Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det har i tråden föreslagits stämning, vilket jag anser är fel väg att gå om man ska ta till juridiska åtgärder. Det har, IMO, begåtts ett brott här, och det tycker jag det kan vara bra för TS att känna till. TS undrar vilka möjligheter han har, och att göra en polisanmälan är definitivt en möjlighet.

Att tycka att det är extremt att göra en polisanmälan när man blivit utsatt för brott, är också rätt extremt, tycker jag. Man behöver inte börja där, och det har TS inte heller gjort, men efter några månader utan några resultat och när frågan ställs, vore det snarare extremt att undahålla informationen, än att ta upp möjligheten.

Det har INTE begåtts ett brott. Det har slarvats och begåtts misstag.

• Gilla
BigR och 4 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Slarv utesluter väl inte brott?

Ifall jag är slarvig och missar en hastighetsbegränsning så kan jag inte komma undan med det om polisen mäter säg 78 på en 70-väg som jag trodde var 90-väg för att jag missat en skylt.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Njaaa.. Att använda en annans uppfart som upplag/arbetsplats bör rimligen vara ett brott. Exakt vilken brottsrubricering som är aktuell vågar jag inte gissa. men egenmäktigt förfarande, hemfridsbrott eller liknande borde vara aktuellt.

Mer tveksamt om skadan ev. kan gå som skadegörelse, det är ju uppenbart inte uppsåtligt, men är man tillräckligt vårdslös och likgiltig för konsekvenserna av vårdlösheten så likställs det med uppsåt.

Däremot så gissar jag att en polisanmälan inte kommer att ge ens ett telefonsamtal från polisen till firman. Så det är troligen en rätt meningslös åtgärd.

Det är aldrig meningslöst att polisanmäla ett brott.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I ett normalt utformat villakvarter bör man inte undgå att inse att det är grannens mark.
Så om inte grannen på något sätt gett dem intrycket att det var ok att använda infarten så bör det betraktas som tillräckligt oaktsamt av firman för att falla under skadeståndslagen.

I praktiken löser TS nog ett såpass litet ärende som det är direkt med firman. Försök med att kontakta någon med mer administrativt roll inom firman och fråga om de föredrar att åtgärda själv eller att få en faktura efter att TS har ordnat någon annan att göra.

D
Lämna för guds skull inte över ansvaret till grannen.
Din egendom, så ta dit proffessionell asfaltläggare och få uppskattning vad det kostar att åtgärda skadorna.
Du vill inte att det ska komma några irländska asfaltläggare som förstör din egendom.
Sedan skickar du kopia på offerten till grannen. Vill han inte betala så stämmer du honom i tingsrätten.

Och låt inte betongkillarna åtgärda skadorna. För de vet med största sannolikhet inte vad de gör ändå, vilket kommer resultera i ännu värre skador.
Som sagt. Du återställer allt till ursprungligt skick och notan står ansvarige för.

Redigerat:
  • Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jo i vissa fall kan en anmälan ställa till enormt mycket mer skada än nytta, jag har personlig erfarenhet av det. I just det här fallet tror jag iofs att det gör varken till eller ifrån.

• Gilla
hushem
  • Laddar…
Ett brott blir det först i mina ögon när grannen/ansvarig skiter i att åtgärda det, nu verkar det bara vara en form klantighet, fr ansvarig byggare.
Klart TS har rättigheter i detta fall, men det är kanske inte att polisanmäla i första steget.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
thomasx skrev:
Det är förstås sant, men jag tycker att i det här fallet så är det inget man ska hålla på å polisanmäla. Jag ser inte ens det brottsliga i det. Som sagt, åklagaren lägger garanterat ner fallet, brott kan ej styrkas... Så egentligen är det ett ganska dåligt råd att polisanmäla det hela för att få det åtgärdat. Frågan är om eventuellt skadestånd skulle täcka eventuella kostnader? Eller om man kommer att hänvisa till att stämma firman... Då är det nog bättre att använda den civilrättsliga vägen. Dock är det med största sannolikhet inte värt det med tanke på riskerna. Men det är en annan sak.

DMOL skrev:
Lämna för guds skull inte över ansvaret till grannen.
Din egendom, så ta dit proffessionell asfaltläggare och få uppskattning vad det kostar att åtgärda skadorna.
Du vill inte att det ska komma några irländska asfaltläggare som förstör din egendom.
Sedan skickar du kopia på offerten till grannen. Vill han inte betala så stämmer du honom i tingsrätten.

