86 487 läst ·
192 svar
86k läst
192 svar
Grannen renoverar - elbehöriga elektriker?
Sida 1 av 13
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Om du är orolig finns bara ett sätt att göra och en konsekvens att leva med. Du måste fråga grannen och du får efter det räkna med att vara grannens oavlönade elektrikerkonsult resten av tiden ni är grannar. Det är ett paket som bara kommer komplett- är du säker på att du vill ha det?
Som sagt vad angår det dig?B biben skrev:Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Och på Elsäkerhetsverkets hemsida kan man kontrollera om elfirmor har auktorisation och i så fall vilken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag tror denna sida innehåller den information du behöver
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-brister-i-elanlaggning/
Om du upptäcker brister i en elanläggning bör du först kontakta innehavaren av anläggningen i fråga, så att bristerna uppdagas och kan åtgärdas. Om anläggningsinnehavaren inte vidtar de åtgärder som krävs skickar du in en anmälan till Elsäkerhetsverket via vår e-tjänst.
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-brister-i-elanlaggning/
Om du upptäcker brister i en elanläggning bör du först kontakta innehavaren av anläggningen i fråga, så att bristerna uppdagas och kan åtgärdas. Om anläggningsinnehavaren inte vidtar de åtgärder som krävs skickar du in en anmälan till Elsäkerhetsverket via vår e-tjänst.
Men en anmälan kan väl bli starten på ett grannkrig om grannen har någon specialdeal och inte bryr sig eller inte förstår reglerna?
Det är inte det frågan gäller utan om det som utförs är olagligtMrJay skrev:
Det är inte det min fråga gällde utan om det är ett olagligt elinstallationsarbete eller inte. Tack för några bra svar i allfall varav ett alternativ är det bästa svaret. https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/MrJay skrev:
Om du är elbehörig själv, erbjud dig att göra ett stickprov. Är det uselt gjort så kanske grannen blir glad och byter elektriker . Är det bra så kanske de vet vad de gör, med eller utan behörighet och då kan du släppa det
Det svåra är om det är farligt/dåligt gjort och grannen inte tar in annan elektriker, då kanske ni blir osams...
Det svåra är om det är farligt/dåligt gjort och grannen inte tar in annan elektriker, då kanske ni blir osams...
