med begränsningen den skapade.

Jag skulle personligen inte tillåta dragning över min tomt eftersom det begränsar användningen, ungefär som ”prick-mark”.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.