Status
Inte öppen för fler kommentarer.
roland53 skrev:
Som svar på din fråga så finns följande villkor i t.ex Länsförsäkringar som är ganska stora när det gäller villaförsäkringar

F.1.1
Stöld av och skadegörelse på byggnad eller
tomtmark
Försäkringen gäller
• för stöld av byggnad eller tomtmark om stölden förövats av
någon som inte haft tillåtelse att vistas på den försäkrade
fastigheten
• när någon som inte har haft tillåtelse att vistas på den försäk
*
rade fastigheten uppsåtligen har skadat
– byggnad
– tomtmark
– brygga eller uthus på annans mark
Det där lär inte TS få något för, självklart hade betongjobbarna inget uppsåt att skada TS asfalt. Det är just sådana här formuleringar som lurar folk att tro att de är försäkrade, medans försäkringsbolagens experter bara stämplat "EJ FÖRSÄKRINGSBAR SKADA" på anmälan.

lbgu skrev:
Det där lär inte TS få något för, självklart hade betongjobbarna inget uppsåt att skada TS asfalt. Det är just sådana här formuleringar som lurar folk att tro att de är försäkrade, medans försäkringsbolagens experter bara stämplat "EJ FÖRSÄKRINGSBAR SKADA" på anmälan.
Ja, gissa kan vi båda, facit ser vi inte förrän TS återkommer med hur han har agerat och vad resultatet blev.

Men att resonera som du "de goer ente" redan i förväg är helt fel väg.

TS har ju som föreslagits många alternativ och jag hoppas han börjar med det enklaste och för TS minst kostsamma och sedan trappar upp om det behövs.

Jag gissar att förslaget att stämma till tinget med advokatkostnader mm. blir det dyraste och alla de andra förslagen avsevärt billigare... :rolleyes:

En bild på skadan skulle inte skada.
Sen att folk börjar prata om polisanmälan är verkligen skrämmande.

• Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, gissa kan vi båda, facit ser vi inte förrän TS återkommer med hur han har agerat och vad resultatet blev.

Men att resonera som du "de goer ente" redan i förväg är helt fel väg.
Fast det är ju dumt att välja ett spår med minimal chans till framgång, då förlorar man ju bara tid medan man väntar på att försäkringsbolaget ska komma med besked. Men visst bör TS läsa igenom sina försäkringsvillkor, men har han inget bättre än det du hade så lär det inte bli några pengar ifall man inte har någon kompis som jobbar på försäkringsbolaget eller liknande som gör att man kan specialbehandlas.

Hade jag varit TS så hade jag bara gjort klart (på ett vänligt sätt givetvis) för grannen att jag förväntade mig att han fixade det han ställt till med. Givetvis skulle jag godkänna alla hans åtgärder först för att undvika irländare och liknande. Ifall inte grannen är av grannfejdsmaterial så hade det säkert räckt med det. Skulle grannen mot all förmodan vara omöjlig så hade jag kanske tvingats börja titta på en del andra förslag som givits i tråden.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
D
harry73 skrev:
- Byta hela uppfarten är orimligt enligt mig
Inga problem. Har själv gjort det mot hantverkare som förstörde samma yta som TS.
Att återställa något till urspungligt skick innebär naturligtvis att allt återställs som det såg ut innan. Det gör det inte utan att allt omasfalteras.

Precis som att man inte fyller i en repa på en bil med lackstift, utan man lackerar om hela panelen.

Redigerat:
lbgu skrev:
.

Hade jag varit TS så hade jag bara gjort klart (på ett vänligt sätt givetvis) för grannen att jag förväntade mig att han fixade det han ställt till med. Givetvis skulle jag godkänna alla hans åtgärder först för att undvika irländare och liknande. Ifall inte grannen är av grannfejdsmaterial så hade det säkert räckt med det. Skulle grannen mot all förmodan vara omöjlig så hade jag kanske tvingats börja titta på en del andra förslag som givits i tråden.
Har du personlig erfarenhet om liknande skada som TS råkat ut för och där försäkringsbolaget nekat ersättning?
I så fall kunde det vara bra som konsumentupplysning uppge vilket bolag det gällde. ;)

