21 734 läst ·
170 svar
22k läst
170 svar
Grannen vill göra en felaktig lösning på sitt avlopp.
Jag förvånas över alla svar och försvar av usla avloppslösningar!
Hur tänker ni ? I det här fallet verkar det som att en granne tänker ansluta en wc till BDT avlopp vilket man inte gör då det inte är rätt lösning.
Det finns mycket effektiva minireningsverk som sätts efter korrekt slamavskiljare och boreoende på markförhållande även efterpolering.
Varför ska så många försöka göra fullösningar av sina avlopp för att spara några kronor?
Dessa egoister ska och bör motarbetas av grannar och myndigheter.
Man måste tänka 3 dimensioner då avloppsvatten och föroreningar går nedåt, kanske 80 meter, där vattenådern ligger som kan sprida sig till grannar.
/ Björkskär
Hur tänker ni ? I det här fallet verkar det som att en granne tänker ansluta en wc till BDT avlopp vilket man inte gör då det inte är rätt lösning.
Det finns mycket effektiva minireningsverk som sätts efter korrekt slamavskiljare och boreoende på markförhållande även efterpolering.
Varför ska så många försöka göra fullösningar av sina avlopp för att spara några kronor?
Dessa egoister ska och bör motarbetas av grannar och myndigheter.
Man måste tänka 3 dimensioner då avloppsvatten och föroreningar går nedåt, kanske 80 meter, där vattenådern ligger som kan sprida sig till grannar.
/ Björkskär
Du har inte sådär i förbigående noterat att grannen uttryckligen har sagt, vid samral med mina grannar, att han ska koppla på vattentoa på sitt BDT?
Mina grannar har dessutom sagt att det både är synnerligen olämpligt och icke tillåtet.
Vi tror att det handlar om att tjäna några kronor men som kommer att bita tillbaka.
Mina grannar har dessutom sagt att det både är synnerligen olämpligt och icke tillåtet.
Vi tror att det handlar om att tjäna några kronor men som kommer att bita tillbaka.
Klart att det finns en hel del ironi i mina inlägg. Framförallt när en del skribenter tolkar in en del trams.G Goran0 skrev:
Som svar på frågan: Han säger vid samtal med mina grannar att hans lösning räcker, att man kan koppla på vattentoa på BDT-avlopp och sedan gräva ner slammet i marken, främst utanför sib egen tomt.
Problemet är väl som jag ser det att om säljaren genomför det här på något sett, uppger felaktiga uppgifter till mäklare och köpare och köparen sedan upptäcker att det är fullständigt fel gjort så lär ju det rendera vissa problem för säljaren.
Du ger ju själv svaret på din fråga. För att folk är fattiga och inte har råd. Det är liksom inte ett problem med den övre medelklassens avloppsanläggningsprocesser, de cashar upp.B Björkskär skrev:
Du vill att att grannar och myndigheter ska motarbeta fattiga människor? Det låter så där.B Björkskär skrev:
Mycket sällan markförhållandena är sådana att avloppsvatten förorenar vatten 80 m ned i marken. Det där med en "vattenåder" är en gammal felaktig folklig föreställning hur ytvatten och grundvatten fysikaliskt fungerar. Sånt där som passar tron på att leta vatten med slagrutor.B Björkskär skrev:
Och man får inte säga saker??S Saelen skrev:Du har inte sådär i förbigående noterat att grannen uttryckligen har sagt, vid samral med mina grannar, att han ska koppla på vattentoa på sitt BDT?
Helt otroligt att du försvarar att ordet inte är fritt.
Grannen kan säga vad han vill om sina prylar utan att det påverkar någonting alls.
Det är först den dagen hen sätter planerna i verket det (möjligen) kan hända något.
Om jag säger att jag tänker bygga ut mitt hus utan bygglov, kan jag bli straffad för att jag sagt det menar du???
Sanslöst…
Vem försvarar usla avloppslösningar?B Björkskär skrev:
Har du själv en välfungerande avloppslösning med erforderliga tillstånd?S Saelen skrev:
Har jag på något sätt ansett att ordet inte är fritt?
Frågeställningen gäller när mina grannar ska gå vidare för att stoppa en felaktig installation. En del skribenter har redan gett vettig input på den frågeställningen nu.
Så, droppa de där insinuationerna tack!
Frågeställningen gäller när mina grannar ska gå vidare för att stoppa en felaktig installation. En del skribenter har redan gett vettig input på den frågeställningen nu.
Så, droppa de där insinuationerna tack!
Missat det, såg nått som tydde på motsatsen i ditt nedanstående inläggS Saelen skrev:
S Saelen skrev: