J jesper--- skrev:
Avsaknad av elbehörighet betyder inte icke fungerande.
Ok förstår! Men när du väl vet firmans namn borde det väl gå att kolla upp firman /alt enskilda anställda elektriker har behörighet? Hade en mattläggare här och på ett enkelt sätt kunde jag kolla att erforderliga kunskaper/behörighet/er fanns....

J Johan456 skrev:
Det är inte förvånande, men tror du att det i det avseendet var bättre förr? Svaret på den frågan borde vara nej, skillnaden är att nu har elsäkerhetsverket möjlighet att kontrollera vilka företag som är knutna mot en viss installatör. Faktum är att det var något som lyftes i samband med att lagen togs fram, nämligen att det på större företag inte alltid var tydligt vem som ansvarade för vilka yrkesmän. Man kunde ha en behörig installatör (låt säga Jocke) med delegerat ansvar. När Jocke slutade ersatte man med en kompetent men då inte alltid behörig. Idag är det ansvaret tydligare. När det gäller mindre företag är skillnaderna små, det är fortfarande normalt ägaren som är installatör.
För länge sedan (mycket länge), jag hade just fullgjort värnplikten, så köpte en kompis ett gammalt torp "någonstans i Sverige". Han samlade ett gäng som skulle "fixa" torpet.

Som tur var fanns i gänget folk som förstod att inte renovera med för moderna material eftersom det, enligt dessa människor snarare skulle fördärva torpet. Virke införskaffades från rivna torp med liknande torpargrund och arbetet gick bra. Modern el skulle dock in och även här fanns folk att tillgå som hade branschkunskaper och till och med två med, om jag minns rätt, starkströmsbehörighet.

Draget fram till torpet fanns elledningar (luftledningar) men dessa var inte inkopplade. Information införskaffades och vi fick reda på att vi, när elsystemet var färdigbyggt och inspekterat så skulle man sköta inkopplingen åt kompisen. Sagt och gjort, elsystemet installerades enligt alla konstens regler och snart var det klart för inkoppling. Det visade sig att det var fredag kväll och alla på det lokala elbolaget hade tagit helg.

Jobbet hade tagit tre veckor varje dag från det var ljust nog tills det inte längre var det. När nu allt var klart var det som om hjärnorna rann bort hos några.

"Kanske kan man sätta på strömmen", sa en av kompisarna, "det är ju bara att hitta kabelskåpet". "Just det", sa en annan, "det är ju luftledning, bara att följa serviceledningen så hittar vi det". "Ni är inte kloka", sa jag, "vi har ingen möjlighet att sätta på strömmen. Förresten är skåpen bastanta och framförallt är dom låsta". "Vi kopplar bara in tillfälligt, testar lite, ingen åverkan", sa en tredje.

Iväg med en ficklampa som lyse, hittade kabelskåpet som inte gick att öppna. Underligt nog syntes inte en enda människa till. Till slut hämtades en stor flat kalksten från en stenmur. Borta var alla tankar på "ingen åverkan", nu skulle minsann det förbannade skåpet upp! Tre stycken tog sats och vräkte stenen mot skaftet på en stor skruvmejsel som kilats fast i springan vid låset men missade så klart och tryckte in hela framsidan på skåpet. Det började spraka därinne, sen blixtrade det till och så slocknade allt. Och jag menar ALLT.

Inte ett ljus så långt man kunde se. Allt var svart. Bara vår lilla ficklampa och det bleka månljuset. Vi gick tillbaka till huset och satt där i ljuset av en fotogenlampa och stirrade ut genom fönstret ner mot byn. En polisbil cirkulerade till synes planlöst runt, tydligen för att hitta förövarna. Fyra timmar senare kom ljusen tillbaka. I huset där vi var var det naturligtvis fortfarande mörkt.

På måndagen åkte tre av oss till det lokala elbolagets kontor och förklarade att vi var klara med elen och ville ha på strömmen, visade ritningar och bevis på starkströmsbehörigheten (som ju innehavarna visat stort prov på två dagar tidigare ).