Och låt inte betongkillarna åtgärda skadorna. För de vet med största sannolikhet inte vad de gör ändå, vilket kommer resultera i ännu värre skador.
Som sagt. Du återställer allt till ursprungligt skick och notan står ansvarige för.
Mm.. Låter ju bra. Dock kan man ju inte göra så utan grannens medgivande. Om grannen opponerar sig lär du förlora tingsrättsmålet omedelbart. Han måste ju grannen en chans att åtgärda skadan först.

harry73
Beroende på hur mycket betongspill som ligger på asfalten och beroende på vilken asfalttyp det är borde det gå att knacka bort betongen, i alla fall de lite större droppar. Även lite saltsyra borde hjälpa att lösa upp betongen. Jag tror inte att asfalten tar skada av det, men finns det kalksten i asfalten är det inte uteslutit, så jag skulle inte dränka ytan i syran men snarare droppa syran på betongen.
Är det bara fläckar, typ en tunn cementfilm på asfalten skulle jag 'måla' ytan med bitumenemulsion. Då färgar man ytan svart och syns det inte mer.
Beroende på hur mycket spill det finns, är det rätt enkelt att göra och borde inte vara en stor problem för varken dig, grannen eller entreprenören. Vem som ska göra det beror på hur diskussionerna med grannen och entreprenören går.

Angående vilken skada du lider och därmed också vilken ersättning är rimligt kan man säga att asfaltens främsta funktion är att ge bärighet till uppfarten och göra den tät och jämnt. Asfalten uppfyller fortfarande denna funktion (eventuellt har jämnheten blivit lite sämre), så där har du inte en skada. Sen finns det också en estetisk aspekt i det hela. Och den har antagligen blivit sämre. Hur mycket sämre och hur viktig det är i förhållande med de övriga funktioner är en bra fråga.
Att t ex byta ut all asfalten på uppfarten känns orimligt, att såga upp en bit och ersätta med nytt skulle kunna funka, problemet är att även det blir en försämring av den estetiska funktionen och troligtvis blir också tätheten och jämnheten sämre. Så det är inte heller en rimlig åtgärd.

Så jag tycker att en rimlig åtgärd är att försöka få bort betongen så mycket som möjligt och eventuellt måla betongen med bitumenemulsion. Blir det inte helt perfekt är det bara att acceptera det. Det är i framföralltt en bruksyta

• Gilla
kurre_kul och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jo i vissa fall kan en anmälan ställa till enormt mycket mer skada än nytta, jag har personlig erfarenhet av det. I just det här fallet tror jag iofs att det gör varken till eller ifrån.
Det kan finnas många anledningar till att man väljer att inte anmäla ett brott, i TS fall kan det t.ex. vara att entreprenörerna faktiskt åtgärdar skadorna de orsakat och att man därmed låter udda vara jämt.

Men oavsett olika anledningar till att någon väljer att inte göra det, så är det aldrig meningslöst att göra det.

I detta fallet är det mycket enkelt för polisen att göra en utredning, och det handlar om skada på fast egendom, så jag tror mycket väl att en anmälan kan leda till såväl utredning som åtal och fällande dom. Om det nu skulle gå så långt, vilket jag betvivlar.

Man ska inte tro att polisen aldrig lyfter ett finger, bara för att de är hårt kritiserade från diverse håll.

D
falkn skrev:
Mm.. Låter ju bra. Dock kan man ju inte göra så utan grannens medgivande. Om grannen opponerar sig lär du förlora tingsrättsmålet omedelbart. Han måste ju grannen en chans att åtgärda skadan först.
Grannen eller betongfirman har ingen laglig rätt att åtgärda skador. Faktum är att om de rör sig på TS mark utan tillstånd så är det hemfridsbrott vid det här laget.

• Gilla
Herc
  • Laddar…
Det verkar som att TS granne är trevlig och vill ordna saken på bästa sätt. Om TS talar med grannen och säger till grannen att meddela entreprenören att polisanmälan är överhängande (inte som ett hot mot grannen då utan hjälp). Då har TS granne lite mer i ryggen när han ber sin entreprenör åtgärda eller ersätta för skadan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.