143 659 läst ·
610 svar
144k läst
610 svar
Grannen tar inte på sig kläder
Nej, det är inte samma sak. Att blotta sig är under fel förutsättningar minst ett sexuellt ofredande. Grannen kommer undan inomhus men trädgården är inte lika självklar.Staffan2000 skrev:
För att ett agerandet från granne ska kunna utgöra ofredande krävs att det rör sig om en kännbar fridskränkning och det ska vara ett agerande som typiskt sett framkallar obehag och oro. Att titta in genom någons fönster upprepade gånger kan utgöra ett hänsynslöst agerande som är straffbart som ofredande. De flesta personer skulle nog hålla med om att det är obehagligt att se någon titta in genom ens fönster oavsett om det är en främmande person eller ens granne.
Haha detta är ju kul.
Sitter du och stirrar in de nakna kropparna när de gör sin frukost?
Hur tror du dina grannar känner sig när du stirrar in rumpan på mannen när han gör sin sedvanliga frukost i ett fullständigt normalt tillstånd?
Snälla svara på om det är din granne som hugger ner all din växtlighet med =)
Sitter du och stirrar in de nakna kropparna när de gör sin frukost?
Hur tror du dina grannar känner sig när du stirrar in rumpan på mannen när han gör sin sedvanliga frukost i ett fullständigt normalt tillstånd?
Snälla svara på om det är din granne som hugger ner all din växtlighet med =)
Om du fotograferar dina grannar som går nakna inomhus kan du åka fast för hemfridsbrott eftersom det inte är tillåtet att tränga sig in i en annans bostad och ta bilder. Inga undantag om man står utomhus och fotograferar. Är faktiskt olagligt att fotografera hus om du kan se gardinerna.
Nej, det kan du inte.N nallepu skrev:
Hemfridsbrott är om du olovligen tar dig in i annans bostad.
Det du syftar på är kränkande fotografering, och det spelar ingen roll om den man fotograferar är naken eller ej.
Hur menar du förresten att det är olagligt att fotografera hus om man ser gardinerna?
—————
Får väl rätta mig själv lite efter att ha läst igen.
Om man tränger sig in så blir det givetvis hemfridsbrott. Läste (o förstod) det som att man tog bilder utifrån. O börjar man ta bilder när man trängt sig in så blir det ofredande o inte kränkande fotografering om man börjar ta bilder.
Redigerat:
Jag fick uppgifterna från en person som jobbar som fotograf. Jag tar ofta bilder när jag besöker skärgården vid ett tillfälle fotograferade jag ett snyggt hus. La sedan upp bilden på Facebook. Eftersom bilden var tagen sent på kvällen och belysningen i huset var tänd kunde man se inredningen på huset och personer som befann sig i huset.
Min kompis skickade då ett mail till mej och påtalade att huset tillhörde en kändis och att jag kunde råka illa ut eftersom facebook har rätt att använda bilden men kunde betrakta mej som ansvarig för bilden.
Annars är det ofta så att vi som tillbringar vår fritid i skärgården ofta solar och badar nakna. Blir ofta att man tar en nakenpromenad från huset ner till stranden. Vet inte vilka regler som gäller då om folk får fotografera hej vilt. Eller om vi kan åka dit för förargelseväckande beteende. Vi har haft problem med att folk surrar över huset med drönare. När vi började kasta upp köttbitar i luften och fåglarna lärt sig fånga maten i luften har vi fått ordning på drönarpiloterna eftersom fåglar bara älskar att fånga drönare. En vana hos fåglarna som verkar sprida sig över hela skärgården. Huset är ganska insynsskyddat men öppen mot vattnet.
Min kompis skickade då ett mail till mej och påtalade att huset tillhörde en kändis och att jag kunde råka illa ut eftersom facebook har rätt att använda bilden men kunde betrakta mej som ansvarig för bilden.
Annars är det ofta så att vi som tillbringar vår fritid i skärgården ofta solar och badar nakna. Blir ofta att man tar en nakenpromenad från huset ner till stranden. Vet inte vilka regler som gäller då om folk får fotografera hej vilt. Eller om vi kan åka dit för förargelseväckande beteende. Vi har haft problem med att folk surrar över huset med drönare. När vi började kasta upp köttbitar i luften och fåglarna lärt sig fånga maten i luften har vi fått ordning på drönarpiloterna eftersom fåglar bara älskar att fånga drönare. En vana hos fåglarna som verkar sprida sig över hela skärgården. Huset är ganska insynsskyddat men öppen mot vattnet.