pefo pefo skrev:
Handlar inte om vem som äger marken utan om rätten att dra ledningar i annans mark. Dvs ett avtal mellan markägaren och den som vill dra fram en ledning i dennes mark.
Du frågade om vem som äger fiberkabeln, å det var det jag svarade på, å då blir det per automatik nätägaren som har ledningsrätt på markägarens mark om det ansöks om ledningsrätt.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/tillgang-till-annans-fastighet/Ledningsratt/

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
P
Vem som är TS motpart är lite oklart och TS verkar inte vara riktigt på det klara med det heller (enligt inlägg #33).

Jag gissar att det är fiberbolaget som vill dra fibern tvärs igenom TS tomt, men att det har bett TS granne att fråga om kabeldragning över TS tomt. Fiberbolaget bedömer troligen att TS är mer benägen att säga ja om frågan kommer från en granne än om den kommer från fiberbolaget.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R
C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.

Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.

Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Hur är det i villaområden? Kommunen drar fram fiber. Inga diskussioner, slangen dras fram på enklast väg.
Skulle det förhandlats med alla tomtägare hade vi inte haft mycket till fiber i Sverige.

R Ryzen skrev:
Hur är det i villaområden? Kommunen drar fram fiber. Inga diskussioner, slangen dras fram på enklast väg.
Skulle det förhandlats med alla tomtägare hade vi inte haft mycket till fiber i Sverige.
I tätorter så använder man "nästan alltid" allmän mark med grävtillstånd från kommunen till nätägaren, så det kan dras längs gator, trottoarer, grönområden, etc. Sedan kan det finnas tillfällen när man använder avtal med annan fastighetsägare.
Och det finns många kommuner som har egna fibernät, men också andra nätägare inom tätorterna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Commodore64 skrev:
Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.

Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.

Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Varför lägga fiber?

Idag kan man ansluta sig via mobilnätet vilket sannolikt helt kommer att ta över fiberkablarna!

• Haha
  • Gilla
Benke123 och 6 till
  • Laddar…
C Commodore64 skrev:

Vå lät vår granne dra ca 20m på vår tomt. Eftersom fibern grävs ner så blir det ju åverkan på gräsmattan. Vi hade bara som lrav att dom återställde, dvs inga grävspår samt så ny gräsmatta vilket dom gjort.

• Gilla
Bo00
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det vore inte snällt att underlåta att berätta om en fiberkabel på en tomt man ska sälja. Vanligen är det fastighetsägaren som är ansvarig för att inte gräva av kabeln.

Men det går nog bra att inte berätta om fibern. Det bör ingå i en potentiell köpares undersökningsplikt att ta reda på om det finns en fiberkabel nergrävd.
Håller med om att det inte är snällt kanske. Lade ingen värdering i vad man bör göra.

Sen tror jag att 90% som köpt hus inte har någon aning om var inkommande el, fiber, vatten osv ligger på sin tomt. Vi här inne har nog generellt bra koll men inte gemene man. Av de hus jag sålt har någon aldrig ens frågat om den informationen.

Vore intressant att höra bland alla som svarar i denna tråd. Vilka har fiber med ip-only/Global Connect?

Då tror jag de flesta av er redan godkänt att de får dra vidaredragning till intilliggande fastighet när ni skrev på avtalet.

N niaan skrev:
Håller med om att det inte är snällt kanske. Lade ingen värdering i vad man bör göra.

Sen tror jag att 90% som köpt hus inte har någon aning om var inkommande el, fiber, vatten osv ligger på sin tomt. Vi här inne har nog generellt bra koll men inte gemene man. Av de hus jag sålt har någon aldrig ens frågat om den informationen.
Men lite skillnad på anslutningar för egen fastighet jämfört med att man lovat och det dragits över fastigheten, det bör man dokumentera för egen del.
I vissa fiberavtal och beroende av nätägare kan det finnas inskrivet att fastighetsägare ska dokumentera hur fiberanslutning är dragen på fastigheten.

P
S Sven Thomas Jansson skrev:
Idag kan man ansluta sig via mobilnätet vilket sannolikt helt kommer att ta över fiberkablarna!
Vi hade inte fått fiber indragen när ADSL lades ner här (telefontrådarna, luftledningar, togs ner) så vi skaffade anslutning till mobilnätet med riktantenn på taket. Prestanda varierade rejält mycket beroende på hur belastad cellen var.

Nu har vi fiber och det är mycket högre och stabilare prestanda.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
P
N niaan skrev:
Vore intressant att höra bland alla som svarar i denna tråd. Vilka har fiber med ip-only/Global Connect?

Då tror jag de flesta av er redan godkänt att de får dra vidaredragning till intilliggande fastighet när ni skrev på avtalet.
Se inlägg #44.

Det framgår inte av TS kommentarer om den har en fiberkabel installerad på sin tomt.

Jag har inte bott i Sverige på många år men där jag bor så skulle detta ALDRIG ens diskuteras. Alla ledningar, fiber, et, etc, dras på allmän mark tills kundens gräns. Något annat finns inte på kartan. Och all fiber måste ligga på 450 mm djup, eller 600.
Fan, har ni inte regler för detta i Sverige?

L llundberg skrev:
Jag har inte bott i Sverige på många år men där jag bor så skulle detta ALDRIG ens diskuteras. Alla ledningar, fiber, et, etc, dras på allmän mark tills kundens gräns. Något annat finns inte på kartan. Och all fiber måste ligga på 450 mm djup, eller 600.
Det är det vi har... Vad får dig att tro att alla har gränser mot "allmän" mark?

Vi som fortfarande bor i "The old world" måste leva med att visa hänsyn och göra inskränkningar då en stor del av marken i byar och städer är privatägd.

Tillgång till sin mark med ledningar/fiber/avlopp/vatten måste lösas på nåt sätt... i de flesta fall i samförstånd i andra fall via lantmäteriet.

/ATW

L llundberg skrev:
När det gäller nergrävningsdjupet för egen fiber får man lyckligtvis bestämma det precis som man vill på sin egen fastighet. Vore det inte rätt konstigt annars?

A ArneTW skrev:
Det är det vi har... Vad får dig att tro att alla har gränser mot "allmän" mark?

Vi som fortfarande bor i "The old world" måste leva med att visa hänsyn och göra inskränkningar då en stor del av marken i byar och städer är privatägd.

Tillgång till sin mark med ledningar/fiber/avlopp/vatten måste lösas på nåt sätt... i de flesta fall i samförstånd i andra fall via lantmäteriet.

/ATW
Ja gräns mot allmän mark. Med det menar jag alltså mot gatan, infarten. Alla har väl det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.