Byggahus.se

Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg

1. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
  2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Innebär detta att jag som lekman skulle kunna ta detta prov sedan erhålla behörighet, och är denna behörighet på något sätt begränsad?

3. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Såvitt jag förstår handlar det om full behörighet.

Risken är ju att den praktiska delen av provet blir ganska tuff för en lekman, typ elmateriel för industriinstallationer och liknande.

4. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Men...nu menar dom väl folk i yrket som av olika anledningar inte kan få fram bevisen för att de har de kunskaper som krävs för att få ut behörigheten, alltså de som har kunskaperna, gjort utbildning, praktik-tid osv osv så att komma som lekman och få göra testet för att sen få ut behörighet blir nog svårt.

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Den som klarar testet torde ju ha den kunskap som krävs, annars är ju inte provet fullständigt utformat.

6. C
    Medlem Nivå 8
    Det lätt intressant, antagligen omöjligt att göra för sakens skull kanske kostnadsmässigt.

I och för sig så är väl inte begränsad behörighet något att hänga i julgran, men jag tänkte lösa ut den för kanske 15 år sedan men kunde inte visa någon praktiskt del, om jag kommer ihåg rätt.

7. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    det här låter verkligen jättespännande!! jag hoppas innerligt att det blir som det spekuleras om här, och jag hoppas också att behörigheterna delas in i olika kategorier (som kylcertifikaten) där man kan välja om man vill skaffa behörighet för små anläggningar (villa upp till 25A t.ex.) eller gå på stora grejer och avancerad industri-el.
    Jag skulle tro att jag, med lite teoretiska förberedelser som att uppdatera mig i våtrumskraven, elritningar och beräkningar av utl.villkor skulle klara ett "25A villa-prov"
    praktiska biten får jag till så det ser "fackmannamässigt" ut redan, och de viktigaste kunskaperna har jag samt en skapligt god produktkännedom.
    möjligt att jag inte är helt insatt i arbetsmetoder ute på fält då jag inte jobbat som elektriker, t.ex. arbetsföljden vid nybygge t.ex. om man börjar med fasadmätarskåpet eller kökslampan men sånt är inte av vikt för säkerhetskunskaperna vilket torde vara det som sätts främst i detta prov.

8. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Frågan är vad det provet skulle kosta att genomföra?

9. S
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 15
    För oss som inte är i branschen - vad är det de bråkar om?

11. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Testar posta svar.

12. E
    Medlem · Nivå 22
    Jag förstår inte varför elektrierna skulle vara negativ den den ordningen, det ger ju dom en möjlighet till att skaffa sig en egen behörighet och slippa jobba som anställd där någon annan tar en stor del av det "mervärde" dom genererar.
    För INGEN tror väl på allvar att elektrikerna värnar så mycket om dom behöriga, dom som elektrikerna nästan alltid är i beroendeställning av.

13. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Det är faktiskt inte alla elektriker som VILL ha mer ansvar som egen behörighet skulle innebära.

14. P
    Medlem Nivå 8
    Nej - usch, varför ska jag ta ansvar för vad jag har gjort.

Känns som en yrkeskår att lite på :wow:

• Laddar…
  15. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    En elektriker har alltid ansvar för sitt eget arbete. Finns flera exempel på då elektrikern åkt dit i rätten för fel denne gjort medan behörighetsansvarige gått fri.

Men med egen behörighet så får elektrikern MER ansvar än den redan har.