Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Han frågar om hjälp, inte hur man bäst gör för att glömma att det hänt.
Först och främst, Gör inget med asfalten...kladda inte, rör den inte. När du gör det så är alla dina chanser förlorade att få skadestånd eftersom motparten kan ha fotograferat skadorna.
Dokumentera skadorna med bild och video. Ta dit ev. en besiktningsman.
Om du inte vågar skicka ett kravbrev så spela in samtalet med grannen där du säger att du vill ha skadestånd så du kan åtgärda allt själv eftersom inget har hänt. Normala människor förstår att de måste betala.
Låt absolut inte betongfirman åtgärda felen. De har ingen laglig rätt, och saknar förmodligen kunskapen att utföra jobbet fackmässigt. De har redan orsakat skada och undanlåtit att berätta om det, varför skulle de göra ett bättre jobb att sanera?
Att det skulle kännas konstigt att ta dit professionella asfaltläggare som utreder och åtgärdar 12kvm är väl inget du behöver bry dig om. Det är deras jobb och du betalar dem med skadeståndet som grannen betalar, eftersom han är ansvarig.

Martin_B
DMOL skrev:
Han frågar om hjälp, inte hur man bäst gör för att glömma att det hänt.
Först och främst, Gör inget med asfalten...kladda inte, rör den inte. När du gör det så är alla dina chanser förlorade att få skadestånd eftersom motparten kan ha fotograferat skadorna.
Dokumentera skadorna med bild och video. Ta dit ev. en besiktningsman.
Om du inte vågar skicka ett kravbrev så spela in samtalet med grannen där du säger att du vill ha skadestånd så du kan åtgärda allt själv eftersom inget har hänt. Normala människor förstår att de måste betala.
Låt absolut inte betongfirman åtgärda felen. De har ingen laglig rätt, och saknar förmodligen kunskapen att utföra jobbet fackmässigt. De har redan orsakat skada och undanlåtit att berätta om det, varför skulle de göra ett bättre jobb att sanera?
Att det skulle kännas konstigt att ta dit professionella asfaltläggare som utreder och åtgärdar 12kvm är väl inget du behöver bry dig om. Det är deras jobb och du betalar dem med skadeståndet som grannen betalar, eftersom han är ansvarig.
Men innan vi övertalar TS till att utföra dessa nämnda steg. Har du själv en aning om vad allt detta kräver av TS i form av tid och pengar? :) Om du skulle kunna ange i timmar och kr?
Vi pratar om lite betongfläckar varav en del är klumpar som sitter hårt. Är ganska övertygad om att i praktiken så fixar TS bort dessa klumpar själv på en enda timme med diamantklinga. Blir lite damm, så han får nog duscha direkt efteråt, kläder måste tvättas. Sedan blir det synliga ljusa fläckar kvar på asfalten som stör rent estetiskt, men ej funktionellt.
Så när du har angett antal timmar och kronor som ditt förslag kostar TS, så tycker jag vi skall jämföra alternativen. För make no mistake, TS kommer att få betala ur egen ficka, oavsett vem som vinner en eventuell rättsprocess. Han kommer eventuellt få sitta i polisförhör före förhandlingar och rättegång osv. Han kommer få ta ledigt från jobbet många gånger om (om han arbetar). Det kommer bli många telefonsamtal, många brev att öppna, svara på, skriva ner händelseprocesser, sammanställa de samtalsinspelningar som du rekommenderar.
Tänk vilken process och hur många som blir inblandade. Jurister, det kan bli poliser, statsanställda på tingsrätten, osv. osv.
För några fläckar.
Jag säger inte att TS bara skall släppa det och låta grannen "vinna". Men han bör ju tänka över alternativen. Orkar han verkligen med det som den resa du föreslår innebär? Vad göra om grannen totalt sätter sig på tvären och börjar hävda sitt? "TS tillät att jag lastar där och några fläckar skulle inte vara något problem, 'det är ju ändå bara asfalt',..." Skall han nu fightas i rättssalen med sin granne i månader?
I ärlighetens namn tror jag nog det lönar sig att åtgärda problemen själv rent av. Det blir nog tusan billigare för honom både tidsmässigt och ekonomiskt.

Och till sist vill jag förtydliga att den enda anledningen jag vill uppmärksamma på detta, är att vi pratar om ett ganska litet "problem". Så lite krasst kan man säga att det ligger väldigt mycket principer i detta. Mer princip än vad det är ett verkligt fysiskt problem som egentligen ställer till det för TS i det vardagliga livet.

