S
X xxargs skrev:
Om det är en BDT 2-kammarbrunn typiskt med en bunt filterskivor i, så kommer inte spol-toaletten att fungera speciellt länge innan det är stopp då det är inte speciellt mycket utrymme mellan inlopp och första filterskivan i en sådan 2-kammarbrunn där jag kollat det lite närmare.

- en klassisk 3-kammarbrunn har sin största kammare (halva våta brunnsvolymen ungefär) vid inloppet av just anledningen att det skall kunna ta emot och stacka mycket fast material utan att stoppa upp, då det tar en tid att anaerobt processa ned toapapper och fekalier till flytande näringsämnen för infiltreringen senare...

Men samtidigt - om man tar in entreprenör med grävare och allt - varför inte göra en full-avlopp på riktigt sätt för kanske 30-50% mer pengar.

Mark och avloppsentreprenörer brukar också veta vad som krävs mot kommunen och kan göra hela ansökanjobbet åt kunden om så, förvisso inte gratis, men förmodligen får man mer tillbaka i försäljningen när det klart framgår att det fins godkänd BDT + Klosett avlopp och spoltoalett för stugan.
Vilket är frågeställningen. Eftersom grannen uppenbarligen inte förstår konsekvensen av sitt beteende och dess konsekvenser, så är frågeställningen fortfarande; ska mina grannar låta katastrofen nå sin fullbordan eller ska man stoppa det i tid eftersom det redan idag medför risk för kontaminerat brunnsvatten.

Så leka internetriddare och spela tuffa är väl kul men inte relevant just nu

• Gilla
MONTREAL och 17 till
  • Laddar…
D
S Saelen skrev:
För att vara lite seriös.. Jag är också granne men pga av markförhållanden så blir jag inte drabbad. Däremot blir mina två grannar som ligger nedanför synnerligen påverkade. Därför har de bett mig att ställa frågan här, för att få era tips.

Nå...

Om jag ska sammanfatta det hela så ska jag ge fullständigt fan i vad vår granne har för idiotier för sig. Vad som händer på tomt stannar på tomt. Gott så.

Ska med stigande intresse följa när era grannar bygger hönshus, sätter staket i tomtgräns, bygger Attefallshus eller varför inte dumpar dagvatten från sitt dike ner på er tomt.

Gråt mig en flod... :D
Varför kan inte dina två grannar bli medlemmar i byggahus?
Bättre att få information från de som är involverade och berörda än genom en tredje part som kanske är känslomässigt av olika anledningar och vill hitta felaktigheter.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
karlmb och 14 till
  • Laddar…
S
Det är faktiskt lätt roande att följa hur ni nogsamt undviker att svara på frågeställningen och istället ifrågasätter varför jag ens frågar. :D

Om ni hade bemödat er att läsa innantill så har de bett mig att ställa frågan åt dem. Istället ska ju jag tydligen hålla näbben för att de själva måste bli medlemmar på Byggahus?

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 24 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Varför kan inte dina två grannar bli medlemmar i byggahus?
Bättre att få information från de som är involverade och berörda än genom en tredje part som kanske är känslomässigt av olika anledningar och vill hitta felaktigheter.
Varför skulle OP vara känslomässig, han påverkas ju inte ens?

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte förtjust i folk som gör anmälningar till kommunen för saker som inte påverkar dem själva men om jag hade en brunn och någon granne släppte ut avloppsvatten på ett otillbörligt sätt som riskerar vattenkvaliteten i min brunn, då hade jag övervägt att göra en anmälan. Att de nu ska sälja och försöker blåsa nästa ägare gör saken än mer angelägen att få rätt på.

• Gilla
MONTREAL och 28 till
  • Laddar…
Om ni inte redan har gjort det, prata med grannen först! Alltid bäst att försöka lösa saker innan man anmäler. Och du /ni kommer ångra er om ni inte gör något. Det är inte bekvämt med sådana samtal men ibland kan det visa sig att det faktiskt går att hitta lösningar som man inte ser i förväg.
Lycka till!

• Gilla
Libby och 15 till
  • Laddar…
S
T Themma skrev:
Om ni inte redan har gjort det, prata med grannen först! Alltid bäst att försöka lösa saker innan man anmäler. Och du /ni kommer ångra er om ni inte gör något. Det är inte bekvämt med sådana samtal men ibland kan det visa sig att det faktiskt går att hitta lösningar som man inte ser i förväg.
Lycka till!
Grannarna har pratat med grannen ett flertal gånger och som inte vill inse att hans beteende med att gräva ner slammet idag redan påverkar mina grannars brunnar. De har också påpekat att det är synnerligen fel att koppla på toalett i ett BDT-avlopp för då påverkas ju brunnarna ännu mer.

Någon frågade ovan om vi grannar har våra avlopp i ordning. Svar ja.

Alltså, ska någon av dem dra en anonym anmälan till kommunen redan nu? Baserat på era svar; nej

När arbetet påbörjas, ska de stillatigande titta på och se vad som händer? Svaret är Ja!

När huset kommer ut till försäljning, ska de då informera mäklaren? Troligen

Ska köparen två månader efter tillträdet ha ett översvämmat felaktigt avlopp med all den cirkus som uppstår med dolda fel, civilrättsligt osv osv? Det har ni inte svarat på.

Själv ska jag titta på, hålla mig på min tomt, sitta och dricka något gott i solnedgången och följa hur intrigen tätnar. Ja, och så lägga lappar i brevlådorna om att de måste bli medlemmar i Byggahus såklart...

