27 217 läst ·
64 svar
27k läst
64 svar
Grannen överklagar signerat bygglov
Jag är inte alls insatt i bygglosfrågor. Jag slås dock av tanken att ni kanske själva bryter mot de givna bygglovet om ni glesar ut spjälorna? Spjälornas avstånd är väsentliga för den skyddande funktionen, så att ett barn inte kan klämma sig emellan och fall – eller fastna. Ett alternativ för att tillmötesgå grannen skulle kunna vara att sätta glas istället för spjälor – om det är tillåtet enligt detaljplan eller annat som kan spela in förstås. Som det är nu gissar jag att ni är bundna till vad som står i bygglovet, så ändra inte utan ok från bygglovsenheten.
Fantastiskt att vuxna människor beter sig på det här viset egentligen. Som om det skulle göra livet sämre för att han/hon ser några centimeter mindre hav åt ett håll?
Inte konstigt att det krigas runt om i världen.
Blir ju själv livrädd när jag läser sånt här och vill bygga väggar/tak till min uteplats. Alltid retar det väl någon som inte har något bättre för sig än att leka rättshaverist.
*edit* Oj såg att det var en riiiiiiiktigt gammal tråd som jag och ovanstående har svarat på..
Blir ju själv livrädd när jag läser sånt här och vill bygga väggar/tak till min uteplats. Alltid retar det väl någon som inte har något bättre för sig än att leka rättshaverist.
*edit* Oj såg att det var en riiiiiiiktigt gammal tråd som jag och ovanstående har svarat på..
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Som sagt, tråden är gammal. och Plan o ByggLagen har uppgraderats sedan dess. Mycket av det som diskuteras i tråden är risken för överklagande långt efter att bygget är klart. Den risken fanns med gamla lagen, ett beslut vann i praktiken aldrig laga kraft, eftersom det inte fanns någon formell metod för att delge de inblandade att ett bygglovsbeslut hade fattats.
Det som TS i tråden hade var ett godkänt grannehörande. Men det klarar man ut innan ett bygglovsbeslut fattas, och är bara en del av beslutsunderlaget när beslutet fattas. Själva bygglovsbeslutet kan överklagas som de flesta andra myndighetsbeslut, oavsett om man uttryckt sig positivt i grannehörandet.
med den gamla lagen fanns det fall där en granne, 8 år efter att någon byggt, "upptäckt" att åbäket på granntomten hade bygglov, och därmed överklagar man beslutet, och det blir ett rivningsbeslut. Trots att bygget skett med ett giltigt bygglov.
Numera finns det en lagstadgad procedur för hur alla berörda skall meddelas att ett bygglov beslutats, därmed får berörda parter 3 veckor på sig att överklaga. Gör man då inte det, så blir bygglovet giltigt, oavsett hur mycket det bryter mot diverse lagar, och aldrig borde godkänts.
Det som TS i tråden hade var ett godkänt grannehörande. Men det klarar man ut innan ett bygglovsbeslut fattas, och är bara en del av beslutsunderlaget när beslutet fattas. Själva bygglovsbeslutet kan överklagas som de flesta andra myndighetsbeslut, oavsett om man uttryckt sig positivt i grannehörandet.
med den gamla lagen fanns det fall där en granne, 8 år efter att någon byggt, "upptäckt" att åbäket på granntomten hade bygglov, och därmed överklagar man beslutet, och det blir ett rivningsbeslut. Trots att bygget skett med ett giltigt bygglov.
Numera finns det en lagstadgad procedur för hur alla berörda skall meddelas att ett bygglov beslutats, därmed får berörda parter 3 veckor på sig att överklaga. Gör man då inte det, så blir bygglovet giltigt, oavsett hur mycket det bryter mot diverse lagar, och aldrig borde godkänts.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden