S Saelen skrev:
Sommarstugeområde där en åldrig granne har ett felaktigt BDT-avlopp idag (mer eller mindre rätt ut i skogen). Tydligen så rensar grannen avloppet ibland och gräver ner på sin tomt.

Nu ska de sälja och enligt uppgift från dem så villde sätta in en vattentoa för att göra det mer säljbart samt göra ett nytt BDT-avlopp som toan ska anslutas till. Därefter är tanken att det ska det tydligen rensas och grävas ner både på egen tomt och på gemensam mark.

Jobbet är tänkt att utföras av entreprenör.

Att det är totalt felaktigt är ju självklart.

Frågeställningen:

När ska vi agera?

Ska det göras en anonym anmälan till kommunen redan nu för att försöka få grannen på bättre tankar (pun intended) att göra en korrekt lösning? Med risk att hela området åker på syn?

Eller ska vi avvakta och hoppas att entreprenören stoppar det så att det görs en bättre lösning? Risken här är att det inte görs någon anmälan till kommunen.

Eller ska vi avvakta helt, grannen gör en felaktig installation, den nya köparen får ett skitproblem på halsen och säljaren åker på brott mot miljöbalken vilket jag tror ger fängelse på straffskalan.
Tipsa grannen om att installera en förbränningstoalett i stället för spoltoa. Fryser inte sönder vid strömavbrott och behöver inte glykolfyllas för eventualiteter med köldperioder. Billigare än att uppgradera till 3kammarbrunn med infiltration och lättare att underhålla.

S Saelen skrev:
Någon frågade ovan om vi grannar har våra avlopp i ordning. Svar ja.
S Saelen skrev:
Hela området är fullt av usla lösningar så kommunen har nog satt ett stort rött kryss på kartan.
Jag tror att du i första hand ska se till att du själv har ett fullt fungerande avlopp med erforderliga tillstånd.

Tids nog kommer nog den kommunala tillsynen till ert område och då kommer kanske DITT avlopp vara det som är i störst behov av renovering/ ombyggnad/ utbyte enligt de kommunala byråkraterna sätt att se på saken.

Granen med ett nyfixat BDT avlopp har knappast nått att oroa sig för vid en tillsyn.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag skulle bli förvånad om mäklaren skulle mörka detta...
Det är ägarens/säljarens ansvar att vara ärlig när underlaget för upplysningar besvaras och då är mäklaren skyldig att informera köparen.

I
L Langos skrev:
Varför skulle OP vara känslomässig, han påverkas ju inte ens?
Vad är OP?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
I Incinerator skrev:
Vad är OP?
Samma som TS, fast på engelska.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
TheImprovisor
S Saelen skrev:
Sommarstugeområde där en åldrig granne har ett felaktigt BDT-avlopp idag (mer eller mindre rätt ut i skogen). Tydligen så rensar grannen avloppet ibland och gräver ner på sin tomt.

Nu ska de sälja och enligt uppgift från dem så villde sätta in en vattentoa för att göra det mer säljbart samt göra ett nytt BDT-avlopp som toan ska anslutas till. Därefter är tanken att det ska det tydligen rensas och grävas ner både på egen tomt och på gemensam mark.

Frågeställningen:

När ska vi agera?

Ska det göras en anonym anmälan till kommunen redan nu för att försöka få grannen på bättre tankar (pun intended) att göra en korrekt lösning? Med risk att hela området åker på syn?

Eller ska vi avvakta och hoppas att entreprenören stoppar det så att det görs en bättre lösning? Risken här är att det inte görs någon anmälan till kommunen.

Eller ska vi avvakta helt, grannen gör en felaktig installation, den nya köparen får ett skitproblem på halsen och säljaren åker på brott mot miljöbalken vilket jag tror ger fängelse på straffskalan.
Eftersom det är ett miljöbrott bör det väl anmälas. Det kan dock inte anmälas innan det är begånget.

Grannens avlopp verkar ju redan idag strida mot gällande regler så en propp till kommunen om tillsyn är kanske av godo.

Många kommuner ägnar sig just nu åt tillsyn av enskilda avlopp. Sannolikt är din grannes avlopp inte registrerat som enskilt avlopp och hamnar därför utanför om din din kommun gör en allmän tillsyn av alla avlopp.

I "min" by, (cs 25 hushåll) har gjorts tillsyn och i stort sett alla avlopp har underkänts. En granne saknar "avlopp" och har enbart en stenkista, (ett tidigare sommarhus) och han har sålunda inte fått tillsyn. Dock ingen toalett på det, bara BDT.

• Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Saelen skrev:
Jag tror tvärtom att alla i tråden inte förstår det. Men Claes svar är tänkvärt.

Nu vet jag inte exakt hur undermåligt grannens befintliga avlopp är.

Men, det finns ju en anledning till att många av oss sitter med olika lösningar med olika skyddsnivå osv med efterpoleringsfilter och krav på att gräva om stenkistor när de är igensatta.

