27 217 läst ·
64 svar
27k läst
64 svar
Grannen överklagar signerat bygglov
Jag vet inte mer om varför bygglovet drogs tillbaka, det var min handläggare på kommunen som berättade om detta då vi diskuterade vår bygglovsansökan. Trist för den som vill bygga, lider med dem plus att det är ju inte direkt så att man kommer vara tjenis med grannarna framöver, eller?
Stämmer inte riktigt, vår bygglovsansökan ligger inom detaljplanen och följer planbestämmelserna på alla håll men våra grananr blir ändå tillfrågade. Vet inte om det är bra eller dåligt dock?saturnus skrev:Nu börjar det att spåra ut regält i denna tråd, om beslut och vad som går att överklaga.
Någon skriver, att man inte kan överklaga sedan bygglovet är beslutat!!. Det är precis tvärtom det är. Man kan inte överklaga, förrän det finns ett beslut, det är beslutet man överklagar.
Följer man planbestämmelserna för området, när man vill bygga, bygga till, bygga om eller vad det nu gäller, kommer grannar inte att höras. Kommunen fattar ett beslut, saken är klar, bygglov beviljat. Vem som vill, kan ändå överklaga bygglovsbeslutet, men i ett sådant läge finns det små möjligheter att får rätt. Det är när man vill bygga/förändra något som strider mot gällande regler för området, som grannar skall ges möjlighet att yttra sig, om nu kommunen ger sitt godkännande till överträdelsen. Om kommunen inte kommer att bifalla ansökan med hänvisning till gällande detaljplan/områdesbestämmelser, ja då finns ingen anledning att höra grannar. I det läget får den som vill bygga, överklaga kommunens avvisningsbeslut.
Däremot tycker jag att det borde finnas någon bestämmelse om när en överklagan om bygglovet får lämnas in. Som jag förstått det så är balkonen byggd i detta fallet, då tycker jag ärendet borde vara utagerat. Speciellt som grannen faktiskt skrivit under ritningen, men allt är ju inte som man tycker att det borde vara
Håller alla tummarn för att ni får behålla er balkong iaf!
Ja, hoppas jag också!
Var 5månader sedan vi fick bygglovet och balkongen var klar 3månader senare.
Alltså väntade vi 3månader och nu vill grannen överklaga efter ytterliggare 2månader.
Hur ska man skydda sig från detta?
Kommunen har inte meddelat grannarna om vårt bygglov eftersom alla godkänt det redan.
Var 5månader sedan vi fick bygglovet och balkongen var klar 3månader senare.
Alltså väntade vi 3månader och nu vill grannen överklaga efter ytterliggare 2månader.
Hur ska man skydda sig från detta?
Kommunen har inte meddelat grannarna om vårt bygglov eftersom alla godkänt det redan.
Låter helt orimligt! Borde finnas någon bestämmelse om hur sent man kan överklaga ett bygglov, iaf för de som godkänt dem i första vändan? Ska fråga vår bygghandläggare när vårt är klart!
Uppdatera oss gärna om hur det går!
Uppdatera oss gärna om hur det går!
Det förstår jag inte, varför grannarna skall yttra sig, när det inte gäller en överträdelse av detaljplanen. Men det kan vara så att grannarna påverkas av ert bygge, sämre sikt, mindre sol m m.mhg_3 skrev:Stämmer inte riktigt, vår bygglovsansökan ligger inom detaljplanen och följer planbestämmelserna på alla håll men våra grananr blir ändå tillfrågade. Vet inte om det är bra eller dåligt dock?
Däremot tycker jag att det borde finnas någon bestämmelse om när en överklagan om bygglovet får lämnas in. Som jag förstått det så är balkonen byggd i detta fallet, då tycker jag ärendet borde vara utagerat. Speciellt som grannen faktiskt skrivit under ritningen, men allt är ju inte som man tycker att det borde vara
Håller alla tummarn för att ni får behålla er balkong iaf!
I TS ärende kan det vara så att grannen som en gång skrivit på, har gjort detta för att de andra grannarna har skrivit på, man vill inte bråka. De andra grannarna är inte berörda av balkongbygget, som denna granne är. Så kommer då någon på besök (barnen kanske) och undrar över grannens nya balkong, som faktiskt försämrar deras sikt, jo då får man erkänna sin okunnighet i byggfrågor. Man får klart för sig att priset på huset blir lägre vid en försäljning, med den nu minskade utsikten. Efter att nu förstått, vad deras tidigare godkännande leder till, vill man överklaga. Nu är balkongen färdig (ställningarna borta......) och kommunen beviljat bygglov.
