46 869 läst ·
161 svar
47k läst
161 svar
Grannen spillt betong på min infart
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
TS: Testa Ättika! Har du tur spar du både nattsömn och grannsämja!
Vårt område fick ny asfalt för ett år sedan. Efter ca 6månader så lyckades en firma jag hade hemma spilla EPS cement på två områden ungefär stort som ett a4 ark och ett a5.
Trist att se fläckarna på den i övrigt fräscha markytan, kan låta tramsigt för vissa, men jag tyckte det störde så pass att jag ville ha bort dom. Efter att inte fått nåt gehör hos firman så löste jag det själv.
Ättika fungerade utmärkt på denna typen av cement, utan att reagera med asfalten. Köpte 24%iga flaskor i mataffären.
Baddade på och lät verka i sommarsolen ca 10 min. Gick på rätt hårt med stålborste. Dränkte fläckarna ytterligare. Borstade mera.
Baddade mera. Tog fram högtrycken. I stort sett allt försvann.
Sista resterna i djupaste småskrymslena gick rätt lätt att pilla bort med spetsen på byggkniven.
Idag syns inte ett spår...
Ättikan funkade utan att reagera på den asfalt vi har i området. Förhoppningsvis funkar den för dig med utan att förstöra din asfalt. Testa på en liten yta först... Lycka till!
Vårt område fick ny asfalt för ett år sedan. Efter ca 6månader så lyckades en firma jag hade hemma spilla EPS cement på två områden ungefär stort som ett a4 ark och ett a5.
Trist att se fläckarna på den i övrigt fräscha markytan, kan låta tramsigt för vissa, men jag tyckte det störde så pass att jag ville ha bort dom. Efter att inte fått nåt gehör hos firman så löste jag det själv.
Ättika fungerade utmärkt på denna typen av cement, utan att reagera med asfalten. Köpte 24%iga flaskor i mataffären.
Baddade på och lät verka i sommarsolen ca 10 min. Gick på rätt hårt med stålborste. Dränkte fläckarna ytterligare. Borstade mera.
Sista resterna i djupaste småskrymslena gick rätt lätt att pilla bort med spetsen på byggkniven.
Ättikan funkade utan att reagera på den asfalt vi har i området. Förhoppningsvis funkar den för dig med utan att förstöra din asfalt. Testa på en liten yta först... Lycka till!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Bra infoMasMats skrev:TS: Testa Ättika! Har du tur spar du både nattsömn och grannsämja!
Ta absolut inte på några lösningsmedel på ytan. Asfalt är känsligt och det är lätt att man löser upp bindemedlet som håller ihop asfalten. Du får stensläpp i ytan och efter ett par år ett hål och hål i asfalt fortplantar sig fort på vintrarna med tjälsprängningar.
Värm inte ytan då du då åldrar bindemedlet och faktiskt bränner bort det. Samma sak där. Du får stensläpp i ytan och efter ett par år ett hål.
Om där bara är mindre klumpar betong på ytan så hade jag tagit en skrapa och tagit bort dem så att jag hamnat i samma nivå som resterande asfalt. Färgskiftningarna får man lösa med att man sprutar bitumenemolsion på hela ytan. Observera att man får ta hela uppfarten. Efter ett par år tappar asfalten i färg och bli grå eller rödaktig beroende på vilken sten den är gjord av. Den yta som är klistrad förblir svart under en väldigt lång tid. Klistrar man bara där betongen varit, ja, då blir den ytan svart och resten i en annan färg.
Går det inte att ta bort klumparna med betong så hade jag inte nöjt mig med att enbart ersätta de få kvadratmeter som är skadade. Man vill inte ha en skarv och en lapp mitt i sin uppfart.
Värm inte ytan då du då åldrar bindemedlet och faktiskt bränner bort det. Samma sak där. Du får stensläpp i ytan och efter ett par år ett hål.
Om där bara är mindre klumpar betong på ytan så hade jag tagit en skrapa och tagit bort dem så att jag hamnat i samma nivå som resterande asfalt. Färgskiftningarna får man lösa med att man sprutar bitumenemolsion på hela ytan. Observera att man får ta hela uppfarten. Efter ett par år tappar asfalten i färg och bli grå eller rödaktig beroende på vilken sten den är gjord av. Den yta som är klistrad förblir svart under en väldigt lång tid. Klistrar man bara där betongen varit, ja, då blir den ytan svart och resten i en annan färg.
Går det inte att ta bort klumparna med betong så hade jag inte nöjt mig med att enbart ersätta de få kvadratmeter som är skadade. Man vill inte ha en skarv och en lapp mitt i sin uppfart.
För att slippa massa krångel hade jag själv ringt den firman tror jag, och förklarat läget och vem du är.. försök få något erkännande och spela in samtalet. Säg sen att du ringer en annan firma som får skicka fakturan till första firman. Nämn även att du har samtalet inspelat.. då brukar de hända saker.
