Mikael_L
A Emil_K skrev:
Företag är auktoriserade installationsföretag. Ytterst ansvarig för ett företags verksamhet är alltid och ofrånkomligen den verkställande direktören.
Nej. Det är styrelsen som är ytterst ansvarig.
VD'n genomför styrelsens beslut, är alltså mindre ansvarig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är för att när detta hänt så lämnar man ellagstiftningens domäner, och istället hamnar inom brottsbalken.
Så domstolarna och rättegången byter helt fokus när väl olyckan varit framme. Ja t.o.m domstolen byts, för ett brott mot elsäkerhetslagen/ kommer behandlas av förvaltningsrätten, medan brott inom brottsbalken kommer behandlas av tingsrätten.
Jag är enig med dig.

P
J JohanLun skrev:
Ett förslag vore ju att ha ett prov alla som ska jobba med el måste göra, ställa ett krav på det och att alla hempulare kunde få göra samma prov om de ville.
Det finns ett antal trådar i detta forum som handlar om just den saken. Det är inte helt uppenbart hur ett sånt system bör utformas (vilket förstås inte gör att det vore omöjligt).

P pmd skrev:
Det finns ett antal trådar i detta forum som handlar om just den saken. Det är inte helt uppenbart hur ett sånt system bör utformas (vilket förstås inte gör att det vore omöjligt).
Kanske en treveckors kurs med prov efter och sedan får man koppla i sitt eget hem el nåt liknande

J
P pmd skrev:
Jo, jag vet. Reglerna är bisarra. Typiska regler för att hindra konkurrens och självbyggare, inte att få säkra elanläggningar.
Det är ju lika vettigt som att det räcker att bilägaren har körkort, och sen har en kontrollplan för hur den används av resten av familjens körkortslösa förare...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Ett förslag vore ju att ha ett prov alla som ska jobba med el måste göra, ställa ett krav på det och att alla hempulare kunde få göra samma prov om de ville.
P pmd skrev:
Den här tråden är den bästa:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prov-ett-saett-att-bli-behoerig-utan-intyg.196842/
Elsäkerhetsverket gjorde själva ett försök med detta, kolla om prov skulle kunna ge behörighet, och det verkar som att de då fann att så var möjligt!

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Man kan diskutera i oändlighet om det är rimligt att en outbildad person kan ha rätt att koppla el åt en elfirma…men så länge de inte kallar sig för elektriker så är det ”tillåtet”, även om det är en gråzon…
Elektriker är du inte förrän du fått ditt ECY cert

Men faktum är att en seriös firma anställer aldrig en outbildad person...då försvinner genast ordet seriös.

Jag har då aldrig hört om någon ”riktig” elfirma som anställt outbildad personal…

Någon drog en parallell mot körkort…Om man nu hade fått ge en person tillåtelse att köra bil på ditt körkort, hade du gett det till en främmande människa och sedan satt dig i baksätet för att sova medan personen som kör dig riskerar ditt och andras liv på vägen till din destination?

Skulle inte tro det…därför tror jag inte att det är något utbrett (om något alls) problem med oseriösa ”behöriga elektriker” som godkänner kontrollprogram och utövare till höger och vänster…

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
P Piddor skrev:
Man kan diskutera i oändlighet om det är rimligt att en outbildad person kan ha rätt att koppla el åt en elfirma…men så länge de inte kallar sig för elektriker så är det ”tillåtet”, även om det är en gråzon…

Men faktum är att en seriös firma anställer aldrig en outbildad person...då försvinner genast ordet seriös.

Jag har då aldrig hört om någon ”riktig” elfirma som anställt outbildad personal…

Någon drog en parallell mot körkort…Om man nu hade fått ge en person tillåtelse att köra bil på ditt körkort, hade du gett det till en främmande människa och sedan satt dig i baksätet för att sova medan personen som kör dig riskerar ditt och andras liv på vägen till din destination?

Skulle inte tro det…därför tror jag inte att det är något utbrett (om något alls) problem med oseriösa ”behöriga elektriker” som godkänner kontrollprogram och utövare till höger och vänster…
Elektriker är jag om jag väljer att kalla mig det. Behövs inget cert eller något annat. Elektriker är inte en skyddad yrkestitel. Ett ECY-cert är en branschöverenskommelse som inte har någon legal betydelse.

Det som är skyddat är "Auktoriserad elinstallatör". Det får man inte kalla sig utan att faktiskt ha relevant auktorisation.

Angående resten av det du skriver så säger jag: vänta och se. Ja, branschen har varit hyfsat bra på att självsanera men jag tror att man kan få se en ökning av oseriösa företag nu när lagstiftningen möjliggör att den auktoriserade inte ens är anställd (eller ägare).

