36 014 läst ·
105 svar
36k läst
105 svar
Grannen vill ha bredband via vår tomt
Knepig situation. Hade inte velat ha kabel över tomten. Riskerar bli min huvudvärk om det ska grävas och byggas, helt onödigt. Dock så vill man ju vara på god fot med grannen om man själv behöver be om bygglov osv. Handlar ju om att ge och ta. Men jag hade nog förklarat att jag tyvärr upplever det som att det begränsar mig på min egen tomt.
Redigerat av moderator:
Givetvis måste man visa välvilja mot en ny granne. Och inte bli en tjurig gubbe.C Commodore64 skrev:Vi har fått nya grannar. Deras hus saknar fiber idag och de vill koppla in sig på ett fiberskåp i närheten. Närmsta vägen mellan skåpet och deras fastighetsgräns (ca 20m) går över vår tomt. Det är bara gräs så det hade gått att lägga fibern utan några skador eller påverkan. Det är också en del av tomten som vi inte har några planer på att bygga eller plantera något på.
Alternativet skulle vara att dra det runt om vår tomt via en skogsfastighet, vilket blir kanske 60m eller så.
Hur bör man tänka kring detta? Ska man ge dem tillåtelse utan att kräva något i gengäld, eller ska man kräva ersättning. Kan man vägra? Kan det bli några problem i framtiden?
Men att dra rakt över din tomt , där du kanske vill bygga till , pool elller något annat är inte lyckat.
Men att följa din tomtgräns typ 1-2 meter innanför borde ju inte orsaka framtida problem.
Men ni bör skriva in servitut med karta. Och även skriva in att grannen ansvarar för kabeln och eventuell flytt om dina framtida projekt kräver det.
Det är ju just detta som inte kommer flyga. Antingen så får man tillstånd att lägga kabeln där eller så får man inte det. Fiberföretaget, som är den part som ansvarar för kabeln, kommer inte acceptera att man inte har ett riktigt servitut med rätt att för evig tid ha kabeln där. Att ha något slags "lägg kabeln där du men du måste flytta den närhelst jag begär" är inte en situation som funkar för infrastruktur. Jämför vägar, vatten, avlopp.J Jonas928 skrev:
Apropå att gräva 60 cm djupt är det inget jag skulle lita på att en firma gör, som vill dra rakt över en privatpersons fastighet för att det är enklare.
Visst, 1 m in vid tomtgräns är det minst dåliga valet om kabeln måste hamna på fastigheten men det är väldigt mycket bättre om den är utanför.
Vi drog själva över gräsmattan i tidigare bostad. La det på 1m djup i jättetjock slang. Ska mycket till att hugga av den!B Boan skrev:
Nu i nya huset så lät jag telia göra det. De grävde ner den utan hölje helt och hållet ca 30-40cm ner. Får vara jäkligt försiktig med spaden. Ångrar att jag inte gjorde det själv.
Det är ju inte ens grannens kabel, och sannolikt inte grannen som betalar för omvägen heller. Brukar vara fast pris på dessa jobb. Så det är nätägaren som ligger på din granne för att spara sina egna pengar.
Om det går att ta en omväg så borde de ligga på för att få ta den. Hos oss fanns det inte riktigt det och grannen var snäll och lät oss ersätta gamla koppartråden i luften med en fiber. Alternativet hade varit att dra det under asfalten på en av Stockholms infartsleder. Gissar att vi då hade fått vara utan fiber...
Om det går att ta en omväg så borde de ligga på för att få ta den. Hos oss fanns det inte riktigt det och grannen var snäll och lät oss ersätta gamla koppartråden i luften med en fiber. Alternativet hade varit att dra det under asfalten på en av Stockholms infartsleder. Gissar att vi då hade fått vara utan fiber...
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är en viktig fråga. Normalt så behöver du inte som abbonnent betala för grävningen utanför din tomt, och det ingår ofta grävning inom tomten också, men begränsad sträcka. Så vems pengar är det som skalll sparas här? Förresten, ofta är det inte grävning utan man plöjer ned fibern Såg det göras på granntomten vid fritidshuset häromdagen, det var visserligten bara en sträcka på ca 20m. Men jag tror att maskinen var igång i ca 10 minuter. Tog betydligt längre tid att lasta av och på den från dragbilen.S Staffan-N skrev:
Men i värsta fall, så tycker jag att du kan tillåta dem att dra den rejält djupt i närheten av tomtgränsen.
Pratade med en släkting igår, han äger skog utefter en Europa väg. Där skall det dras fiber ca 2m in från vägen på hans mark. En sträcka på ca 1 km. Han får den fantastiska ersättningen 500 kr för det. Men han vill inte bråka om ersättningen, det är fiber till en by där han känner många.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Sedan beror det väl iofs på hur man gräver också.T Troberg skrev:
När de drog in hos oss i villan handgrävde de en sträcka på 15m över vår gfräsmatta. Lättgrävt utan stenar. De var 5 gubbar som höll på en förmiddag med det.
Sedan några månader senare grävde de i gatan på båda sidor, det fanns en trunkförbindelse under gatan som de skulle koppla in sig på. Så två små gropar, ca 30 eller 40 cm i kvadrat.
