70 747 läst ·
206 svar
71k läst
206 svar
Grannen vägrar återmontera stängsel, eftersom det skulle bli "fult"
Tyvärr har inget brott begåtts.WaldenWoods skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K3
Växtdelarna hänger ut på kommunens mark. Grannen frågade mig om han fick klippa av dem. Jag svarade nej. Han gick då vidare med att klaga hos kommunen. Jag har i mitt svar till kommunen sakligt argumenterat för varför jag har rätt att ha grenarna kvar. Kommunen har ännu inte svarat.Alfredo skrev:
Nu är tråden gammal, lång och jag minns inte allt, men om grenar hänger utanför din tomt är det inte speciellt konstigt om de avlägsnas. Sen ska vissa rutiner följas och här har kanske någon gjort fel, men i princip kan du inte förvänta dig att växtdelar från dina växter som tränger ut från din fastighet får fortsätta att existera.
Den som tror att grannen i denna situation har rätt att på eget bevåg ta bort trädgrenarna är dåligt påläst.
Ja men grenarna tränger in på KOMMUNENS mark. Om kommunen tagit bort grenarna hade jag inte sagt något. Men GRANNEN har inte rätt att ta bort grenarna. Läs innan du svarar.useless skrev:
Tyvärr har inget brott begåtts.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
[länk]
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Fast det ska väl du bara skita i!?WaldenWoods skrev:
Det är väl så att dina träd är vildvuxna och kanske ska sköta dom själv.
/Workingclasshero
Det är just det som är grejen. Grannen tycker att mitt träd är vildvuxet. Det får han gärna tycka. Det ger honom inte rätt att klippa i det. Det behöver han - och kanske du också - förstå.Workingclasshero skrev:
Jag sköter den precis så som jag vill ha den. Jag vill ha grenarna där, både för insynsskydd och för att hindra okynnesparkering i terrängen (som f.ö. inte är tillåten).RoTe skrev:
Det är ett brett dike vid sidan av gatan som grenarna hänger ut ovanför. Jag klipper grenarna, flera gånger varje år, så att de inte är nära körbanan. Så ja då, jag sköter min växtlighet.