Men, man kan undra om, grannens tidigare godkännande var avgörande för kommunen beslut? Detta är nog den springande punkten, som nästa instans skall ta ställning till. Om ingen ger med sig, kan ärendet komma att avslutas i Regeringsrätten.
Jag vet inte varför våra blivande grannar ska yttra sig, ingen av dem kommer ens se vårt framtida hus. Jag tror att det bottnar i att vår handläggare är ganska osäker och ny och inte vill göra fel...
Varför är det viktigt om grannen som nu överklagat beslutet var det avgörande godkännandet för beviljandet av beslutet? Nyfiken
Varför är det viktigt om grannen som nu överklagat beslutet var det avgörande godkännandet för beviljandet av beslutet? Nyfiken
Jag håller med, men oavsett om dom nu faktiskt godkänt på inkompetens eller ej så har deras chans att överklaga gått ut. Kommunen ska helt enkelt inte ta upp det.saturnus skrev:Det förstår jag inte, varför grannarna skall yttra sig, när det inte gäller en överträdelse av detaljplanen. Men det kan vara så att grannarna påverkas av ert bygge, sämre sikt, mindre sol m m.
I TS ärende kan det vara så att grannen som en gång skrivit på, har gjort detta för att de andra grannarna har skrivit på, man vill inte bråka. De andra grannarna är inte berörda av balkongbygget, som denna granne är. Så kommer då någon på besök (barnen kanske) och undrar över grannens nya balkong, som faktiskt försämrar deras sikt, jo då får man erkänna sin okunnighet i byggfrågor. Man får klart för sig att priset på huset blir lägre vid en försäljning, med den nu minskade utsikten. Efter att nu förstått, vad deras tidigare godkännande leder till, vill man överklaga. Nu är balkongen färdig (ställningarna borta......) och kommunen beviljat bygglov.
Men, man kan undra om, grannens tidigare godkännande var avgörande för kommunen beslut? Detta är nog den springande punkten, som nästa instans skall ta ställning till. Om ingen ger med sig, kan ärendet komma att avslutas i Regeringsrätten.
Ring kommunen och fråga om deras överklagan är giltig.
Nu förtäljer inte historien, om balkongen inkräktar på detaljplanens bestämmelser för området. Men jag förutsätter att det är så, och då skall grannar höras. Om denna granne (mest berörda) lämnat ett negativt besked från början, hade kanske kommunen inte beviljat bygglov.mhg_3 skrev:Jag vet inte varför våra blivande grannar ska yttra sig, ingen av dem kommer ens se vårt framtida hus. Jag tror att det bottnar i att vår handläggare är ganska osäker och ny och inte vill göra fel...
Varför är det viktigt om grannen som nu överklagat beslutet var det avgörande godkännandet för beviljandet av beslutet? Nyfiken![]()
Jag kan lova, att många av dessa frågor, är känsliga för de som drabbas, man får därför vara försiktig med sina uttalanden/sitt tyckande. Det kan gälla en person som är född och uppvuxen i huset, som nu, 70 år senare får besked om att kommunen beslutat att uppföra ett antal 3-våningshus framför 70-åringen lilla hus, eller det kanske skall byggas en transformatorstation upptill huset. Att få sin invanda miljö, så här drastiskt förändrad, påverkar oss negativt.
Frågan är, vem skall få bygga framför vem.
Det är ju faktiskt så att grannen skriver på att han tagit del av handlignarna, inte att man på något sätt godkänt något.Tyresö skrev:
Man kan ju bli informerad om något som man inte tycker om.......
Juridik och sunt förnuft går inte allt ihop nej, det är den stora utmaningen med lagar och regler. Sen ska man väl påpeka att det faktiskt finns en viss outtalad "töjbarhet" inbyggd i rättssystemet. Vi kan ju återkomma till det vid något annat tillfälle kanske... 
Ja, men tar en underskrift för att grannen har 3v på sig att överklaga från det att dom bevisligen blivit underrättade. En underskrift är ett bevis på underrättelse.Tyresö skrev:
Det är snack om ett grannyttrande?volvo skrev:
Då har ju grannen kryssat i antingen rutan för "ingen erinran" eller rutan för "följande erinran" (eller liknande formuleringar).