21 679 läst ·
170 svar
22k läst
170 svar
Grannen vill göra en felaktig lösning på sitt avlopp.
Du skriver "Med risk att hela området åker på syn", är väl istället bra om man hittar andra felaktiga avloppsanläggningar utifrån oron av grannen som nu har tankar om att göra om sin anläggning för toalett.S Saelen skrev:
Jag tycker att du ska ge dina grannar rådet att de får avgöra om de vill göra anmälan utifrån deras oro att det kan påverka deras fastigheter och ev. brunnar för dricksvatten. Nu verkar det bara finnas en hörsägen om att grannen har tankar om att göra något.
Och är man orolig för sitt vatten/brunnar är det väl bra om hela området får en kontroll av de avlopp som finns.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
det sprider lukt... flera kommuner har börjat neka tillstånd pga alla anmälningar om lukt.S Sally WigWig skrev:
Kommunens tillsyn enligt miljöbalken kan inte agera på att grannen har vädrat planer i grannskapet på att ändra sitt BDT-avlopp till ett tillståndspliktigt WC-avlopp utan att tillstånd först har givits. Vi har som sagt ingen tillsyn av tankar och planer. Först när grannen faktiskt har kopplat på WC utan tillstånd finns något för tillsynen att agera mot. De kommer de att förbjuda användning av avloppet.
Hur påverkas deras brunnar av slam från ett BDT-avlopp menar du? Det låter mycket osannolikt att grannarnas brunnar skulle påverkas, det kräver mycket speciella markförhållanden på platsen där slammet grävs ned och brunnarna ligger.S Saelen skrev:
Det är inte en hörsägen, grannarna har ju pratat med vederbörande ett flertal gånger direkt.A AndersS skrev:Du skriver "Med risk att hela området åker på syn", är väl istället bra om man hittar andra felaktiga avloppsanläggningar utifrån oron av grannen som nu har tankar om att göra om sin anläggning för toalett.
Jag tycker att du ska ge dina grannar rådet att de får avgöra om de vill göra anmälan utifrån deras oro att det kan påverka deras fastigheter och ev. brunnar för dricksvatten. Nu verkar det bara finnas en hörsägen om att grannen har tankar om att göra något.
Och är man orolig för sitt vatten/brunnar är det väl bra om hela området får en kontroll av de avlopp som finns.
Hela området är fullt av usla lösningar så kommunen har nog satt ett stort rött kryss på kartan.
Om ni läser det första inlägget igen så står det att grannen rensar sitt avlopp och gräver ner det på sin tomt men även på gemensam mark vilket blir väldigt nära den ena brunnen.Claes Sörmland skrev:
Den säljande grannen vill alltså koppla på en vattentoa på befintligt undermåligt BDT-avlopp utan att göra en korrekt lösning.
Jag är inte så gammal att du behöver nia mig. Vad innebär "väldigt nära brunnen"? Finns det dokumenterade vattenproblem i brunnen orsakat av detta? Låter högst osannolikt, då ska markförhållandena vara mycket speciella. Vad har man mätt upp för förorening?S Saelen skrev:
I trådstart anges att grannen planerar att gräva ned slam från WC på allmän mark. Inte att grannen redan har gjort det. Vad är det som stämmer? D v s vad är det som är faktiska händelser och vad är det som är scenarier kring framtida händelser?
Ja, jag tror alla i tråden förstår det. Återigen, tillsynen är ingen tankeförbudspolis, först om grannen faktiskt kopplar på en WC kan tillsynen agera. De kan agera på riktiga handlingar i verkligheten, inte att grannen fantiserar om att genomföra tillståndspliktiga handlingar utan tillstånd.S Saelen skrev:
Jag tror tvärtom att alla i tråden inte förstår det. Men Claes svar är tänkvärt.
Nu vet jag inte exakt hur undermåligt grannens befintliga avlopp är.
Men, det finns ju en anledning till att många av oss sitter med olika lösningar med olika skyddsnivå osv med efterpoleringsfilter och krav på att gräva om stenkistor när de är igensatta.
Att då negligera problemet med att gräva ner slam nära grannes brunn blir ju lite motsägelsefullt. Men markens beskaffenhet borde ju filtrera problemet, eller hur?
Om så är fallet, behöver vi då har dessa krav på våra anläggningar alls?
Nu vet jag inte exakt hur undermåligt grannens befintliga avlopp är.
Men, det finns ju en anledning till att många av oss sitter med olika lösningar med olika skyddsnivå osv med efterpoleringsfilter och krav på att gräva om stenkistor när de är igensatta.
Att då negligera problemet med att gräva ner slam nära grannes brunn blir ju lite motsägelsefullt. Men markens beskaffenhet borde ju filtrera problemet, eller hur?
Om så är fallet, behöver vi då har dessa krav på våra anläggningar alls?
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Skicka in en anmälan direkt med ditt och grannarnas namn på direkten!S Saelen skrev:Om ni läser det första inlägget igen så står det att grannen rensar sitt avlopp och gräver ner det på sin tomt men även på gemensam mark vilket blir väldigt nära den ena brunnen.
Den säljande grannen vill alltså koppla på en vattentoa på befintligt undermåligt BDT-avlopp utan att göra en korrekt lösning.
Det kan inte vara menat att en granne skall förorena all er mark och vattentäkt p.g.a. idioti!
Jag hade anmält utan att ångra mig!
Hur kan något bli förorenat med tankekraft?J Jan Hallberg skrev:
Som tur är får man fortfarande tänka på saker utan att bli straffad för det…
Detta börjar bli lite väl fånigt.