Z Zodde skrev:
Implicit påstår du alltså att det TS skriver inte behöver vara med sanningen överensstämmande.??🧐

Vart hamnar ett forum då om man har den infallsvinkeln när man ska kommentera;ge råd..?
Jag kanske rentav är "grannen" och vet mer än TS om hur avloppet används och ska användas..

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
Nej det är du garanterat inte

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Nej det är du garanterat inte
Skönt

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Helt otroligt att vissa här inne tycker att man ska "sköta sig själv och skita i andra". Tråkigt att mentaliteten från Trumplandet har etablerat sig så mycket här.

Att man inte kan anmäla vad någon funderar på att göra är väl inget problem nu när redan dagens lösning inte är korrekt.
Det är väl bara att anmäla dagens lösning och i förbifarten nämna den framtida planen, detta nu när fastighetsägaren inte vill lyssna.

Men den här tanken från TS's två andra grannar att försöka få problemet åtgärdat men inte behöva beblanda sig är som detta med äta och ha kvar kakan. Man måste bestämma sig.
Vad vill man mest?

• Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
D
P PappasHammare skrev:
Helt otroligt att vissa här inne tycker att man ska "sköta sig själv och skita i andra".
Och skita på andra?

• Haha
pmd
  • Laddar…
S
P PappasHammare skrev:
Helt otroligt att vissa här inne tycker att man ska "sköta sig själv och skita i andra". Tråkigt att mentaliteten från Trumplandet har etablerat sig så mycket här.

Att man inte kan anmäla vad någon funderar på att göra är väl inget problem nu när redan dagens lösning inte är korrekt.
Det är väl bara att anmäla dagens lösning och i förbifarten nämna den framtida planen, detta nu när fastighetsägaren inte vill lyssna.

Men den här tanken från TS's två andra grannar att försöka få problemet åtgärdat men inte behöva beblanda sig är som detta med äta och ha kvar kakan. Man måste bestämma sig.
Vad vill man mest?
Nu gjorde vi det enkelt för oss att eftersom jag redan hade ett konto på Byggahus så ställde jag frågan.

Självfallet är mina två grannar synnerligen handlingskraftiga också men då frågeställningen är lite delikat så blir det ju upp till dem att bestämma eventuella kommande steg.

Jag noterar dock att den här tråden, liksom en hel del andra på Byggahus, övertygar mig om att framtiden för skotillverkare med kardborrknäppning ser rätt ljus ut...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
P
D datja skrev:
Och skita på andra?
Vad menar du med denna kommentar på mitt inlägg?
Många har ju åsikten här att TS och dennes grannar ska inte bry sig vad den säljande grannen gör med sin skit?

P PappasHammare skrev:
Visst kan man anmäla, men vad skulle fördelen med en anonym anmälan som TS funderar på vara?

Tyvärr verkar ju kommunerna sakna möjlighet att lägga kostnaden på den anmälande vid okynnes anmälningar, DET är nått som borde införas

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
S Saelen skrev:
Nu gjorde vi det enkelt för oss att eftersom jag redan hade ett konto på Byggahus så ställde jag frågan.
Det har jag absolut inget emot.
S Saelen skrev:
Självfallet är mina två grannar synnerligen handlingskraftiga också men då frågeställningen är lite delikat så blir det ju upp till dem att bestämma eventuella kommande steg.
Det tror jag säkert men vad är det för typ av lösning man letar efter? Tycker det inte finns så många val.
Lista upp alla varianter och bestäm.
Vad är det som är så delikat så att man inte vill anmäla? Vad är man rädd för? Att ännu fler får kontroll och åtgärdskrav? Borde inte det vara bra?
S Saelen skrev:
noterar dock att den här tråden, liksom en hel del andra på Byggahus, övertygar mig om att framtiden för skotillverkare med kardborrknäppning ser rätt ljus ut...
Visst är det så men så är det i dagens samhälle och i alla möjliga forum där alla vill höras men man vill inte behöva göra något själv.
Åsikt vill man yttra men inte ta ansvar för.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Tyvärr verkar ju kommunerna sakna möjlighet att lägga kostnaden på den anmälande vid okynnes anmälningar, DET är nått som borde införas
Nu är det en annan fråga som jag inte tycker ska tas här. Skapa en annan tråd för det.

