21 734 läst ·
170 svar
22k läst
170 svar
Grannen vill göra en felaktig lösning på sitt avlopp.
Hur allvarligt tänker du att den åldrade grannens planer är i detta scenario? Talar vi t ex om att bygga en kärnreaktor i sin lägenhet i Ängelholm (riktigt fall) tänker jag att få skulle tveka att vända sig till polisen.sysmali skrev:
Eller om avföringsstanken lägger sig över grannskapet efter att den tossige gamle grannen faktiskt har kopplat på en WC på ett avlopp som inte alls kan hantera det. Att då kontakta kommunens miljönämnd känns nog okontroversiellt för de flesta.
Eller som hände i mitt lilla samhälle, skrotsamlargubbens son anlitade rumäner för att städa pappas skrotsamling och det slutade med att smoggen från öppen förbränning av plast och bildäck fick en hel Sörmlandsdal att se ut som Lützen. Där gick grannskapets tålamodsgräns och farbror polisen fick tillkallas för att tala killarna till rätta. (Det var inte lätt att få polisen att komma ska sägas, tog många timmar och flera som ringde.)
Redigerat:
Noterar att du hakat upp dig på att en ev. anmälan inte ska göras anonymt - det är förvisso en sympatiskt tanke, men förstår inte var vad det har men diskussionen att göra? Dvs anonymt eller icke-anonymt? Diskussionen bör väl handla om pre-anmäla något som inte inträffat?F fribygg skrev:
Om du talar med din granne (låtsas att han heter Nissans) - som du bedömer brukar göra det han säger - som nämner att han ska skjuta en annan grannes katt, skulle du inte fundera på en amälan då?
Jag skulle fundera på det (oavsett anonymt eller inte).
Kärnkraftsmannens aktiviteter är ju sannerligen tragikomiska. Hela historien gick ju att följa i realtid i ett annat forum, där han själv var medlem.Claes Sörmland skrev:
Jag menar helt enkelt att om grannarna tror att avloppsgrannen menar allvar med sin planer (baserat på historik) så ser inte jag att en anmälan skulle vara tokig.
Jag har egen erfarenhet av att inte anmäla en granne som jag misstänkte skulle göra medvetet fel - vilket jag nu ångrar i efterhand då det skulle vara rejäl uppförsbacke att reda ut (försvunnen/ingjuten gränspinne och en mur som hamnade på min tomt.
Jag skulle spela lite dum och fråga grannen hur reglarna är, för Du funderar också göra om ditt. Och hur han tänker göra.S Saelen skrev:Sommarstugeområde där en åldrig granne har ett felaktigt BDT-avlopp idag (mer eller mindre rätt ut i skogen). Tydligen så rensar grannen avloppet ibland och gräver ner på sin tomt.
Nu ska de sälja och enligt uppgift från dem så villde sätta in en vattentoa för att göra det mer säljbart samt göra ett nytt BDT-avlopp som toan ska anslutas till. Därefter är tanken att det ska det tydligen rensas och grävas ner både på egen tomt och på gemensam mark.
Jobbet är tänkt att utföras av entreprenör.
Att det är totalt felaktigt är ju självklart.
Frågeställningen:
När ska vi agera?
Ska det göras en anonym anmälan till kommunen redan nu för att försöka få grannen på bättre tankar (pun intended) att göra en korrekt lösning? Med risk att hela området åker på syn?
Eller ska vi avvakta och hoppas att entreprenören stoppar det så att det görs en bättre lösning? Risken här är att det inte görs någon anmälan till kommunen.
Eller ska vi avvakta helt, grannen gör en felaktig installation, den nya köparen får ett skitproblem på halsen och säljaren åker på brott mot miljöbalken vilket jag tror ger fängelse på straffskalan.
Sen tar det där ifrån.
Kanske även fråga honom vad skulle hända om kommunen få reda på det.
Och fråga honom om kanske stugan blir omöjligt att sälja, om mäklaren, fattar, att det inte är enligt reglerna.
En eventuell anmälan bör INTE göras anonymt, TS överväger en anonym anmälan i start inlägget och det har väl inga fördelar jämfört med att anmäla i eget namn?sysmali skrev:
Noterar att du hakat upp dig på att en ev. anmälan inte ska göras anonymt - det är förvisso en sympatiskt tanke, men förstår inte var vad det har men diskussionen att göra? Dvs anonymt eller icke-anonymt? Diskussionen bör väl handla om pre-anmäla något som inte inträffat?
Om du talar med din granne (låtsas att han heter Nissans) - som du bedömer brukar göra det han säger - som nämner att han ska skjuta en annan grannes katt, skulle du inte fundera på en amälan då?
