Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
 
  • Gilla
  • Wow
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
S
Vad får dig att tro detta? Fråga grannen om han vill att du ska kontrollera deras jobb, så han/hon slipper eventuella problem i framtiden
 
  • Gilla
karlmb och 18 till
  • Laddar…
Om du är orolig finns bara ett sätt att göra och en konsekvens att leva med. Du måste fråga grannen och du får efter det räkna med att vara grannens oavlönade elektrikerkonsult resten av tiden ni är grannar. Det är ett paket som bara kommer komplett- är du säker på att du vill ha det?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 41 till
  • Laddar…
Låt grannen sköta sitt.
 
  • Gilla
  • Arg
xxx.maws och 79 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt grannen sköta sitt.
Lätt att säga om man bor i enskild villa och inte i ett träradhus...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Som sagt vad angår det dig?
Och på Elsäkerhetsverkets hemsida kan man kontrollera om elfirmor har auktorisation och i så fall vilken.
 
  • Gilla
Crikke och 8 till
  • Laddar…
De som installerar elen gör också allt annat, river, bygger etc. Ser tyvärr inte ut att vara en registrerad elfirma, de kommer inte i någon företagsmärkt bil och utan namn inte sökbart på Elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
k999m
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
MrJay
B biben skrev:
Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Erbjud din hjälp, han skulle säkert uppskatta det och du säkerställer att elen är enl. föreskrifter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Men en anmälan kan väl bli starten på ett grannkrig om grannen har någon specialdeal och inte bryr sig eller inte förstår reglerna?
 
  • Gilla
Nilsson1989 och 3 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Erbjud din hjälp, han skulle säkert uppskatta det och du säkerställer att elen är enl. föreskrifter.
Det är inte det frågan gäller utan om det som utförs är olagligt
MrJay MrJay skrev:
Erbjud din hjälp, han skulle säkert uppskatta det och du säkerställer att elen är enl. föreskrifter.
Det är inte det min fråga gällde utan om det är ett olagligt elinstallationsarbete eller inte. Tack för några bra svar i allfall varav ett alternativ är det bästa svaret. https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Men en anmälan kan väl bli starten på ett grannkrig om grannen har någon specialdeal och inte bryr sig eller inte förstår reglerna?
Kan nog bli så, men det bästa är ändå att prata med grannen. Det kan ju bara så att hen inte känner till vad som gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MrJay
B biben skrev:
Det är inte det frågan gäller utan om det som utförs är olagligt
Det kan inte vi veta. Anmäler du grannen sätter du er relation på prövning men det vet du säkert redan. Det bästa är ändå att fråga rakt även om det är jobbigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det kan inte vi veta. Anmäler du grannen sätter du er relation på prövning men det vet du säkert redan. Det bästa är ändå att fråga rakt även om det är jobbigt.
Prata med och informera är bästa lösningen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J
Om du är elbehörig själv, erbjud dig att göra ett stickprov. Är det uselt gjort så kanske grannen blir glad och byter elektriker . Är det bra så kanske de vet vad de gör, med eller utan behörighet och då kan du släppa det

Det svåra är om det är farligt/dåligt gjort och grannen inte tar in annan elektriker, då kanske ni blir osams...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.