143 662 läst ·
610 svar
144k läst
610 svar
Grannen tar inte på sig kläder
att gå runt näck i en miljö där det är total insyn är i praktiken ett ”blottar beteende”. Hade du dragit för persienner och gardiner så hade det varit en annan sak. Just argumentet att ”dom behöver inte titta om dom inte vill” eller ”alla andra kan dra ner sina gardiner” är sånt man ofta hör från blottare med. Sök och se om du eventuellt kan få en diagnos, det är inte ovanligt alls att man förklarar/försvarar sina problem med andra mer rumsrena behov eller helt förnekar dom.SarB skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
De har rätt att göra som de vill inne hos sig. Lätt avhjälpt för dig, titta inte! De skulle kunna anklaga dig för att du fönstertittar in till dem. Att ditt barn gråter beror inte på grannarna utan på din egen påverkan på barnet! Hur skall ditt barn uppfatta sin egen kropp när du påverkar ditt barn att gråta när barnet ser nakna kroppar?Talvan skrev:
Det är inte total insyn. Jag drar inte för mina gardiner eftersom jag trivs i en ljus lägenhet. Om familjen mittemot sitter och äter middag vid fönstret som har insyn mot min lägenhet tar jag på mig något. Jag står inte i fönstren och väntar på att någon ska se mig, jag rör mig endast fritt genom min lägenhet utan kläder om jag känner för det. Då och då händer det att jag går förbi ett fönster och jag är medveten om att någon då haft möjlighet att se mig och vissa gånger har det blivit uppenbart att de sett mig.F fsn skrev:att gå runt näck i en miljö där det är total insyn är i praktiken ett ”blottar beteende”. Hade du dragit för persienner och gardiner så hade det varit en annan sak. Just argumentet att ”dom behöver inte titta om dom inte vill” eller ”alla andra kan dra ner sina gardiner” är sånt man ofta hör från blottare med. Sök och se om du eventuellt kan få en diagnos, det är inte ovanligt alls att man förklarar/försvarar sina problem med andra mer rumsrena behov eller helt förnekar dom.
Du behöver inte oroa dig, jag har inga som helst problem på det planet. Du får nog vackert acceptera att man kan ha olika åsikter i denna fråga utan att den som inte delar ens åsikt har psykiska problem och behöver hjälp. Jag har inga som helst blottarbeteenden och något säger mig att du inte heller har stora kunskaper inom psykologin på området och därför kanske borde lugna dig med dina uttalanden här.
”....”Sök för det där...”
Varför då?!
Att gå näck hemma är väl helt normalt.
O TS har ju beskrivit sitt ”beteende” som inte är särskilt konstigt.
För många år sedan bodde jag i en lägenhet i stan. Det var sådana där jättestora fönster i bägge rummen, mao väldigt bra insyn.
Om man vill.
I början var jag ganska försiktig o försökte dölja mig när jag gick från duschen för att klä på mig.
Men efter ett tag orkade jag inte hålla på o kladda o dölja mig eller asa in kläderna på badrummet, så jag gick alltid näck efter duschen in i nästa rum. Där det riktigt stora fönstret var. Många som kunde titta, o kanske även gjorde det, men det struntade jag i.
Ingen klagade o jag brydde mig föga.
Samma om man byter om någonstans där det är lite folk eller begränsat med skyl, och någon plötsligt dyker upp o jag råkar vara näck. Jag flashar absolut inte eller påkallar någon uppmärksamhet, men jag får inte heller panik o kastar mig i skydd.
Min filosofi är lite;
Har man inte sett en naken människa i vuxen ålder innan är det hög tid.
Gissningsvis ser vi likadan ut allihop.
Varför då?!
Att gå näck hemma är väl helt normalt.
O TS har ju beskrivit sitt ”beteende” som inte är särskilt konstigt.
För många år sedan bodde jag i en lägenhet i stan. Det var sådana där jättestora fönster i bägge rummen, mao väldigt bra insyn.
Om man vill.
I början var jag ganska försiktig o försökte dölja mig när jag gick från duschen för att klä på mig.
Men efter ett tag orkade jag inte hålla på o kladda o dölja mig eller asa in kläderna på badrummet, så jag gick alltid näck efter duschen in i nästa rum. Där det riktigt stora fönstret var. Många som kunde titta, o kanske även gjorde det, men det struntade jag i.
Ingen klagade o jag brydde mig föga.
Samma om man byter om någonstans där det är lite folk eller begränsat med skyl, och någon plötsligt dyker upp o jag råkar vara näck. Jag flashar absolut inte eller påkallar någon uppmärksamhet, men jag får inte heller panik o kastar mig i skydd.
Min filosofi är lite;
Har man inte sett en naken människa i vuxen ålder innan är det hög tid.
Gissningsvis ser vi likadan ut allihop.
Redigerat:
Kan köpa att man får göra som man vill i sitt eget hem MEN tycker nog att visa hänsyn väger tyngre.
Ungefär som att man inte justerar tomgången på sin HD på natten eller står och rapar alfabetet när grannen sitter och äter på balkongen i jämte.
Har man dom behoven att gå runt naken utan att bry sig om någon ser så kanske man ska skaffa ett hus på landet och inte bosätta sig i en lgh mitt i city med insyn från alla håll.
Ju mer tättbebyggt man väljer att bo desto mer hänsyn behöver man visa.
Ungefär som att man inte justerar tomgången på sin HD på natten eller står och rapar alfabetet när grannen sitter och äter på balkongen i jämte.
