F FC_Bygg skrev:
Kan inte finna någon dom som skulle tyda på att en elektriker har ställts till svars för en felinstallation.

Poängen är att det sen 2017 inte behöver finnas en behörig installatör i firman. Det räcker med en extern som tar fram egenkontrollprogrammet.
Vet mååånga elfirmor som arbetar under ”extern auktorisation”
Så vitt jag förstår behöver alltså inte snubben som kommer hem till dig vara ”behörig elektriker”. Det räcker med att vederbörande (eller hen, så att pk-ungdomarna förstår) är anställd i ett elinstallationsföretag = företag registrerat hos elsäkerhetsverket som har ett egenkontrollprogram framtagen av en behörig installatör(som kan ha gjort det på konsultbasis)
Det finns absolut sådana domar, dock före den nya lagstiftningen som kom 2017. Den nya lagstiftningen friar dock inte den enskilde elektrikern från ansvar om denna varit grovt oaktsam. T.ex. om någon skulle avlida till följd av en felaktig elinstallation.

Jag skrev just det, den auktoriserade behöver inte vara anställd. Angående behöriga elektriker så var det så med den tidigare lagstiftningen också, elektriker hade i de flesta fall ingen egen behörighet utan jobbade under översyn av behörig elinstallatörer. Den nya lagstiftning syftar till att reglera det tydligare, ha möjlighet till mer kontroll samt lyfta ansvaret från installatören till organisation. Och mycket mer, om det blivit bättre eller sämre finns det delade meningar kring.

J
I rimlighetens namn borde alla elektriker ha nån form av grundläggande krav på utbildning och auktorisation. Jag levde i föreställningen alla hade utbildning men inte alla hade auktorisation.

Ett förslag vore ju att ha ett prov alla som ska jobba med el måste göra, ställa ett krav på det och att alla hempulare kunde få göra samma prov om de ville.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Elsäkerhetsverket tittade väl på flygmekanikerna, sjuksköterskorna, läkarna, fordonsförarna och tänkte "Vi kan bättre" och gjorde ansvaret organisatoriskt i stället för personligt.

Delat ansvar, ingens ansvar. Hål i huvudet.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A
Företag är auktoriserade installationsföretag. Ytterst ansvarig för ett företags verksamhet är alltid och ofrånkomligen den verkställande direktören.

Det är inte så viktigt vad det står I lagboken. Det som är viktigt är hur ansvarig den som gör jobbet känner sig. Det är det som styr om man kollar en extra gång.

J
Det vore ju annars bra för tex SAS, om de räckte att en pilot skapat ett egenkontrollprogram och sen kunde man anställa vem som helst att köra planet.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Och du tror på fullt allvar att SAS skulle hugga vem som helst från gatan, helt utan krav, och anställa hen som pilot??

J JohanLun skrev:
Jag levde i föreställningen alla hade utbildning men inte alla hade auktorisation.
Det är väl egentligen en väldigt liten andel av alla yrken som ställer krav på en viss utbildning. Elektriker är definitivt inte ett sådant "specialområde".

J JohanLun skrev:
Det vore ju annars bra för tex SAS, om de räckte att en pilot skapat ett egenkontrollprogram och sen kunde man anställa vem som helst att köra planet.
Fast för en pilot krävs bland annat ett flygcertifikat med rätt "omfattning" så här har du ett bra exempel på yrken med faktiska formkrav kring utbildning/auktorisation/certifikat.

Mikael_L
B biben skrev:
Det är inte det frågan gäller utan om det som utförs är olagligt
Det är inte det min fråga gällde utan om det är ett olagligt elinstallationsarbete eller inte. Tack för några bra svar i allfall varav ett alternativ är det bästa svaret. [länk]
Tja, DÅ, tycker jag ärligt talat att du bara skiter i det hela.
Du är väl inte polis?