• Gilla
  • Haha
Barrväxt och 44 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Grannarna har pratat med grannen ett flertal gånger och som inte vill inse att hans beteende med att gräva ner slammet idag redan påverkar mina grannars brunnar. De har också påpekat att det är synnerligen fel att koppla på toalett i ett BDT-avlopp för då påverkas ju brunnarna ännu mer.

Alltså, ska någon av dem dra en anonym anmälan till kommunen redan nu? Baserat på era svar; nej

När arbetet påbörjas, ska de stillatigande titta på och se vad som händer? Svaret är Ja!

Ska köparen två månader efter tillträdet ha ett översvämmat felaktigt avlopp med all den cirkus som uppstår med dolda fel, civilrättsligt osv osv? Det har ni inte svarat på.

Själv ska jag titta på, hålla mig på min tomt, sitta och dricka något gott i solnedgången och följa hur intrigen tätnar. Ja, och så lägga lappar i brevlådorna om att de måste bli medlemmar i Byggahus såklart...
Svaren i den här gruppen nu förtiden är som dom flesta sidor på internet, bara massa människor som vill skriva skit. Ingen idé att ställa frågor längre, troll bakom tangentbordet finns det gått om. Jag skulle anmäla innan en köpare kommer in i bilden och kanske får långvarig tvist med säljaren.

• Gilla
mortirolo och 35 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:

Det är bättre att förebygga än att försöka rätta fel i efterhand så jag skulle kontakta aktuell myndighet nu. Att berätta om sin oro är inte att tjalla på grannen utan att ta sitt ansvar. Avloppsreglerna finns av en anledning.
Av alla omogna svar här kan man tro att det är många som bryter mot reglerna och är rädda att bli avslöjade.

• Gilla
MONTREAL och 48 till
  • Laddar…
eftersom det finns grannar vars brunnar redan nu påverkas, så är väl det bästa att de anmäler till kommunen redan nu, innan problemet blir värre med ansluten wc. Förstörd grannsämja spelar ju ändå ingen roll eftersom han ändå tänker sälja!

Sedan kan man hoppas att den nya ägaren är klartänkt och installerar en separationstoa, vilket är den bästa lösningen där det inte finns godkänt avlopp.

• Gilla
MONTREAL och 25 till
  • Laddar…
Det kan vara läge att ha is i magen tills det händer något. De oroliga grannarna kan ta reda på fastighetsbeteckningen för avloppsanarkistens lilla paradis så länge.

Skulle det dyka upp en markentreprenör är det läge att kontakta kommunens miljöförvaltning eller motsvarande och fråga om fastigheten Sommarbyn 13:37 har ansökt om avloppstillstånd. Det är offentliga handlingar.
Det troliga är, som nämnts innan, att en seriös entreprenör inte vill vara inblandad i anläggandet av ett fulavlopp. Men man vet aldrig.
Saknas tillstånd är det läge att gå vidare med anmälan till miljöförvaltning eller motsvarande. Men avloppsanarkisten kommer inte hamna i fängelse. Det sannolika är att kommunen utfärdar ett användningsförbud för det felaktiga avloppet. Oftast ges en tids respit för att hinna ordna en korrekt installation. Används fulavloppet efter att respiten gått ut, slår kommunen till med vite.

• Gilla
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
Om ni vet att det gått till på det viset i flera år och vad dom nu planerar framöver så hade jag gjort en anmälan. Men varför göra det anonymt?
Grannen ska ju ändå flytta så grannsämjan behöver ni ju inte tänka på.
Kan ni bevisa vad som gjorts tidigare?
Innan ändringarna påbörjas är det också svårt att bevisa så egentligen borde ni vänta tills man börjar gräva… men då skulle också kommunen behöva komma direkt och kolla på det.
Jag tänker att om dina grannar anmäler i sina namn så är det mer ”seriöst” än anonymt.
Grannen skulle förmodligen ändå veta vem som anmält eftersom dom redan påpekat felet för honom.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Tipsa säljaren om att sätta in en förbränningstoa (jag gar en själv i mitt fritidshus). Absolut enklast i den här situationen. Köparen får själv avgöra om dom vill lägga ner tid och pengar på en annan lösning.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
S Sally WigWig skrev:
Tipsa säljaren om att sätta in en förbränningstoa (jag gar en själv i mitt fritidshus). Absolut enklast i den här situationen. Köparen får själv avgöra om dom vill lägga ner tid och pengar på en annan lösning.
*har

• Gilla
Utopiazz
  • Laddar…
Jag har varit i en liknande situation...
Anmälde till kommunen och dom gjorde ett besök.
Dom är endast intresserade av att titta på vad som anmälts, så skulle det finnas fler grannar med icke godkänt avlopp så blir det ett annat ärende.

Fulavlopp påverkar alla på sikt, så att inte anmäla är att skjuta problemen framför sig.
Att bdt inte skulle vara hälsofarligt?
Har man ingen infiltration så hamnar ju ofiltrerat vatten i naturen, och där vill man ju gärna äta det som växer.

Det tråkiga i detta samhället är att det är först när problemen drabbar en själv man agerar. Man kan aldrig vara schysst och ställa upp för andra när man ser ett problem, utan helt enkelt tittar bort och tänker det är inte mitt problem.

• Gilla
Polyester och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.