Att låta grannen åtgärda skadan på eget bevåg, blir möjligen det billigaste enklaste och inte i slutändan ett resultat som TS önskar.
Nej, att låta grannen åtgärda är nog det sämsta förslaget.
Hans plånbok skall definitivt vara inblandad men TS skall styra upp vad och hur skadan skall åtgärdas är min åsikt.

roland53 skrev:
Har du personlig erfarenhet om liknande skada som TS råkat ut för och där försäkringsbolaget nekat ersättning?
I så fall kunde det vara bra som konsumentupplysning uppge vilket bolag det gällde. ;)
Nej det har jag inte. Däremot har jag erfarenhet av att försäkringsbolag vägrar betala ifall de kan hitta någon skrivning i försäkringsvillkoren som kan hjälpa dem. I ditt fall fanns en tydlig sådan skrivelse som de givetvis skrivit med av den anledningen att den gör att de kan slippa ersätta skador.

roland53 skrev:
Att låta grannen åtgärda skadan på eget bevåg, blir möjligen det billigaste enklaste och inte i slutändan ett resultat som TS önskar.
Nej, att låta grannen åtgärda är nog det sämsta förslaget.
Hans plånbok skall definitivt vara inblandad men TS skall styra upp vad och hur skadan skall åtgärdas är min åsikt.
Jag skrev ju att jag själv skulle godkänna alla grannens åtgärder så då lär jag se till att åtgärderna blir sådana som jag blir nöjd med. Skulle grannen vara totalt inkompetent med förslag hur det skulle lösas så skulle jag givetvis också kunna tänka mig att komma med förslag till lösning.

Satsuki
harry73 skrev:
Syftar du på mitt inlägg vill jag gärna förtydliga att jag ville komma med praktiska lösningar hur man kan åtgärda spillet och vilka åtgärdar är rimligt och vilka är orimlig eller oönskvärd.
- Byta hela uppfarten är orimligt enligt mig
- Byta ut några kvadratmeter är oönskvärd (för det man eventuellt vinner estetisk förlorar man rent funktionellt
- Att pilla eller knacka bort asfalt, samt att måla med bitumenemulsion är rimligt.
- Att kladda med kallasfalt finns inte ens med i min värld. Jag förstår faktiskt inte vad man ska göra med kallasfalt i detta fall och du har helt rätt att man bara gör saker värre med kallasfalt

Skulle vara bra om TS kan bjuda på en bild över eländet
Att grannen eller entreprenören bör betala är självklart för mig. Gör de av någon anledning inte det, borde det inte vara en stor åtgärd för TS att göra detta själv.

Sedan kan det vara smart att avvakta vintern och kolla om det blir enklare att knacka bort när det är kallt och asfalten hård och stark, eller så kan man testa att göra det på sommaren när asfalten är varm och mjuk.
Bej, det var inte ditt inlägg jag reagerade på, det är tvärt om mycket konstruktivt. Det jag syftade på var inlägg #3 samt ett inlägg som nu är redigerat, där det stod att detta var väl ungefär bara samma slitage som man kan förvänta sig med tiden....

Man får ju eskalera om de snälla metoderna inte funkar. Först prata med grannen och firman om åtgärd. Om det inte hjälper, ringa och tjata. Om det inte hjälper, skicka brev och hota med stämning. Om det inte hjälper, lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Och under hela processen beklaga att man behöver gå vidare men känner sig tvingad eftersom det inte händer något.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
D
Det är som sagt poänglöst att fortsätta vänta ut detta eftersom det rör sig om skadestånd.
Ta din faktura på asfalten, formulera ett kravbrev till grannen där du säger att han har 15 dagar på sig att betala annars tar du ärendet till tingsrätten. Du skall i fortsättningen endast använda dig av skriftlig kommunikation istället för att muntligt eftersom det är en del av din bevisning inför stämningsansökan.
Hur sedan grannen och betongfirman löser det sinsemellan kan du skita i, det är inte ditt problem.

TS vill säkert bo i sitt nya fina hus en längre tid och grannen vill säkert med bo i sitt hus en längre tid.
att komma dragandes med polisanmälningar och massa skit hit och dit bättrar ju inte på grannsämjan precis.