Först kom en hel lastbil med varningsskyltar och betongsuggor för att skydda arbetsområdet. Det sattes upp varningsskyltar ett par kvarter bort (detta är en gata med 6 hus, och 3 -4 bilar på genomfart per dag). Ytterligare en transport med grävskopa modell stor. Ett par dagar senare kommer åter 5 gubbar och gräver de här två hålen, koppar ihop, fyller igen. Tar en hel förmiddag. Sedan ett nytt gäng på 3 - 4 gubbar som gör en provisorisk asfaltlagning, de jobbar dock rätt effektivt.
Ett halvår senare upprepas cirkusen när den provisoriska asfalten skall bytas till slutlig finare asfalt. Åter alla skyltar och maskiner och 5 gubbar en halv dag.
Samtidigt görs exakt samma arbete till grannhuset, men en vecka senare. Så allt upprepas ( har för mig att de hämtade grävmaskinen från oss, och kom tillbaka till grannen med samma maskin några timmar senare). Den enda som lyckades "samverka" var gubben som kom med asfaltsåg och sågade upp fyrkanter i asfalten inför grävningen. Han kom ett par dagar före de andra, och sågade både hos oss och grannen samtidigt. Han var ensam på plats i typ 10 minuter.
Skanova i ett nötskal.
Anslutningskostnaden såg riktigt rimlig ut i förhållande till hur mycket mantimar de lyckades förbruka (bara halvstor grävmaskin på plats i 4 + 4 dagar, och dubbla transporter av den bör ha kostat mer än de 14 000 jag betalade).
Det är för att vi med enkel installation får betala för de med krångligareH hempularen skrev:Sedan beror det väl iofs på hur man gräver också.
När de drog in hos oss i villan handgrävde de en sträcka på 15m över vår gfräsmatta. Lättgrävt utan stenar. De var 5 gubbar som höll på en förmiddag med det.
Sedan några månader senare grävde de i gatan på båda sidor, det fanns en trunkförbindelse under gatan som de skulle koppla in sig på. Så två små gropar, ca 30 eller 40 cm i kvadrat.
Först kom en hel lastbil med varningsskyltar och betongsuggor för att skydda arbetsområdet. Det sattes upp varningsskyltar ett par kvarter bort (detta är en gata med 6 hus, och 3 -4 bilar på genomfart per dag). Ytterligare en transport med grävskopa modell stor. Ett par dagar senare kommer åter 5 gubbar och gräver de här två hålen, koppar ihop, fyller igen. Tar en hel förmiddag. Sedan ett nytt gäng på 3 - 4 gubbar som gör en provisorisk asfaltlagning, de jobbar dock rätt effektivt.
Ett halvår senare upprepas cirkusen när den provisoriska asfalten skall bytas till slutlig finare asfalt. Åter alla skyltar och maskiner och 5 gubbar en halv dag.
Samtidigt görs exakt samma arbete till grannhuset, men en vecka senare. Så allt upprepas ( har för mig att de hämtade grävmaskinen från oss, och kom tillbaka till grannen med samma maskin några timmar senare). Den enda som lyckades "samverka" var gubben som kom med asfaltsåg och sågade upp fyrkanter i asfalten inför grävningen. Han kom ett par dagar före de andra, och sågade både hos oss och grannen samtidigt. Han var ensam på plats i typ 10 minuter.
Skanova i ett nötskal.
Anslutningskostnaden såg riktigt rimlig ut i förhållande till hur mycket mantimar de lyckades förbruka (bara halvstor grävmaskin på plats i 4 + 4 dagar, och dubbla transporter av den bör ha kostat mer än de 14 000 jag betalade).
Vi hade två gubbar som drog från en stolpe med gamla kopparledningen som dragtråd, tog väl någon timme. 30 000:-
Förvisso ville de ha en liten byggnadsställning, men den kan ju inte varit så dyr...
I mitt område har man tidigare lagt fiber och det är även dragen genom min tomt i nån hörna. Max 30cm djupt. Då gjorde det i en förening och då var det väl så att alla hjälpte lite till och vissa grannar (som förra ägare till mitt hus) gick ändå med att lägga det på deras mark fast de valde att inte få fiber indragen.
Finns alltså risk att man förväntar sig ändå att du inte ska "krångla". Frågan är då om du själv har fiber? Och om det är någon gammal gemensamhetsanlägning eller en privat aktör? I så fall kan det vara rätt svår att motsätta sig. Har du inte fiber själv, då kan det ju vara bättre att undvika att det går över din tomt. Givetvis skadar du dina förhandlingsmöjligheter om du själv vill ha fiber i framtiden. Kan vara ett läge att gå samman också.
Finns alltså risk att man förväntar sig ändå att du inte ska "krångla". Frågan är då om du själv har fiber? Och om det är någon gammal gemensamhetsanlägning eller en privat aktör? I så fall kan det vara rätt svår att motsätta sig. Har du inte fiber själv, då kan det ju vara bättre att undvika att det går över din tomt. Givetvis skadar du dina förhandlingsmöjligheter om du själv vill ha fiber i framtiden. Kan vara ett läge att gå samman också.
Jag är inne på samma spår som många andra här. Undvik grannens affärer på din fastighet. Min gamla käpphäst är att grannsämja är enkelt att upprätthålla om alla håller sig på sin egen mark och inte har några som helst beroenden till sin grannar.
Förklara bara lugnt för dem att du inte är intresserad av en eventuell framtida intressekonflikt. Bättre att ni är goda grannar på andra sätt.
Förklara bara lugnt för dem att du inte är intresserad av en eventuell framtida intressekonflikt. Bättre att ni är goda grannar på andra sätt.