Gör en skriftlig reklamation till din granne .Grannen har ansvaret i egenskap av byggherre . Han använder den mot entreprenören. Skriv 1(saken ). vad som har hänt och när. 2 ( ansvarig). Att du vänder
till grannen i dennes egenskap av fastighetsägare och byggherre. 3. ( åtgärd ) att du vill att skadad uppfart återställs
till sitt ursprungliga skick . 4 ( tid för åtgärd) att du vill att skadan åtgärdas inom 5 dagar då risk föreligger att skadan
förvärras och kostnad för åtgärd att öka.. 5. Om inte skadan åtgärdas inom begärd tid kommer du att åtgärda för grannens räkning.
6. få grannens daterade underskrift på att han mottagit reklamationen. Tyvärr är detta tungt men en verklighet som måste hanteras på detta sätt. Be om grannens förståelse och tryck på att detta är hans dokument mot entreprenören.
Tyvärr får du inget av ditt försäkringsbolag då de anser att du har en motpart som måste krävas först . Om han går i
konkurs betalar försäkringsbolaget.
till grannen i dennes egenskap av fastighetsägare och byggherre. 3. ( åtgärd ) att du vill att skadad uppfart återställs
till sitt ursprungliga skick . 4 ( tid för åtgärd) att du vill att skadan åtgärdas inom 5 dagar då risk föreligger att skadan
förvärras och kostnad för åtgärd att öka.. 5. Om inte skadan åtgärdas inom begärd tid kommer du att åtgärda för grannens räkning.
6. få grannens daterade underskrift på att han mottagit reklamationen. Tyvärr är detta tungt men en verklighet som måste hanteras på detta sätt. Be om grannens förståelse och tryck på att detta är hans dokument mot entreprenören.
Tyvärr får du inget av ditt försäkringsbolag då de anser att du har en motpart som måste krävas först . Om han går i
konkurs betalar försäkringsbolaget.
Ta in en offert på hur mycket det kostar att få felet åtgärdat och vad som behöver göras av sakkunniga på asfalt.
Skicka sedan kopia offerten till grannen med en räkning och osa på 5 dagar i det brevet berättar du hur tråkigt du uppfattar det att grannen utan ditt medgivande utnyttjat din egendom och förstört delar av infarten.
Om grannen är med på att åtgärda problemet i skrift och betalar så slipper du anmäla honom för egenmäktigt förfarande och du får kontroll på att entreprenören gör ett fackmannamässigt jobb
Skicka sedan kopia offerten till grannen med en räkning och osa på 5 dagar i det brevet berättar du hur tråkigt du uppfattar det att grannen utan ditt medgivande utnyttjat din egendom och förstört delar av infarten.
Om grannen är med på att åtgärda problemet i skrift och betalar så slipper du anmäla honom för egenmäktigt förfarande och du får kontroll på att entreprenören gör ett fackmannamässigt jobb
Jag tror det är bättre att hoppa över punkt ett och vara så tydlig som möjligt. "Missar" i kommunikationen är inte helt ovanligt, men här tror jag precis som du att de ganska lätt kan ta det hela i mål.jellybear skrev:Punkt 1a är ju att prata med grannen och säga "Det var inte roligt att få min fina nya uppfart besudlad med betong". Är grannen vettig kommer det räcka för att han/hon på eget lägger fram ett lösningsförslag där du blir nöjd och slipper göra något mer.
Funkar inte det får man förtydliga sig en smula med ett "Det var inte roligt att få min fina nya uppfart besudlad med betong, kan du tillsammans med din entreprenör se till att återställa det?" för att betona att du förväntar dig att han/hon löser problemet.
Håller verkligen med. De som verkligen skulle göra polissak av en sådan här händelse är nog samma klientel som belastar akuten med småskit. Intressant att läsa dock, tror inte speciellt många i skarpt läge själva skulle göra polissak av detta, men rätt bekvämt att skriva som råd på ett forumshieldfire skrev:
Antar att du inte skulle bry dig med andra ord om du kom hem en dag någon hade utfört skadegörelse på din egendom för 12000kr.Robert63 skrev:
Att skuldbelägga brottsoffer är inte ett särskilt intellektuellt resonemang.
Dock är det mer fördelaktigt att driva detta ärende civilrättsligt av många redan nämda anledningar.
Inte helt intellektuellt att dra slutsatsen att jag inte skulle bry mig. Självklart skulle jag det, men jag skulle också begagna mig av möjligheten att prata med min granne på ett sådant sätt att mitt budskap tydligt framgick. Blanda in polisen är trams, ett jäkla oskick att ta deras redan begränsade resurser med något man själv kan lösa genom att öppna truten.DMOL skrev:Antar att du inte skulle bry dig med andra ord om du kom hem en dag någon hade utfört skadegörelse på din egendom för 12000kr.
Att skuldbelägga brottsoffer är inte ett särskilt intellektuellt resonemang.
Dock är det mer fördelaktigt att driva detta ärende civilrättsligt av många redan nämda anledningar.
Hur vet du detta? Är det bara "hittepå" från din sida eller har du information som inte framkommit i tråden?Spikin skrev:
Vet du vilka eventuella försäkringsbolag som är inblandade och vet du då deras försäkringsvillkor? :wow: