21 679 läst ·
170 svar
22k läst
170 svar
Grannen vill göra en felaktig lösning på sitt avlopp.
Denna kommer från https://www.naturvardsverket.se/vag...miljobalken/forsiktighetsprincipen-2-kap.-3-/Claes Sörmland skrev:
Försiktighetsprincipen
Bestämmelsen innehåller två principer, försiktighetsprincipen och bästa möjliga teknik. Försiktighetsprincipen innebär att försiktighetsmått ska vidtas redan om det kan antas att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada och olägenheter för människors hälsa och miljön. Det räcker således med att det finns en risk för skada eller olägenhet. Vid sådan risk ska skada och olägenhet för människors hälsa och miljön förebyggas, hindras eller motverkas genom skyddsåtgärder, begränsningar och övriga behövliga anpassningar.
Nej, jag står kvar där jag började.Intet skrev:
Försiktighetsprincipen ger ingen vägledning och kan böjas hur som helst. Se #80. Och nu har ju @adron just länkat en sida som direkt ger stöd för det som jag påstod:
"Som framkommer av förarbetena används beteckningen "försiktighetsprincipen" för olika handlingsregler i olika sammanhang. Definitioner från "man skall aldrig göra saker vars konsekvenser man inte kan förutse " till "om det finns ett hot om allvarlig eller oåterkallelig skada får avsaknaden av vetenskaplig bevisning inte användas som en ursäkt för att skjuta upp kostnadseffektiva åtgärder för att förhindra miljöförstöring" förekommer. Gemensamt för alla definitioner torde dock vara att syftet är att förebygga inte bara säkert förutsebara utan också möjliga skador och olägenheter (Prop. 1997/98:45 del 1, sid. 209 f.)."
jag är glad att se att det finns fler som vill göra rätt för sig...B Björkskär skrev:Jag förvånas över alla svar och försvar av usla avloppslösningar!
Hur tänker ni ? I det här fallet verkar det som att en granne tänker ansluta en wc till BDT avlopp vilket man inte gör då det inte är rätt lösning.
Det finns mycket effektiva minireningsverk som sätts efter korrekt slamavskiljare och boreoende på markförhållande även efterpolering.
Varför ska så många försöka göra fullösningar av sina avlopp för att spara några kronor?
Dessa egoister ska och bör motarbetas av grannar och myndigheter.
Man måste tänka 3 dimensioner då avloppsvatten och föroreningar går nedåt, kanske 80 meter, där vattenådern ligger som kan sprida sig till grannar.
/ Björkskär
Jag tror att det är vad TS gjorde i urinlägget, förutom det där med "bestäm" vilket TS vill ha råd om.P PappasHammare skrev:
Svar i ny tråd.F fribygg skrev:Du får tycka vad du vill, men onekligen vore det ett effektivt sätt att få bort okynnesanmälningar på avlopp som kommunen inte hittar några fel på. Om du, TS eller nån annan vore så säkra på att det vore nått problem med det aktuella avloppet skulle det ju inte vara några konstigheter att anmäla problemet till aktuell förvaltning på kommunen, skriva under med eget namn och stå för kostnaden om det inte är nått fel på anläggningen enligt kommunen.
Miljöbalken 2 kap. 3 § hänvisar implicit till försiktighetsprincipen, men det handlar inte i första hand om forskning utan om "verksamhet".Claes Sörmland skrev:
Det är just det Claes argumenterar mot. Det är ytterst konservativt och motverkar framåtskridande.A adron skrev:
Det är epistemologisk skilnad mellan att bevisa förekomst av något och att bevisa icke förekomst av något.