"Ja, det fixar vi. Skickar ut en kille direkt. Ring eller kom tillbaka och bekräfta att allt funkar", sa mannen bakom skrivbordet, "Förresten, blev väl ni också utan ström i förrgår? Nej, just det, ni hade ju ingen el tidigare."
"Vad menar du?", sa kompisen som ägde huset oskyldigt.
"Ja, förbannade ungjävlar", sa elbolagskillen, "de hade slängt en jättesten i ett kabelskåp! Hela regionen slocknade. Vi slet i flera timmar. Jävla tilltag!"

"Hemskt", svarade vi, "hoppas ni får tag i dem".

Men det fick dom ju inte. :oops:

Lång historia som visar att behörighet inte alltid är bevis på gott omdöme. OCH som sagt, det hände för mycket länge sen och är förhoppningsvis preskriberat.

Redigerat:
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Så en av dina kompisar hade behörighet?
Då är jag väldigt förvånad över att denne agerade på det sättet
Tyder på väldigt dåligt omdöme
Få hoppas denne har bytt yrkesinriktning eller kommit till bättre insikt :mad:

U Uffe A skrev:
Så en av dina kompisar hade behörighet?
Då är jag väldigt förvånad över att denne agerade på det sättet
Tyder på väldigt dåligt omdöme
Få hoppas denne har bytt yrkesinriktning eller kommit till bättre insikt :mad:
Det var värre än så. Två hade behörighet och nej, de bytte inte yrke men de visade inte (såvitt jag vet) samma dåliga omdöme igen. Numera är de, som jag, pensionärer, och detta, som hände för drygt 50 år sedan, och andra idiotiska tilltag i ungdomen en del av de minnen som då och då avhandlas vid återträffar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Det var värre än så. Två hade behörighet och nej, de bytte inte yrke men de visade inte (såvitt jag vet) samma dåliga omdöme igen. Numera är de, som jag, pensionärer, och detta, som hände för drygt 50 år sedan, och andra idiotiska tilltag i ungdomen en del av de minnen som då och då avhandlas vid återträffar.
Hade de även förutom behörighet för starkström även sinne för starksprit som bidrog till ivrigheten på nattkvisten?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hade de även förutom behörighet för starkström även sinne för starksprit som bidrog till ivrigheten på nattkvisten?
Minns inte det men historien har fastnat eftersom den återberättats ett antal gånger under åren. Trötthet och leda efter tre veckors jobb på torpet och medvetenheten om två dagar av sysslolöshet kanske bidrog. Fanns ju inga mobiltelefoner på den tiden och ingen el i huset, det var ju problemet. Unga och dumma kanske också. Har en hel del minnen från hur det var att vara ung och dum.

Någon skrev en gång att "Gott omdöme och vishet får man av erfarenhet men erfarenhet får man oftast av dumhet". Jag kan skriva under på det.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hoppas att de ändrat sin inställning med åren isåfalloch blivit klokare
Hadde dessa varit anställda hos mig så hade dom fått en fot i röven och åkt ut fortare än kvickt
Gör man på det sättet hör man inte hemma i den här branschen :mad:

U Uffe A skrev:
Få hoppas denne har bytt yrkesinriktning
Vilket yrke rekommenderar du att man byter till om man har dåligt omdöme?

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
garsten garsten skrev:
Hade en mattläggare här och på ett enkelt sätt kunde jag kolla att erforderliga kunskaper/behörighet/er fanns....
Hur kontrollerade du det?

J
useless useless skrev:
Börsmäklare, för att ibland slå index måste de nästan ha dåligt omdöme.

useless useless skrev:
Politiker skulle väl passa bra :cool:

U Uffe A skrev:
Politiker skulle väl passa bra :cool:
Ja, eller statstjänsteman. Kanske sitta på elsäkerhetsverket och hitta på nya regler?

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
J
Rockstjärna eller professionell fotbollsspelare?

P
Proffsboxare.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men ni vet väl om att det krävs behörig elektriker för de där installationerna!
Nja, själva elektrikern behöver inte ha någon behörighet (auktorisation som det heter idag), utan det räcker att personen finns med i företagets EKP och att det står att den får utföra dessa arbeten, den som har auktorisationen behöver inte ens vara anställd på företaget utan kan vara inhyrd på timmar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.