Servitut skall du definitivt akta dig för. Om du ändå vill låta grannen använda din brunn, vilket jag inte skulle tillåta, så skall du skriva ett markavtal som ger dig rätt att säga upp användningen av brunnen om det blir problem med vattentillrinning. Avtalet skall också täcka eventuella behov av att flytta ledningen om du skulle vilja bebygga den delen av tomten osv. Avtalet skall också innehålla en årlig avgift (som skall räknas upp med KPI, min mormor och morfar hade en stuga vars arrende var enbart 100kr för att avtalet skrevs så att inte priserna gick att justera under 100 år), detta då du har underhålls och reparationskostnader på brunnen.

Men som sagt var, släpp inte till brunnen!

Däremot dragning av ledning/rör över tomt är helt OK med ett markavtal som har rätt formuleringar! Mycket bättre än ett servitut som bara ger problem för dig i förlängningen.

Jag tycker att det låter girigt att ta betalt för att någon gör intrång på marken. Om jag vore grannen skulle jag bli skitsur. Man ska väl hjälpa varandra, inte vara ogin mot varandra.

andvar skrev:
Jag tycker att det låter girigt att ta betalt för att någon gör intrång på marken. Om jag vore grannen skulle jag bli skitsur. Man ska väl hjälpa varandra, inte vara ogin mot varandra.
Ska grannen få koppla in sig på brunnen utan att betala för det också?
Hoppas du har justa grannar som inte utnyttjar dig.

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Varför dra till sådana ytterligheter kirre? Självklart ska han betala för sig, och självklart ska TS känna sig nöjd med uppgörelsen utan att han ser det som ett "intrång". Frågan i tråden verkar mer vara huruvida majoriteten av Sveriges grannar klarar av att prata fram en sådan deal och hur stor risken är att de och nya grannar kommer att ifrågasätta avtalet i framtiden och ställa till "problem"?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fast nu var det ju inte jag som använde ordet "intrång". Om andvar tycker att ts är ogin om han vill ha ersättning för att få en vattenledning nedgrävd på sin tomt, med allt vad det kan innebära, så undrar jag var gränsen går för att inte vara ogin.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Normal ersättning brukar förresten ligga på 11kr/m över åkermark (för några år sedan). Det blir inga pengar av det i alla fall...

Nu har jag bara skummat tråden, så eventuellt kan det redan vara klargjort, i alla fall.

Det verkar figurera lite olika siffror på vad lämplig ersättning är, eller i vart fall vad den brukar ligga på. Man måste ha koll på här att det gäller ett eventuellt intrång mellan två enskilda individer. Det innebär att, om det skulle bli fråga om en tvångssituation, att markåtkomst får ske med stöd av fastighetsbildningslagen (FBL 5 kap. och 7 kap.) dvs officialservitut, även anläggningslagen kan tillämpas om det skulle bildas en gemensamhetsanläggning. Gemensamt för dessa två är att det är ersättningsprincipen vinstdelning som ska tillämpas enligt FBL 5 kap. 10a §. Kortfattat ska ersättning utgå med dels marknadsvärdeminskningen upplåtande fastighet lider samt en del av den vinst (det ökade värdet) som "tagande" fastighet får med anledning av upplåtelsen.

De belopp jag sett figurera i tråden tycker jag mer verkar vara belopp som gäller när det allmänna gör intrång i fastighet, dvs med stöd av (oftast) ledningsrättslagen (ledningsrätt kan inte bildas för enskilda ändamål, t.ex. en ledning över grannens mark till ett enskilt hushåll) när det gäller ledningar. Då gäller en annan typ av ersättningssystem, nämligen skadeersättning enligt expropriationslagen 4 kap. För en sådant intrång gäller, kortfattat och något förenklat, att upplåtande fastighet har rätt till intrångsersättning motsvarande fastighetens marknadsvärdeminskning plus 25 %.

Det är viktigt att ha koll på att det finns skillnader i ersättningssystemet vid tvångsvisa upplåtelser. Att utgå från belopp som avser "allmänna intrång" i en förhandling mellan två enskilda, blir inte bra helt enkelt.

• Gilla
Alf_C och 5 till
  • Laddar…
harry73
Du skriver inte många inlägg, men när du skriver verkar det vara med stor kunskap och matnyttig info :thumbup:

• Gilla
Sartopas och 1 till
  • Laddar…
Tack HerrOso! Precis den info jag eftersökte
/Grizzly

andvar skrev:
Du gör som du vill på DIN tomt. Inte på någon annans tomt.

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
G grävling skrev:
Ja, det är meningen, men när jag förde ersättning på tal blev han väldigt sur. Själv tycker jag det är en självklarhet att han ska betala, dels för att ansluta sig till brunnen och dels för det intrång som han göra på min mark.
/Grizzly
Säg att du tar 0 kronor om han ordnar sitt eget jävla vatten.

• Gilla
Mansson84 och 2 till
  • Laddar…
G grävling skrev:
Hej
Min granne vill gräva ner en vattenledning (ca 15 m) på min tomt. Jag kan iofs acceptera detta men vill i så fall ha ersättning för det intrång han gör på min mark. Helst en årlig ersättning.
Någon som har erfarenhet om hur stor ersättning man kan begära?

Tacksam för alla svar!

/Grizzly
Jag fattar ingenting, varför ta betalt? Jag skulle aldrig komma på tanken att vilja ha betalt av grannen för att jag hjälper denne. Att ta en årlig ersättning är bara girigt. Var snäll och gör det gratis. Men alla resonerar förstås på olika sätt.

• Wow
1
  • Laddar…
A andvar skrev:
Jag fattar ingenting, varför ta betalt? Jag skulle aldrig komma på tanken att vilja ha betalt av grannen för att jag hjälper denne. Att ta en årlig ersättning är bara girigt. Var snäll och gör det gratis. Men alla resonerar förstås på olika sätt.
För att två på samma brunn kanske får den sina? TS får en skyldighet att upprätthålla status med låg eller som du föreslår ingen ersättning, eller hur skall det regleras, föreslår du?
Ledningen kan begränsa nyttjandet av tomten.

TS har många goda skäl att inte utan ersättning ge bort en del av värdet på sin tomt.

Har du själv något realistiskt alternativ till hur man skall göra?

Jag hade erbjudit grannen att köpa in sig mot en skälig ersättning för att uppgradera systemet, ev förbättring gar osv samt motsvarande värdeminskningen samt ett skriftligt avtal som reglerar maximalt uttag av vatten och hur drift och underhållskostnader skall regleras.

Finns ingen anledning att bjuda på detta, grannen sparar ändå en mycket stor borrningskostnad.

Hade varit intressant att veta hur det gick för TS också... :)

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Det har ju redan konstaterats att det är en självklarhet att grannen köper in sig på halva värdet av anläggningen, att man skriver servitut, samt att grannen får stå för hela sin del av kostnaden plus hälften av allt underhåll på de gemensamma delarna, om hen inte skaffar egen brunn.

Men man är nyfiken på hur det gick nu två och ett halvt år senare

A andvar skrev:
Det är ju inte "hjälp" att ge bort en del av sin tomt, vattenanläggning och brunn med teknik drift och reparationer, oanvändbar tomtyta, eventuell vattenbrist etc. Hjälp är att bära in en soffa eller byta vinterdäck ihop eller låna ut verktyg. Sådant som ingår i vanlig grannsamvaro. Vattenförsörjning går rätt långt utöver det...

• Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.