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Ett litet problem som är vardagligt och som växer och blir ett djävligt problem...typ buckla och smitning med bil...om det är någon gång man ska prioritera o se sin egen tillvaro viktigare än annat så är det när tokiga människor i ens omgivning gör fel...Att hitta en fungerande väg framåt är långt viktigare än att dra in ett sjukt samhälle i problemet.

Tråden har kommit fram till tre huvudsakliga råd

1.asfaltfirma är de enda som kan göra en fullgod reparation...kostar multum och kan ge ytterligare problem i anslutning till andras asfalt etc..
2.kräv grannen på reparationen -okänt resultat
3.Prioritera egna familjen...gör egen insats...skicka kravbrev till granne...

Hur som livet innehåller dessa situationer och det är svagt när ett samhälle inte har tydligare regler som löser dessa vardagsförtret

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
personligen ser jag asfalt som ett tråkigt material då det ser väldigt fint ut nytt men snabbt blir tråkigt o fult jämfört med betong.
Om man gillar att polera på sin uppfart är behandlad stämplad betong eller stenläggning att föredra...

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Helt riktigt!

Martin_B
De flesta åtaganden man har och de problem man behöver/vill åtgärda innebär en insats som är ett nödvändigt ont. Må det vara vanliga räkningar, tandlagningar hos tandläkaren, en hårfin och ganska obetydlig men ack så irriterande repa på bilen som senaste verkstadsbesöket har genererat men som de vägrar erkänna, en tvist om en "skitgrej" med en hantverkare där man vet man har 100% rätt men ej riktigt kan bevisa det, etc. I samtliga dessa fall krävs det en avvägning av ägaren till problemet - är insatsen värd resultatet?

I den värld vi lever i handlar det inte ens om rätt eller fel i det fall man vill komma vinnande ur striden. Och vad är "vinsten" i det enskilda specifika fallet? Är den emotionell? Principiell? Ekonomisk? Tidsbesparande?
Allt för många gånger är svaret emotionell och principiell, och då återstår frågan om principen i sig, att få bevisat att man har rätt, värd den extra insatsen som ett konstaterande innebär? För ofta är det ekonomiskt och tidsmässigt mer försvarbart att bara svälja stoltheten/principen. Och det är just det som det kokar ner till många gånger.

Samtidigt kan det vara värt att ta striden när man känner sig felaktigt behandlad. Det är inte säkert att man i längden mår bra psykiskt av att kröka rygg och vända andra kinden till.

Ett annat problem är att grannar som tillåts att ta sig friheter troligtvis fortsätter med det ifall ingen säger stopp. Ifall man i det här läget ger upp så signalerar man ju till grannen att det gick vägen, så nästa gång så lär han utnyttja sin eftergivna granne på något nytt sätt.

D
Martin_B skrev:
Men innan vi övertalar TS till att utföra dessa nämnda steg. Har du själv en aning om vad allt detta kräver av TS i form av tid och pengar? :) .
Svar ja. Jag har varit med om betydligt värre situationer än så här, där ansvariga för skador hotat mig dessutom.
Det verkar som ni målar upp en domedagsbild av allt och är jätterädda för varje liten konflikt. TS är ju inte ens i närheten av problem i dagsläget i och med att grannen erkännt.
Har man ingen ork så lämnar man över allt till en adovkat som skriver ett kravbrev. Man har inga polisförhör vid civilrättsliga processer så allt det snacket kan ni lägga ned eftersom vi redan konstaterat att den inte är lönt att driva detta som brottsmål.

• Gilla
Herc
  • Laddar…
Jag har inga problem med att se till att rättvisa skipas....vill bara att TS ska få ett underbart liv med sin familj och låta samhället ta arbetet med att återställa det grannen förstörde.

Om grannen fogar sig vilket han borde göra så är detta viktigt...

TS fokusera på din familj ge grannen en chans att rätta till problemet...lämpligen med en offert från av dig utvald firma och ett brev...
Om grannen sköter sig ...bravo...

Om grannen startar upp en ny tråd här frågande ....hur han startar bråk...

Välj dina strider TS och tyvärr fungerar inte svensk rättvisa kring sådana här ärenden

Min erfarenhet är att hantverkare skiter fullständigt i vems marken är när dom skall göra sitt, utan är extremt egocentrerade och bryr sig endast om vad som är enklast för dom själva. Bästa tipset när grannarna skall göra något jobb är därför att fysiskt spärra av sin tomt så dom inte kan komma in där. Ställ bilar ivägen tex.