Principiellt är nuvarande system vansinnigt. Det du beskriver med bilen är nämligen precis det jag som kund gör. Jag har ingen aning om kunskapsnivån hos den som kommer hem till mig. De tre gånger jag har anlitat en elektriker så har jag två av gångerna varit tvungen att själv lösa problemet och sedan berätta för elektrikern hur han ska koppla. Den tredje gången så var det den auktoriserade själv som kom hem pga att det var ett byte av elcentral samt att det var en liten firma.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Piddor skrev:
Ojoj, vad ska vi kalla de stackars industrielektrikerna då, de som inte ens har kommit i närheten av IN, SEF och ECY, och har absolut inget ECY-kort.
Vad tycker du de ska kallas?

Och vad ska jag kallas då? Jag som har auktorisation AL, men inget ECY-cert?

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag brukar kallas för "Öh, narkosen!" så du kan väl få heta "Hörru elpularn'!" :)

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
O
P Piddor skrev:
Elektriker är inte en skyddad yrkestitel. Vem som helst får kallas sig elektriker. Begreppet förekommer över huvudet taget in lagstiftningen och saknar helt relevans ur auktorisationshänseende. Även ECY är rent juridiskt fullständigt irrelevant med hänseende på auktorisation. Det är en kollektivavtalskonstruktion mellan fackföreningen SEF och branschorganisationen IN som i första hand reglerar lönesättning och anställningsvillkor. Stora grupper av elektriker och elinstallatörer arbetar dessutom i branscher som regleras av andra fackförbund och där finns inga ECY-certifikat.

P Piddor skrev:
I den gamla lagstiftningen var det visserligen så att den som stod för behörigheten formellt sett delegerade sin behörighet till andra. I den kontexten var det formellt så att vederbörande då indirekt var den som godkände vem som fick koppla. Så är det inte längre. Inte ens på pappret. Det finns inget som säger att den auktoriserade elinstallatör som har knutits till företaget före regelefterlevnad personligen skall godkänna vilka anställda som får göra vad. Det ansvaret har förts över på företagsledningen, och det skall framgå i egenkontrollprogrammet hur relevanta kunskaper hos de anställda säkerställs.

Edit: Jag behöver lära mig skriva kortare inlägg eller skriva snabbare, annars kommer jag aldrig kunna hålla jämna steg med rappa ungdomar som @tommib och @Mikael_L :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O
tommib tommib skrev:
Angående resten av det du skriver så säger jag: vänta och se. Ja, branschen har varit hyfsat bra på att självsanera men jag tror att man kan få se en ökning av oseriösa företag nu när lagstiftningen möjliggör att den auktoriserade inte ens är anställd (eller ägare).
Det första fallet har redan inträffat. I början av året gjorde ESV en granskning med stickprover och hittade en väldigt flitig elinstallatör som var knuten till vad de bedömde som orimligt många företag. Resultatet blev att de införde en sanktion som förbjöd vederbörande att ha den rollen under en period på några år. Så en liten smäll på fingrarna men inget mer än så. ESV har dessutom hållit rätt låg profil i ärendet och inte ens lagt ut en pressrelease på sin hemsida, utan det var en journalist på tidningen Elinstallatören som nämnde det i ett reportage.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det första fallet har redan inträffat. I början av året gjorde ESV en granskning med stickprover och hittade en väldigt flitig elinstallatör som var knuten till vad de bedömde som orimligt många företag. Resultatet blev att de införde en sanktion som förbjöd vederbörande att ha den rollen under en period på några år. Så en liten smäll på fingrarna men inget mer än så. ESV har dessutom hållit rätt låg profil i ärendet och inte ens lagt ut en pressrelease på sin hemsida, utan det var en journalist på tidningen Elinstallatören som nämnde det i ett reportage.
Det är inte förvånande, men tror du att det i det avseendet var bättre förr? Svaret på den frågan borde vara nej, skillnaden är att nu har elsäkerhetsverket möjlighet att kontrollera vilka företag som är knutna mot en viss installatör. Faktum är att det var något som lyftes i samband med att lagen togs fram, nämligen att det på större företag inte alltid var tydligt vem som ansvarade för vilka yrkesmän. Man kunde ha en behörig installatör (låt säga Jocke) med delegerat ansvar. När Jocke slutade ersatte man med en kompetent men då inte alltid behörig. Idag är det ansvaret tydligare. När det gäller mindre företag är skillnaderna små, det är fortfarande normalt ägaren som är installatör.

P
P Piddor skrev:
Det måste väl innebära att vem som helst kan kalla sig elektriker? Dvs elektriker är inte en skyddad titel.

[Tillägg: tommib har redan påpekat det här, men jag orkar inte radera. :-)]

J
P pmd skrev:
Det måste väl innebära att vem som helst kan kalla sig elektriker? Dvs elektriker är inte en skyddad titel.

[Tillägg: tommib har redan påpekat det här, men jag orkar inte radera. :)]
När jag var liten fick jag en låda som hette "den lilla elektrikern" som jag nogsamt utförde experiment från varför jag från idag kommer kalla mig elektriker. :)

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.