Jag skulle fundera på det (oavsett anonymt eller inte).
Om du @sysmaliantyder att någon ska göra nått med en katt tänker jag att det är hörsägen, inget jag skulle anmäla till kommunen eller ens till moderatorn för detta forum trots att vi är djurvänner här om jag minns forumreglerna rätt..
Jag skrev kanske otydligt.F fribygg skrev:En eventuell anmälan bör INTE göras anonymt, TS överväger en anonym anmälan i start inlägget och det har väl inga fördelar jämfört med att anmäla i eget namn?
Om du @sysmaliantyder att någon ska göra nått med en katt tänker jag att det är hörsägen, inget jag skulle anmäla till kommunen eller ens till moderatorn för detta forum trots att vi är djurvänner här om jag minns forumreglerna rätt..
Om din granne säger att han ska skjuta en annan grannes katt, skulle du anmäla honom då? Jag skulle överväga anmälan.
Om din granne planerade att gå mot röd gubbe, skulle du anmäla honom då? Vad skulle polisen göra? Skulle åklagaren ta upp målet, och vad skulle åtalspunkten vara?sysmali skrev:
Vad förväntas anmälan i det här fallet leda till, förutom att kosta pengar?
Säg till grannen och mäklaren att OM han gör det någon hört honom säga att han ska göra, så kommer det att bli en anmälan.
Det här är ju för f*n den sjukaste diskussion jag läst, fattar inte problemet för TS grannars farfars sonson 😄
Men vad har detta med sakfrågan att göra? Dvs om anmälan är anonym eller inte.F fribygg skrev:
Jag håller med att tråden spårar ur, vilket jag medverkar till.S SonnyListon skrev:Om din granne planerade att gå mot röd gubbe, skulle du anmäla honom då? Vad skulle polisen göra? Skulle åklagaren ta upp målet, och vad skulle åtalspunkten vara?
Vad förväntas anmälan i det här fallet leda till, förutom att kosta pengar?
Säg till grannen och mäklaren att OM han gör det någon hört honom säga att han ska göra, så kommer det att bli en anmälan.
Det här är ju för f*n den sjukaste diskussion jag läst, fattar inte prob för TS grannar 😄
Jag försöker belysa att det finns situationer där anmälan kan vara befogad för att slippa problem senare. Angav t.om. ett en egen upplevelse som kanske slutat annorlunda om jag anmält.
Jag respekter att andra tycker att man inte ska försöka förekomma problem genom anmäla.
Ok, det håller jag med om.sysmali skrev:
Men vad har detta med sakfrågan att göra? Dvs om anmälan är anonym eller inte.
Jag håller med att tråden spårar ur, vilket jag medverkar till.
Jag försöker belysa att det finns situationer är anmälan kan vara befogad för att slippa problem senare. Angav t.om. ett en egen upplevelse som kanske slutat annorlunda om jag anmält.
Jag respekter att andra tycker att man inte ska försöka förekomma problem genom anmäla.
Kul tråd detta. Många ”forumrävar” som svarar. Jag tycker TS självklart skall anmäla när felet begåtts. Man skulle ju kunna ta ett till snack med grannen innan dock. Hur tror han t.ex. att köparna kommer hantera de förväntade framtida avloppsproblemen som kommer komma som ett brev på posten. Det om något lär väl gå som dolt fel? Och vad ska man skriva i mäklarprospektet om avlopp. Blir väl att ljuga?
Vad slags "slam" kommer från ett BD/BDT-avlopp? Tvålrester? Matrester? Dvs i sådan mängd att det måste grävas ned.S Saelen skrev:Jag tror tvärtom att alla i tråden inte förstår det. Men Claes svar är tänkvärt.
Nu vet jag inte exakt hur undermåligt grannens befintliga avlopp är.
Men, det finns ju en anledning till att många av oss sitter med olika lösningar med olika skyddsnivå osv med efterpoleringsfilter och krav på att gräva om stenkistor när de är igensatta.
Att då negligera problemet med att gräva ner slam nära grannes brunn blir ju lite motsägelsefullt. Men markens beskaffenhet borde ju filtrera problemet, eller hur?
Om så är fallet, behöver vi då har dessa krav på våra anläggningar alls?
Medlemmen xxargs har skrivit ett utförligt svar tidigare på forumet
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tomma-bdt-avlopp-pa-slam-sjalv.550259/post-6231552
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tomma-bdt-avlopp-pa-slam-sjalv.550259/post-6231552
Om grannen inte går att prata med skulle jag vänta tills man ser att nåt händer (hantverkare, grävare) eller till stugan kommer till försäljning. DÅ anmäla, så att man undviker att anmäla sin NYA granne som köpt stugan och kanske inte vet om detta.