Adam F skrev:
Ställ bilar ivägen tex.
Och sedan kan man starta en tråd här om hur man bäst får bort betongspill från bilar ;-)

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
harry73
Jag skulle fortfarande vilja se bild på eländet

• Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
kurre_kul skrev:
Tack alla för era svar!
Har inte möjlighet att ta bild på skadan nu, men kan förtydliga lite vad gäller "tillträdet" till vår uppfart: Arbetet på hans tomt började för flera månader sedan och då frågade de om de fick använda vår infart när de skulle göra förarbetet. Detta var alltså inte för betongarbetet och dessutom för långt tid sedan, men då sa jag att det var OK, bara det inte skadar eller påverkar vår infart på något sätt.
-Så även om grannen (på något vis) uppfattat det som att han hade fri tillgång till min infart under hela byggtiden, var det på villkoret att min mark inte påverkades.

I vilket fall, kommer det nog inte bli tal om någon polisanmälan i nuläget. Har inte pratat med grannen så mycket (verkar lite "folkskygg"), men han verkar väldigt trevlig i övrigt. I vårt förra hus var vi osams med grannen under hela tiden vi bodde där, vilket verkligen inte var en trevlig upplevelse, så vill gärna behålla grannsämjan så gott det går här. Vi båda är dessutom nyinflyttade i nybyggen, så tror inte varken vi eller grannen kommer flytta inom kort.
Däremot om det går att ta via försäkringsbolag och de i sin tur kräver en polisanmälan, kan jag överväga det (och då informera grannen om att försäkringsbolaget kräver det).

Det känns rätt överdrivet att lägga om asfalten igen för lite fläckar och småklumpar (Stör mig som sagt väldigt mycket på det, men kan förstå att man kan tycka det är löjligt). Själva asfalteringen kostar inte så mycket, men att köra hit asfaltsmaskiner och grejor för en så'n liten yta känns lite konstigt? Framkörningsavgiften är väl rätt så saftig i såna här sammanhang med.
(De som la asfalten var NCC, som la asfalt i hela bostadsområdet samtidigt.)

Experimentera med lösningsmedel och liknande (eller ättika, som någon skrev) är inget jag kommer göra nu, tror jag. -Lösningsmedel p.g.a. eventuell försämring av asfalten och ättika, för att jag inte tror det kommer kännas värt att knäskrubba 12 kvadrat asfalt :)

Detta låter helt klart intressant. Vart kan jag hitta detta att köpa som privatperson? Vad kostar sådant ungefär?
Är det fler här som har erfarenhet av detta?

Har lite is i magen nu, var ett par veckor sedan vår infart fläckades ner. Frugan ska föda barn i morgon med, så känns inte så lockande att bråka om detta nu.
Men min plan är nog att snacka med grannen när vi kommer hem från BB, om det inte är åtgärdat då och meddela att de får fixa det inom rimlig tid och att jag under tiden ska kolla upp det där med försäkring och ev. polisanmälan (bör sätta fart på honom).
Är lite orolig att entreprenören försöker lösa det själva (och förstör asfalten mer på sikt), men får vara tydlig med att de får kontakta mig innan åtgärd.
Händer inget efter det, får jag kolla upp bitumenemulsion och vad det kostar med omasfaltering och kolla hur jag ska gå vidare med kostnaderna för det.

Eller, så gör jag det enkelt för mig, om nu bitumenemulsion funkar och går att få tag på till rimliga pengar, så kör jag det och delar kostnaden med grannen (bör han förhoppningsvis gå med på med tanke på alternativen) -Beror dock på kostnad och om vi får bort betongklumparna först.

Mig veterligen, är det alltid den som har vållat/orsakat något, vars försäkring ska användas.

Nu är det grannen som har anlitat ett företag som torde ha försäkring.

D
Företaget har säkert en ansvarsförsäkring, som de säkert inte vill använda.
Men det fina med skadestånd är att TS inte behöver bry sig.
Han begär skadestånd av ansvarige vilken är grannen.
TS kan göra då precis vad han vill med sin egendom och överlåta all huvudvärk åt de andra.

lbgu skrev:
Och sedan kan man starta en tråd här om hur man bäst får bort betongspill från bilar ;-)
Ok, så kanske inte bilar, men det beror på vilken bil man har... Sist när grannen skulle måla om så satte jag upp sågbockar och spände avspärrningsband emellan, men inte ens det hjälpte. Ställningsfirman rev bort tejpen och dumpade sin ställning på min gräsmatta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.