P pmd skrev:
Det där är en lite lömsk form av argumentation. En sorts insinuerande halmgubbe.
Vilken sorts "väldigt suspekt dragning" syftar du på?

(Nej, jag har ingen önskan om att fler människor ska gå nakna på gator och torg, men jag tycker inte heller att nakna människor är ett stort samhällsproblem).
Håller med; Det kan aldrig vara en suspekt dragning att acceptera ett viss beteende.
 
Jag vet vem TS granne är!

Kejsaren
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Att säga att det är en hårfin skillnad mellan att täcka könsdelar/bröst och att vara helt naken är bara befängt.
Det beror på att det finns en social kod som säger att kön och kvinnobröst alltid enbart är till för sexuella signaler. En kod som har sitt ursprung i förtryckande religioner. Det lär ta rätt lång tid innan vi har kastat av oss det oket.

Det är dessutom irrationellt att det bara är kvinnors bröst som är sexualiserade. Kvinnobröst har förvisso en funktion i den reproduktiva processen, men långt, långt efter själva reproduktionen.
 
F
P pmd skrev:
Det är nog, som jag skrev, mer av en fråga om tidsanda. Även äldre människor påverkas av tidsandan även om de som växer upp i den förmodlgen påverkas mest.
Fast du har fortfarande inte en aning om hur gammal jag är, eller hur? Även om du försöker pudla bort det på nåt sätt.

Jag har inte svårt att se det som nåt större problem faktiskt att sammhället generellt kräver att man har kläder på sig. Kan det vara så att nakenfis-förespråkarna helt enkelt är helt utdaterade stofiler och bakåtsträvare med skrynklig russinpung och oansad buske? Går dom ens på bakbenen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det beror på att det finns en social kod som säger att kön och kvinnobröst alltid enbart är till för sexuella signaler. En kod som har sitt ursprung i förtryckande religioner. Det lär ta rätt lång tid innan vi har kastat av oss det oket.

Det är dessutom irrationellt att det bara är kvinnors bröst som är sexualiserade. Kvinnobröst har förvisso en funktion i den reproduktiva processen, men långt, långt efter själva reproduktionen.
Håller med till stor del, men jag ser inte det du skriver som något negativt, tvärtom. Personligen har jag inget emot att se nakna kvinnor, inte ens vid altanfikat, så länge jag finner kvinnorna attraktiva. Däremot skulle jag inte uppskatta att ha Olles håriga pung dinglande i närheten. Inte heller skulle jag uppskatta om Olles håriga pung - eller Sivs nakna sköte - fläktes upp för mina barns beskådan (om jag nu hade haft några barn). Om inte annat så bara för att den eventuella sexuella kopplingen vuxen kontra barn är pervers. Och med det menar jag att barn inte ens ska behöva fundera på om grannarnas nakenhet är naturlig eller ej. Att ungarna skulle se mig eller sin mor eller varandra nakna är en sak, men att se andra vuxna människor nakna i "fel" situation, det är inget jag ser som naturligt. Inte nödvändigtvis skadligt eller farligt, men onödigt.

Hur motiverar jag detta då? Är jag pryd? Nej, inte det minsta. Däremot tycker jag att lite sexuell spänning, lite hemlighetsmakeri, lite "syndstämpel" på nakenhet är något positivt. Vore det normalt att allt och alla sprang omkring näck överallt så vore det ju helt ointressant att äntligen få se den man åtrår naken. Hur kul vore det? Att nakenhet är lite förbjudet är vad som gör det spännande.


En liten anekdot i ämnet: En tidigare sambo hade två grabbar när vi träffades. Jag och sambon sov nakna och det hände ofta att grabbarna kröp upp i sängen på morgonen. Vid något tillfälle när lille Emil kan ha varit 4 lyfte han på mitt täcke, glodde på mitt skrev och sa helt ogenerat: "Det var ingen vacker syn!" :crysmile:
 
  • Haha
Kallebo
  • Laddar…
Den amerikanskinspirerade nymoralismen är en märklig lära.
Dels är det ett grovt brott att bada bastu naken och dels är det moraliskt högtstående att låta fattiga dö i brist på sjukvård och att utestänga dem från möjligheten att rösta i politiska val.

Ibland önskar jag att de där nymoralisterna skulle komma hit till Finland för att utrota det moraliskt förkastliga bastubadandet.......... alla knivar skulle sälja slut i järnaffärerna och kyrkogårdarna skulle fyllas och det moraliska problemet skulle vara löst.
 
  • Gilla
  • Haha
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Så du är en sån som totalt skiter i att visa hänsyn för andra då? Inte förvånande dock med din dåliga attityd
Nej!
 
K
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej!
Är ju precis det du säger och som du visar med din attityd
 
Lugnen neder eder litet.

Jag tror att det stora problemet är att den "frigjorda" generationen som fick barn och idkade fri uppfostran på 80-90-talen gav upphov till en ny generation som visserligen var fri men som ofta saknade etiska och moraliska rättesnören.
Känner man sig utan rättesnöre är det lätt att ta till sig de yttre tecknen på en moral att stöda sig på........ och då blir mina kalsonger en fråga om planetens fortbestånd medan man helt glömmer hur medmänniskorna har det och helt glömmer att fundera på hur samhället borde fungera.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Är ju precis det du säger och som du visar med din attityd
Nej.
 
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Jag skulle aldrig tolerera att en granne gick runt ute på sin trädgård naken
Och vad skulle du göra åt din intolerans?

Staffan
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och vad skulle du göra åt din intolerans?
Intressant fråga? :crysmile: Skaffa persienner kanske?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Det blir inga bilder Staffan2000, så det kan vi lika bra.
Bilder?

Staffan
 
K
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och vad skulle du göra åt din intolerans?

Staffan
har ingen
 
K Krille_90_ skrev:
har ingen
Jag tror att både @Staffan2000 och jag är intresserade av vad det innebär att du inte skulle "tolerera" att "en granne gick runt ute på sin trädgård naken". Vad skulle du göra? Jag vet då ärligt talat inte vad jag skulle göra. :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.