Har man dom behoven att gå runt naken utan att bry sig om någon ser så kanske man ska skaffa ett hus på landet och inte bosätta sig i en lgh mitt i city med insyn från alla håll.
Ju mer tättbebyggt man väljer att bo desto mer hänsyn behöver man visa.
Märkliga jämförelser. En granne behöver aktivt titta in genom mitt fönster för att se mig. Ljud från en HD mitt i natten eller rapa alfabet är svåra att undvika att höra medan det är superenkelt att inte glo in i någons fönster. Det är inte heller så att jag aktivt gör något, som att starta min HD i natten, för att störa. Jag är bara precis såsom jag är skapad i min egen lägenhet. Stor skillnad enligt mig.T Thörre skrev:Kan köpa att man får göra som man vill i sitt eget hem MEN tycker nog att visa hänsyn väger tyngre.
Ungefär som att man inte justerar tomgången på sin HD på natten eller står och rapar alfabetet när grannen sitter och äter på balkongen i jämte.
Har man dom behoven att gå runt naken utan att bry sig om någon ser så kanske man ska skaffa ett hus på landet och inte bosätta sig i en lgh mitt i city med insyn från alla håll.
Ju mer tättbebyggt man väljer att bo desto mer hänsyn behöver man visa.
Tråden är både gammal och lång så detta är kanske redan sagt: Vad innebär detta rent konkret? Rättsfall vägleder var denna gräns går. Ett litet nedslag i några fall säger oss att personer har rätt till sexuella aktiviteter i sitt hem, men om bostaden blir att betrakta som en scen i det offentliga rummet så kan nakenhet räknas som ofredande. https://lawline.se/answers/var-gar-gransen-for-blottning-och-hur-far-jag-nagon-att-sluta-blotta-sig
Fast det är inte så i praktiken.SarB skrev:
Märkliga jämförelser. En granne behöver aktivt titta in genom mitt fönster för att se mig. Ljud från en HD mitt i natten eller rapa alfabet är svåra att undvika att höra medan det är superenkelt att inte glo in i någons fönster. Det är inte heller så att jag aktivt gör något, som att starta min HD i natten, för att störa. Jag är bara precis såsom jag är skapad i min egen lägenhet. Stor skillnad enligt mig.
Man tittar mer genom fönstren i sitt hem än man sitter och glor på väggarna.
Fönstren är för många en av dom viktigaste funktionerna i ett hem då dom släpper in ljus, öppnar upp och ger en utsikt.
Om nu fönsterna är på ett sätt att insynen till varandra är oundvikligt så tycker jag man kan visa hänsyn och isåfall blockera insynen på din sida. Grannar ska inte behöva titta ner i golvet varje gång dom går förbi eller blockera sin utsikt.
En bättre jämförelse är kanske att grannar ska inte behöva ljuddämpa sitt hem för att jag väljer att spela hög musik.
Förstår inte att några reagerar negativt mot någon som väljer att gå naken i sin bostad?
Hur i hela friden kan man uppröras av att se en naken människa i en annan bostad, kanske samtidigt som man sitter och låter sig förnöjas av en film där bestialiska mord och våldtäkter förekommer och tycker det är ok som lördagsnöje?
Undrar vilka som behöver söka hjälp i sådana fall.
Helt sjukt vilket samhälle vi fått där nymoralismen slår ner på nakenhet, men där underhållningsvåld är både ok och eskalerar. Fy fan säger och menar jag!
Hur i hela friden kan man uppröras av att se en naken människa i en annan bostad, kanske samtidigt som man sitter och låter sig förnöjas av en film där bestialiska mord och våldtäkter förekommer och tycker det är ok som lördagsnöje?
Undrar vilka som behöver söka hjälp i sådana fall.
Helt sjukt vilket samhälle vi fått där nymoralismen slår ner på nakenhet, men där underhållningsvåld är både ok och eskalerar. Fy fan säger och menar jag!
Jag trodde fsn skojade. Men icke! Karln tycker tydligen att människor är äckliga! Vem som behöver hjälp, råder det ingen tvekan om. Hade jag sett SarB i fönstret mitt emot, hade jag kanske gått och startat upp helikoptern samtidigt som jag satte på vattenkokaren. Kunde blivit en roande morgonritual rentav?
Staffan
P.s.
Då och då saknar jag en "E du go eller"-gubbe, när jag läser inlägg likt de fsn skriver. För det är svårt att bli "arg"
på ett svagsint inlägg. inte heller "ledsen"
. Så det fick bli ett glatt skratt
i brist på den efterlänktade e du go eller-gubben.
Staffan
P.s.
Då och då saknar jag en "E du go eller"-gubbe, när jag läser inlägg likt de fsn skriver. För det är svårt att bli "arg"
Redigerat:
Hoppas du blir min granne en dag!Staffan2000 skrev:
Jag trodde fsn skojade. Men icke! Karln tycker tydligen att människor är äckliga! Vem som behöver hjälp, råder det ingen tvekan om. Hade jag sett SarB i fönstret mitt emot, hade jag kanske gått och startat upp helikoptern samtidigt som jag satte på vattenkokaren. Kunde blivit en roande morgonritual rentav?
Staffan
P.s.
Då och då saknar jag en "E du go eller"-gubbe, när jag läser inlägg likt de fsn skriver. För det är svårt att bli "arg"på ett svagsint inlägg. inte heller "ledsen"
. Så det fick bli ett glatt skratt
i brist på den efterlänktade e du go eller-gubben.