21 679 läst ·
170 svar
22k läst
170 svar
Grannen vill göra en felaktig lösning på sitt avlopp.
Sommarstugeområde där en åldrig granne har ett felaktigt BDT-avlopp idag (mer eller mindre rätt ut i skogen). Tydligen så rensar grannen avloppet ibland och gräver ner på sin tomt.
Nu ska de sälja och enligt uppgift från dem så villde sätta in en vattentoa för att göra det mer säljbart samt göra ett nytt BDT-avlopp som toan ska anslutas till. Därefter är tanken att det ska det tydligen rensas och grävas ner både på egen tomt och på gemensam mark.
Jobbet är tänkt att utföras av entreprenör.
Att det är totalt felaktigt är ju självklart.
Frågeställningen:
När ska vi agera?
Ska det göras en anonym anmälan till kommunen redan nu för att försöka få grannen på bättre tankar (pun intended) att göra en korrekt lösning? Med risk att hela området åker på syn?
Eller ska vi avvakta och hoppas att entreprenören stoppar det så att det görs en bättre lösning? Risken här är att det inte görs någon anmälan till kommunen.
Eller ska vi avvakta helt, grannen gör en felaktig installation, den nya köparen får ett skitproblem på halsen och säljaren åker på brott mot miljöbalken vilket jag tror ger fängelse på straffskalan.
Nu ska de sälja och enligt uppgift från dem så villde sätta in en vattentoa för att göra det mer säljbart samt göra ett nytt BDT-avlopp som toan ska anslutas till. Därefter är tanken att det ska det tydligen rensas och grävas ner både på egen tomt och på gemensam mark.
Frågeställningen:
När ska vi agera?
Ska det göras en anonym anmälan till kommunen redan nu för att försöka få grannen på bättre tankar (pun intended) att göra en korrekt lösning? Med risk att hela området åker på syn?
Eller ska vi avvakta och hoppas att entreprenören stoppar det så att det görs en bättre lösning? Risken här är att det inte görs någon anmälan till kommunen.
Eller ska vi avvakta helt, grannen gör en felaktig installation, den nya köparen får ett skitproblem på halsen och säljaren åker på brott mot miljöbalken vilket jag tror ger fängelse på straffskalan.
Följdfråga:S Saelen skrev:Sommarstugeområde där en åldrig granne har ett felaktigt BDT-avlopp idag (mer eller mindre rätt ut i skogen). Tydligen så rensar grannen avloppet ibland och gräver ner på sin tomt.
Frågeställningen:
När ska vi agera?
De har ingen vattentoa idag?
Så avloppet är BD, inte BDT?
Varför skall du lägga dig i det över huvud taget?S Saelen skrev:Sommarstugeområde där en åldrig granne har ett felaktigt BDT-avlopp idag (mer eller mindre rätt ut i skogen). Tydligen så rensar grannen avloppet ibland och gräver ner på sin tomt.
Frågeställningen:
När ska vi agera?
Ja varför?Intet skrev:
Kanske för att två av mina grannar kommer att bli direkt påverkade av att svartvatten leds in i en gråvattenlösning vilket inte kommer att renas och kommer att påverka deras brunnar. Typ därför.
De har bett mig att ställa frågan här på forumet.
Vad har du själv och grannarna för lösningar? Om ni har era system i ordning och kan visa upp bra grejer vid en kontroll så skulle jag anmäla direkt.
Låter ju som att det redan är ett pågående miljöbrott som redan nu påverkar grannskapet, som jag uppfattar det, egna borrade brunnar.
Låter ju som att det redan är ett pågående miljöbrott som redan nu påverkar grannskapet, som jag uppfattar det, egna borrade brunnar.
Oroa er inte över BDT-avloppet. Om det inte orsakar lukt så att det stör er så är det inte hälsofarligt.
Men WC kräver lite mer allvar. Av det skälet är just avlopp med WC påkopplat tillståndspliktigt, vilket BDT-avlopp alltså inte är.