Tänk efter lite man går och klipper gräset och grannen gör något i sin trädgård ska man då inte kunna säga hej eller något? (menar på att det blir lite tråkigt med sabbade grannrelationer.)
grannen har ju varit inne och bet om ursäkt med så jag är 100 på att han inte vill ha någon dålig relation i heller.

Kul att leva så här. Nu är "Pettersson" ute i trädgården så då kan inte jag gå ut.
(Finns en anledning till att det ibland sluttar med 5 M hög toja häck till grannen!)

Nä gå över och prata med grannen och fråga om han har någon förslag på hur ni ska lösa det.
fråga han med om han har tagit upp det med entreprenören och vad dom har sagt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
D
Gimner skrev:
TS vill säkert bo i sitt nya fina hus en längre tid och grannen vill säkert med bo i sitt hus en längre tid.
att komma dragandes med polisanmälningar och massa skit hit och dit bättrar ju inte på grannsämjan precis.

Tänk efter lite man går och klipper gräset och grannen gör något i sin trädgård ska man då inte kunna säga hej eller något? (menar på att det blir lite tråkigt med sabbade grannrelationer.)
grannen har ju varit inne och bet om ursäkt med så jag är 100 på att han inte vill ha någon dålig relation i heller.

Kul att leva så här. Nu är "Pettersson" ute i trädgården så då kan inte jag gå ut.
(Finns en anledning till att det ibland sluttar med 5 M hög toja häck till grannen!)

Nä gå över och prata med grannen och fråga om han har någon förslag på hur ni ska lösa det.
fråga han med om han har tagit upp det med entreprenören och vad dom har sagt.
Det är ju redan en dålig relation! Grannen lovade att det skulle åtgärdas, vilket inte har skett. Har man för avsikt att åtgärda något ska det göras omgående.
Varför ska TS känna sig tillfreds med att dra ner byxorna och ta emot vilken skit som helst och förstörd egendom.
Folk är så rädda för att göra rätt!

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Bild på eländet?

Trygg Hansa har ingen skrivning om uppsåt vid skadegörelse, och jag skulle tro att även Länsförsäkringar skulle acceptera TS fall som ett försäkringsfall då de som orsakat skadan uppenbarligen haft ett uppsåt att utföra de handlingar som lett till skadan. Det är egentligen en väldigt stram, och nära på extrem, skrivning som LF har där, eftersom det innebär att man inte är försäkrad för olyckshändelser, vilket är en av de mest grundläggande anledningarna till att man tar en försäkring, IMO.

Ganska viktigt också att notera att försäkringsbolagen som regel kräver att man gör en polisanmälan om skadan ses som skadegörelse, hur "extremt" det än anses. Nu kan det mycket väl vara så att de har överseende med det också, om det hela kan lösas med den part som orsakat skadan. Det viktiga för försäkringsbolaget är att de inte behöver stå för kostnaden i slutänden. Men icke desto mindre, grundregeln är att polisanmälan ska göras.

Redigerat:
lbgu skrev:
Nej det har jag inte. Däremot har jag erfarenhet av att försäkringsbolag vägrar betala ifall de kan hitta någon skrivning i försäkringsvillkoren som kan hjälpa dem. I ditt fall fanns en tydlig sådan skrivelse som de givetvis skrivit med av den anledningen att den gör att de kan slippa ersätta skador.
Jag har erfarenhet av försäkringsbolag som betalar ersättning trots att det fanns villkor och klara anledningar till att de inte behövde. Jag vill minnas att det var Trygg Hansa den gången.

Min erfarenhet är att försäkringsbolagen alltid gör en bedömning av det enskilda fallet, och utöver villkoren även ser till vad som faktiskt hänt och försäkringstagarens situation, vad gäller "skuld" och möjlighet att ha påverkat/motverkat det inträffade. I TS fall hade TS antagligen inga möjligheter att vare sig förutse, förhindra eller stoppa det inträffade, och då tror jag att även LF skulle se det som något som faller inom ramen för försäkringen.

Det är också viktigt att tänka på att försäkringsbolagens mål är inte att minimera sina kostnader, utan att maximera sina vinster. Maximerar sina vinster gör man sällan genom att minimera sina kostnader, eftersom minimerade kostnader som regel ger negativa effekter på vinsten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.