P PappasHammare skrev:
Nu är det en annan fråga som jag inte tycker ska tas här. Skapa en annan tråd för det.
Du får tycka vad du vill, men onekligen vore det ett effektivt sätt att få bort okynnesanmälningar på avlopp som kommunen inte hittar några fel på. Om du, TS eller nån annan vore så säkra på att det vore nått problem med det aktuella avloppet skulle det ju inte vara några konstigheter att anmäla problemet till aktuell förvaltning på kommunen, skriva under med eget namn och stå för kostnaden om det inte är nått fel på anläggningen enligt kommunen.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Modern forskning baseras inte på försiktighetsprincipen. Det är inte en princip som vägleder i hur man etablerar ny kunskap.
Jodå. Det är en grundläggande forskningsetisk regel och sed att följa försiktighetprincipen. Kanske inte för att utveckla krigsmateriel men i allmänhet. Det är dock inget tankeförbud som vi hade för kärnkraftsteknik under många år.

• Gilla
Saulesco och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är delvis så miljölagstiftningen ser ut idag. T ex kan tillsynen låta bli att agera på ett gammalt BDT-avlopp med en äldre fattig fastighetsägare medan man kan välja att agera när fastigheten säljs och en ny rikare familj flyttar in.

Det låter rimligare än din tidigare position som hamnade i att fattiga skulle motarbetas av myndigheter och grannar.

Jag tror inte det är vanligt. Det finns problem här med likabehandlingsprincipen. Men när kommunalt VA inrättas har det väl förekommit.

Ja, avloppssystem ska av det skälet vara täta. Av det skälet finns också rekommendationer om avstånd mellan avloppsanläggningars utsläppspunkt och brunnar. Liksom att tunna jordlager på mark inte är förenligt med infiltration i dessa tunna lager, det finns skyddsavstånd nedåt i backen.

Sen är det nog också en del brunnar som behöver ses över för de tar in ytvatten.
Det är du som tolkar att alla som försöker göra ”fullösningar” har ont om pengar och jag hakade på det resonemanget. Det jag vänder mig mot i första hand är de som jag kallar egoister som faktiskt har ekonomiska möjligheter att göra en korrekt lösning men som prioriterar bort det mot mer personliga intressen.
Folk prioriterar så olika och i den delen av landet jag bor verkar många prioritera stora båtar, pråliga kläder, överprissatta klockor och andra statussymboler före en korrekt avloppsanläggning.
Dessa bör motarbetas.

Jag anser nog precis som du att det är orimligt att tvinga en gamling bort från sitt gamla hus på stranden pga dålig avloppslösning. Däremot är det mer rimligt att lägga ett föreläggande vid kommande ägarbyte eller ge ett lån mot säkerhet i fastigheten.

Ser fortfarande ett problem med en eventuell gränsdragning för vilka som ska kunna undantas gällande regler med likabehandlingsprincipen.

/ Björkskär

• Gilla
  • Älska
Saulesco och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jodå. Det är en grundläggande forskningsetisk regel och sed att följa försiktighetprincipen. Kanske inte för att utveckla krigsmateriel men i allmänhet. Det är dock inget tankeförbud som vi hade för kärnkraftsteknik under många år.
Var får du denna information ifrån?

Vetenskapsrådet listar den t ex inte i sin handledning vad som är god forskningssed. Inte heller i högskoleförordningens examensmål för forskarutbildning listas den.

Jag stöter typiskt på den principen inom byråkrati/politik/ideologi/världsåskådning/debatt.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Du får tycka vad du vill, men onekligen vore det ett effektivt sätt att få bort okynnesanmälningar på avlopp som kommunen inte hittar några fel på. Om du, TS eller nån annan vore så säkra på att det vore nått problem med det aktuella avloppet skulle det ju inte vara några konstigheter att anmäla problemet till aktuell förvaltning på kommunen, skriva under med eget namn och stå för kostnaden om det inte är nått fel på anläggningen enligt kommunen.
Är det förmycket begärt att man ska läsa första och andra meningen i första inlägget?

Det verkar som att du har haft problem med okynnesanmälan men varför ta det här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.