Att då negligera problemet med att gräva ner slam nära grannes brunn blir ju lite motsägelsefullt. Men markens beskaffenhet borde ju filtrera problemet, eller hur?

Om så är fallet, behöver vi då har dessa krav på våra anläggningar alls?
Utifrån ett naturvetenskapligt och sakligt perspektiv överimplementeras miljöbalken generellt vad gäller BDT-avlopp. Det är ett byråkratiskt/politiskt val som har skett hos medarbetarna på Naturvårdsverket, HaV, i kommunerna och i domstolarna över åren. Och även många regeringar, via utfärdande av förordning.

Min förståelse varför detta har skett är att detta präglas av samtidens generellt ökande kemofobi och rädsla för avloppsvatten. Dessa irrationella känslor tar över folks tankevärld p g a evolutionärt betingande och djupt primitiva äckelkänslor kombinerat med att det saknas kunskap om kemi, biologi och mikrobiologi. Okunskap föder rädsla för det okända. Och detta har t o m fött en rörelse inom politiken/ideologin, den breda gröna rörelsen. En rörelse som i grunden började som rädsla för smygande "gifter" (Rachel Carsons Silent Spring) och inte minst radioaktivitet (rädslan för kärnkraft). Nu är dess anhängare som är uppvuxna med denna ideologi anställda på våra myndigheter och låter - säkert omedvetet - sin ideologi/falska verklighetsuppfattning påverka sitt arbete.

• Gilla
  • Haha
Artemisia och 15 till
  • Laddar…
Düsseldorff
I Incinerator skrev:
Vad är OP?
Original Poster.

• Gilla
Saulesco och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Låt du grannen sköta sitt, så sköter du ditt och alla är glada. Omöjligt att se att detta är något
S Saelen skrev:
För att vara lite seriös.. Jag är också granne men pga av markförhållanden så blir jag inte drabbad. Däremot blir mina två grannar som ligger nedanför synnerligen påverkade. Därför har de bett mig att ställa frågan här, för att få era tips.

Nå...

Om jag ska sammanfatta det hela så ska jag ge fullständigt fan i vad vår granne har för idiotier för sig. Vad som händer på tomt stannar på tomt. Gott så.

Ska med stigande intresse följa när era grannar bygger hönshus, sätter staket i tomtgräns, bygger Attefallshus eller varför inte dumpar dagvatten från sitt dike ner på er tomt.

Gråt mig en flod... :D
Bra replik och håller med dig! Vad är grejen med att vissa här får rådet att dra det hela vägen till sista instansen för att ett staket hamnar 4 cm in på någon tomt men här ska du/ni inte lägga er i?! Jag tycker du ska informera antingen mäklaren eller kommunen om du märker att det drar åt fel håll, både för dina drabbade grannas skull och för miljön!

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
S Saelen skrev:

Frågeställningen:

När ska vi agera?

En bra sak är väl att den gamle säljaren installerar spolande wc samt sluten tank typ 3 kubik och låter resten vara.

Nissens
Grejen är ju att den aktuella grannen inte har gjort något annat än tänkt…

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:

Frågeställningen:

När ska vi agera?

Det finns bara ett sätt och det är att sätta stopp tokigheterna, för vem vill med berått mod se till att grannarna blir sjuka av otjänligt vatten.

S
Kan nämna att jag med stor förtjusning läser era inlägg och poppar popcorn för fullt.

Framförallt är det roande att se de inlägg där skribenten inte läser innantill utan tolkar och tycker.

Heja! :D

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Jag tror att du i första hand ska se till att du själv har ett fullt fungerande avlopp med erforderliga tillstånd.

Tids nog kommer nog den kommunala tillsynen till ert område och då kommer kanske DITT avlopp vara det som är i störst behov av renovering/ ombyggnad/ utbyte enligt de kommunala byråkraterna sätt att se på saken.

Granen med ett nyfixat BDT avlopp har knappast nått att oroa sig för vid en tillsyn.
Du har inte läst att jag redan har svarat på att vi har godkända avlopp, vi grannar? Typ i inlägg 22.

• Gilla
  • Älska
Polyester och 6 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
För att vara lite seriös.. Jag är också granne men pga av markförhållanden så blir jag inte drabbad. Däremot blir mina två grannar som ligger nedanför synnerligen påverkade. Därför har de bett mig att ställa frågan här, för att få era tips.

Nå...

Om jag ska sammanfatta det hela så ska jag ge fullständigt fan i vad vår granne har för idiotier för sig. Vad som händer på tomt stannar på tomt. Gott så.

Ska med stigande intresse följa när era grannar bygger hönshus, sätter staket i tomtgräns, bygger Attefallshus eller varför inte dumpar dagvatten från sitt dike ner på er tomt.

Gråt mig en flod... :D
Jag misstänker att du är ironiskt.
Det grannen gör och flyttar från blir problem för er som bor kvar. Vad säger grannen när ni talar om att hans lösning inte är ok?

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.