• Gilla
Manhunter och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B biben skrev:
Är väl därför auktorisationen finns samt egenkontrollen så allt blir rätt. En felaktig utförd elinstallation är förenad med livsfara både för ägaren själv men också för hens grannar i radhuset.
Tja, i någon ideal verklighet. auktorisation, egenkontrollprogram eller egenkontroll är ingen garanti för att installationen blir korrekt eller säker.
Visst, ett steg på vägen, förmodligen generellt sett lite bättre, men ingen garanti.

Men med det sagt, så har jag själv mitt fokus på säkert, korrekt och bra (i den ordningen) och bryr mig inte så speciellt mycket om formalian typ auktorisation och egenkontrollprogram och sånt. Det finns andra som har som uppgift att bry sig om det.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
B biben skrev:
Bor i radhus och grannen renoverar bl.a. elinstallationerna. Är lite orolig för att de som installerar kanske inte nödvändig behörighet för den sortens arbete. Kan vara lite känsligt att fråga grannen om de han anlitat innehar elbehörighet. Har själv elbehörighet och undrar vad jag kan göra. Fråga är kanske steg 1?
Hur går det här, pratat med grannen ännu?

Mikael_L
V VRZ skrev:
Tills du inser att ägaren är en bilmålvakt och har 50-100 fordon reggade på sig. Eller att det är ett företag som reggar bilen så hamnar du på en postbox och bolagsmålvakter.

Ingen lurendrejare skulle ha bilen skriven på sig själv. Om hen inte också är skriven på en fejkad adress.
Relativt vanligt är väl att även helt seriösa enmans eller fåmansfirmor kör med sina privata bilar, och låter företaget betala ut bilersättning.
Jag har pratat med flera som gör så, för att de inte ids hålla på med körjournaler och/eller bråka med skatteverket och för att de inte vill betala jäkliga dryga förmånsbilskostnader.
Har man nästan ny bil och kan använda den någorlunda vettigt privat så kan bilförmån vara hyggligt OK, men är det en äldre häck, eller att den inte alls är lämplig att använda som privat bil i någon större utsträckning så blir förmånsvärdet helt orimligt.

Så den enkla då är att äga bilen privat och låta företaget betala för att man använder den. Och dessutom ökar man sin lönsamhet också då, dvs tjänar mer pengar.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför följer du bara vissa lagar och inte alla?
Om jag skulle svara så skulle svaret bli "För att jag inte tycker det är vettigt att inte följa några lagar alls!"

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
F FC_Bygg skrev:
Kan inte finna någon dom som skulle tyda på att en elektriker har ställts till svars för en felinstallation.
Jag har letat, men jag kan bara söka på hovrättsdomar, så det kan finnas fler tingsrättsdomar.
Jag har funnit två fall.
Det ena var 1984, en linjemontör kopplade i en stolpe och lade fas på PEN, alla jordade föremål i ett lantbruk blev strömförande, några kor dog, ingen människa skadades.
Linjemontören (ej behörig) fälldes, fick dagsböter vill jag minnas.
Arbetsledaren som var firmans behörige granskades i rättegången, dvs om denne kunde fällas. Men han friades, linjemontören kunde anses vara tillräckligt kunnig och erfaren för jobbet denne fick göra.

Fall nr två är från Tanumshede, en elektriker (ej behörig) som kopplade in en radiator i en toalett på ett fritidshem så den fick strömförande hölje med följd att en 8-årig pojke dog.
Elektrikern ifråga fälldes, fick dagsböter (såvitt jag minns) den behörige på firman gick fri.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Den nya lagstiftningen friar dock inte den enskilde elektrikern från ansvar om denna varit grovt oaktsam. T.ex. om någon skulle avlida till följd av en felaktig elinstallation.
Det är för att när detta hänt så lämnar man ellagstiftningens domäner, och istället hamnar inom brottsbalken.
Så domstolarna och rättegången byter helt fokus när väl olyckan varit framme. Ja t.o.m domstolen byts, för ett brott mot elsäkerhetslagen/ kommer behandlas av förvaltningsrätten, medan brott inom brottsbalken kommer behandlas av tingsrätten.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.