67 522 läst ·
304 svar
68k läst
304 svar
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Du hindrar ju t.ex. grannarna från att besöka varandra.R Rewrap skrev:Det enda jag gör är att se till att mina gäster inte knatar in på grannarnas hemfridszon. Syftet med staketet är egentligen att märka ut vart det allemansrättliga slutar. Det går inte att stänga ut allmänheten eftersom allmänheten inte har rätt att vistas i det gröna.
Det är därför jag tror det är annorlunda. Eller?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Vad är det du inte förstår med privat fastighet, egen tomt och hemfridszon?Nötegårdsgubben skrev:
Genar du över begår du faktiskt ett lagbrott vilket anges som egenmäktigt förfarande.
”Genom att tilltvinga sig användning av annans egendom”
Brottsbalken 8 kap. 8 § ett brott som medför böter eller vid allvarligt brott fängelse upp 1 år
Markägaren är enväldig vad gäller mark tillhörig honom, sätter upp hur många staket han vill.
Så enkelt är det inte. Hur tänker du i fallet att någon som spelet fotboll utanför tomten och hämtar en boll som kommit in på tomten. Som du resonerar begår man ett brott om man hämtar bollen utan tillstånd. Tror inte du hade fått med dig någon åklagare i det fallet.N Novalill skrev:
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Betydligt mindre än du tror. TS fastighet på platsen är med all sannolikhet en väg ner till vattnet. Allemansrättsligt tillgänglig mark alltså.N Novalill skrev:
Så är det inte, vilket redan förklarats i tråden.N Novalill skrev:
En privat fastighet kan vara betydligt större än tomten.N Novalill skrev:Vad är det du inte förstår med privat fastighet, egen tomt och hemfridszon?
Genar du över begår du faktiskt ett lagbrott vilket anges som egenmäktigt förfarande.
”Genom att tilltvinga sig användning av annans egendom”
Brottsbalken 8 kap. 8 § ett brott som medför böter eller vid allvarligt brott fängelse upp 1 år
Markägaren är enväldig vad gäller mark tillhörig honom, sätter upp hur många staket han vill.
Tomten kan vara större än hemfridszonen.
Bägge meningarna ovan gäller väldigt ofta ute på landsbygden, men sällan i villakvarter.
I tex flerbostadshus är hemfidszonen oftast (inte alltid) jämställt med lägenhetens "ytterväggar", tex trapphuset (till flera lägenheter) är ingen hemfridszon.
Ja och nej. I avstyckningsdokument från när fastigheterna bildades stod det "endast mark som inte är allemansrättligt tillgängligt berörs"Nötegårdsgubben skrev:
Vilket torde betyda att det då ansågs att allemansrätten inte gällde där längre.
Vet inte om sånt följer med under åren
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Men då var det redan arrendetomter med hemfridszoner, eller? Allemansrätten gäller ju i princip på all mark som inte är detaljplanerad eller är tomtmark (plus lite industriundantag och liknande).
Ja precis. Det var en åker förut där 4 familjer arrenderade mark för att få bygga sommarstugor. Efter ett decennium eller så styckades marken istället av och såldes till de som arrenderade.Nötegårdsgubben skrev:
Nu har kommunen varit här och märkt upp gränserna. Föga förvånande så gick gränsen nästan 2 meter in på det som de ansåg var deras. Det innefattar häck, uppfart och gräsmatta.
Tog inte mer än 45 minuter innan grannen hade ryckt utsättningspinnen. När jag frågade dem vad de höll på med så var svaret "vi vill inte ha pinnen på vår mark vi sätter tillbaka den sen när grävarna kommer"
Så trött på dessa människor.
Tog inte mer än 45 minuter innan grannen hade ryckt utsättningspinnen. När jag frågade dem vad de höll på med så var svaret "vi vill inte ha pinnen på vår mark vi sätter tillbaka den sen när grävarna kommer"
Så trött på dessa människor.