Men före någon agerar med anmälan och grejer kan väl grannen faktiskt få chans att genomföra någon överträdelse mot denna tillståndsplikt. Vi har inget tankeförbud i Sverige. Om det nu verkligen kopplas på ett WC till avloppet i framtiden utan att tillstånd finns så kan man ju kanske ta det med mäklaren, helt enkelt upplysa denne om att det saknas tillstånd. Då är mäklaren skyldig att informera alla spekulanter om den sakomständigheten.
Men WC kräver lite mer allvar. Av det skälet är just avlopp med WC påkopplat tillståndspliktigt, vilket BDT-avlopp alltså inte är.
Men före någon agerar med anmälan och grejer kan väl grannen faktiskt få chans att genomföra någon överträdelse mot denna tillståndsplikt. Vi har inget tankeförbud i Sverige. Om det nu verkligen kopplas på ett WC till avloppet i framtiden utan att tillstånd finns så kan man ju kanske ta det med mäklaren, helt enkelt upplysa denne om att det saknas tillstånd. Då är mäklaren skyldig att informera alla spekulanter om den sakomständigheten.
Låt du grannen sköta sitt, så sköter du ditt och alla är glada. Omöjligt att se att detta är något du skall lägga dig i alls.S Saelen skrev:Sommarstugeområde där en åldrig granne har ett felaktigt BDT-avlopp idag (mer eller mindre rätt ut i skogen). Tydligen så rensar grannen avloppet ibland och gräver ner på sin tomt.
Frågeställningen:
När ska vi agera?
Om det är en BDT 2-kammarbrunn typiskt med en bunt filterskivor i, så kommer inte spol-toaletten att fungera speciellt länge innan det är stopp då det är inte speciellt mycket utrymme mellan inlopp och första filterskivan i en sådan 2-kammarbrunn där jag kollat det lite närmare.
- en klassisk 3-kammarbrunn har sin största kammare (halva våta brunnsvolymen ungefär) vid inloppet av just anledningen att det skall kunna ta emot och stacka mycket fast material utan att stoppa upp, då det tar en tid att anaerobt processa ned toapapper och fekalier till flytande näringsämnen för infiltreringen senare...
Men samtidigt - om man tar in entreprenör med grävare och allt - varför inte göra en full-avlopp på riktigt sätt för kanske 30-50% mer pengar.
Mark och avloppsentreprenörer brukar också veta vad som krävs mot kommunen och kan göra hela ansökanjobbet åt kunden om så, förvisso inte gratis, men förmodligen får man mer tillbaka i försäljningen när det klart framgår att det fins godkänd BDT + Klosett avlopp och spoltoalett för stugan.
- en klassisk 3-kammarbrunn har sin största kammare (halva våta brunnsvolymen ungefär) vid inloppet av just anledningen att det skall kunna ta emot och stacka mycket fast material utan att stoppa upp, då det tar en tid att anaerobt processa ned toapapper och fekalier till flytande näringsämnen för infiltreringen senare...
Men samtidigt - om man tar in entreprenör med grävare och allt - varför inte göra en full-avlopp på riktigt sätt för kanske 30-50% mer pengar.
Mark och avloppsentreprenörer brukar också veta vad som krävs mot kommunen och kan göra hela ansökanjobbet åt kunden om så, förvisso inte gratis, men förmodligen får man mer tillbaka i försäljningen när det klart framgår att det fins godkänd BDT + Klosett avlopp och spoltoalett för stugan.
För att vara lite seriös.. Jag är också granne men pga av markförhållanden så blir jag inte drabbad. Däremot blir mina två grannar som ligger nedanför synnerligen påverkade. Därför har de bett mig att ställa frågan här, för att få era tips.H Hybro skrev:
Nå...
Om jag ska sammanfatta det hela så ska jag ge fullständigt fan i vad vår granne har för idiotier för sig. Vad som händer på tomt stannar på tomt. Gott så.
Ska med stigande intresse följa när era grannar bygger hönshus, sätter staket i tomtgräns, bygger Attefallshus eller varför inte dumpar dagvatten från sitt dike ner på er tomt.
Gråt mig en flod...