67 521 läst ·
304 svar
68k läst
304 svar
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Kommunens utsättning är ju inte heller "juridiskt bindande" såvitt jag vet, ta ut Lantmäteriet istället så får du korrekta gränsmarkeringar som grannen inte får flytta/ ta bort.R Rewrap skrev:Nu har kommunen varit här och märkt upp gränserna. Föga förvånande så gick gränsen nästan 2 meter in på det som de ansåg var deras. Det innefattar häck, uppfart och gräsmatta.
Tog inte mer än 45 minuter innan grannen hade ryckt utsättningspinnen. När jag frågade dem vad de höll på med så var svaret "vi vill inte ha pinnen på vår mark vi sätter tillbaka den sen när grävarna kommer"
Så trött på dessa människor.
Så är det givetvis. De riktiga gränspinnar finns kvar. Men bad kommunen sätta en i mitten så det skulle bli tydligare. Rent praktiskt borde vi kunna dra ett snöre mellan gränsrören och komma fram till exakt samma sak som Lantmäteriet vad jag förstår.F fribygg skrev:
Onekligen, men att ta ut kommunen är inte gratis det heller och deras käppar verkar väldigt dyra per timme de får stå kvar.K kortis skrev:
Om de riktiga gränspinnarna finns kvar verkar det helt onödigt att ta ut kommunlantmäteriet, bättre att dra ett snöre (som du skriver) eller hellre sätta ett ordentligt staket om grannen har svårt att hålla sej på sin mark.R Rewrap skrev:
Kommunen skulle dit i annat gränsutsättningsärende (och var gratis!) så passade på och bad dem sätta upp en pinne däremellan när de ändå var i farten.F fribygg skrev:Onekligen, men att ta ut kommunen är inte gratis det heller och deras käppar verkar väldigt dyra per timme de får stå kvar.
Om de riktiga gränspinnarna finns kvar verkar det helt onödigt att ta ut kommunlantmäteriet, bättre att dra ett snöre (som du skriver) eller hellre sätta ett ordentligt staket om grannen har svårt att hålla sej på sin mark.
För att sätta staket måste jag dock få bort deras häck. Och ska jag vara ärlig finns det nog en chans att staketet ryker också. Precis som pinnen 😅
TS och grannen delar på kostnaden. Det blir grannen säkert glad över.K kortis skrev:
Men det kan knappast behövas en extra gränspinne mellan de ordinarie gränsmarkeringarna. Se bara till att grävarna uppmärksammas på att gränsen går mellan de två gränsmarkeringarna, när de är på plats och ska börja gräva. Det är lätt att låta sig luras av häcken.
Till TS föreslår jag att du ringer kommunen och berättar att grannen har tagit bort gränspinnen. Sen får kommunen göra vad den tycker är lämpligt med den informationen.
Redigerat:
Finns ju märkfärg för mark och den sitter förvånansvärt bra och går ju att göra hur många ggr som helst snören försvinner juF fribygg skrev:Onekligen, men att ta ut kommunen är inte gratis det heller och deras käppar verkar väldigt dyra per timme de får stå kvar.
Om de riktiga gränspinnarna finns kvar verkar det helt onödigt att ta ut kommunlantmäteriet, bättre att dra ett snöre (som du skriver) eller hellre sätta ett ordentligt staket om grannen har svårt att hålla sej på sin mark.
Nu har grannen oplacerat tillbaka pinnen. Jag fattar inte vad som försiggår där.
Men jag har kommit till en konkret frågeställning:
Grannen har servitut på väg till fastigheten. Det står ingenstans hur bred vägen ska vara, men just nu är det som en vanlig grusväg där man försiktigt får passera varandra om man möts 2 bilar.
På andra sidan vägen har jag en remsa som varierar mellan 1 - 2.5 meter ungefär som ovanstående granne har använt som sin trädgård och mindre uppfart till några förrådstält. (Utöver det finns en riktig infart till deras garage men den får stanna som den är)
Vad vore en rimlig användning på remsan på andra sidan vägen? Tänkte typ vedsäck, parkering för släp eller liknande.
Får jag göra så eller kommer grannen kunna hävda att vägen ska breddas istället då denne har servitut?
Grannen har servitut på väg till fastigheten. Det står ingenstans hur bred vägen ska vara, men just nu är det som en vanlig grusväg där man försiktigt får passera varandra om man möts 2 bilar.
På andra sidan vägen har jag en remsa som varierar mellan 1 - 2.5 meter ungefär som ovanstående granne har använt som sin trädgård och mindre uppfart till några förrådstält. (Utöver det finns en riktig infart till deras garage men den får stanna som den är)
Vad vore en rimlig användning på remsan på andra sidan vägen? Tänkte typ vedsäck, parkering för släp eller liknande.
Får jag göra så eller kommer grannen kunna hävda att vägen ska breddas istället då denne har servitut?
Ditt servitut sa väl bara att de ska kunna använda vägen som infart till sin fastighet. Det innebär att du kan sätta upp ett staket tvärs över vägen direkt efter infarten till huset. Den yta han använder som upplag idag kan du använda till vad du vill, precis som gräsmattan bredvid vägen.R Rewrap skrev:Nu har grannen oplacerat tillbaka pinnen. Jag fattar inte vad som försiggår där.