Fairlane
Jag undrar om inte kortis är inne på att procenten skiljer mellan inkomst på arbete och inkomst på kapital. Som ägare till en mindre firma kan man ta ut en del i lön och en del i utdelning, vilket ger en lägre procent skatt än om man tagit ut allt som lön. Dock är det enligt mig rimligt att skilja på de. Annars kan man se följande scenario:

Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.

Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hm-s-stefan-persson-betalar-mest-skatt
 
TT4F TT4F skrev:
om du ”inte kan sånt” (skatter) så kanske du inte borde vara så kategorisk.

En som tjänar 108K/mån skattar cirka 50K/mån
En som tjänar 27K/mån skattar cirka 7K/mån

De är höginkomsttagare som gör att Sverige går runt och det enda de får som tack är spott och förnedring när dessa borde hyllas istället.

Du låter faktiskt lite lik TS som gnäller på att grannen ska få lite extra pengar på att hyra ut Attefallaren. Grön av avundsjuka :sick:
nu var det ju inte jag som skrev om Lo kollektivet från början. att tro att det är höginkomsttagarna som gör att sverige går runt är ju direkt dumt, alla som arbetar el har arbetat el studerar bidrar väl till samhällets välstånd, nej jag är inte avundsjuk men skatter o inkomster måste i ett samhälle vara rättvisa
 
TT4F, hur menar du med att det är höginkomsttagarna som får Sverige att gå runnt????
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om inte kortis är inne på att procenten skiljer mellan inkomst på arbete och inkomst på kapital. Som ägare till en mindre firma kan man ta ut en del i lön och en del i utdelning, vilket ger en lägre procent skatt än om man tagit ut allt som lön. Dock är det enligt mig rimligt att skilja på de. Annars kan man se följande scenario:

Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.

Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. [länk]
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om inte kortis är inne på att procenten skiljer mellan inkomst på arbete och inkomst på kapital. Som ägare till en mindre firma kan man ta ut en del i lön och en del i utdelning, vilket ger en lägre procent skatt än om man tagit ut allt som lön. Dock är det enligt mig rimligt att skilja på de. Annars kan man se följande scenario:

Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.

Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. [länk]
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om inte kortis är inne på att procenten skiljer mellan inkomst på arbete och inkomst på kapital. Som ägare till en mindre firma kan man ta ut en del i lön och en del i utdelning, vilket ger en lägre procent skatt än om man tagit ut allt som lön. Dock är det enligt mig rimligt att skilja på de. Annars kan man se följande scenario:

Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.

Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. [länk]
El så har man som löntagare ett eller flera företag vid sidan av som man använder, kanske ett billeasingföretag där man hyr sin bil för billigt och då får kvittra sina förluster mot sin inkomst som löntagare, kanske moms går att kvitta som förlust.
 
  • Wow
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
TT4F, hur menar du med att det är höginkomsttagarna som får Sverige att gå runnt????
De som betalar 50K i månaden i skatt mot 7K bidrar väl ändå till Sveriges välfärd mera.

De får inte bättre eller mer tillbaka från samhället (vilket jag tycker är rätt), men att de hela tiden målas ut som ”skattefifflare” är vad jag ruttnar på.
 
  • Gilla
  • Haha
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Men det är ju bara en liten klick som skattar så mycket. deras "höga" skatt är bara en droppe i havet totalt sett.
Ps
det innebär att det varken gör märkbart till eller från.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
El så har man som löntagare ett eller flera företag vid sidan av som man använder, kanske ett billeasingföretag där man hyr sin bil för billigt och då får kvittra sina förluster mot sin inkomst som löntagare, kanske moms går att kvitta som förlust.
Så fungerar det inte.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
Jag kan med bestämdhet säga att du har fel. Först tar du extremt riks människor. Nu tar du löntagare med företag vid sidan om. Vi talar om vanliga löntagare några är låginkomsttagare andra höginkomsttagare. Du säger att låginkomsttagare betalar mer skatt. Kom igen nu. Ge mig ett enda avdrag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K kortis skrev:
Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
Jag håller med dig om att du inte kan så mycket om detta. Jag har varit höginkomsttagare i flera decennier och betalar skatt enligt tabellerna i stort sett. Avdrag för låneräntor gör ju de flesta. Jag löneväxlar en del, men det är ju mest för att få en hygglig pension och man betalar skatt senare. Den enda ”skatt” jag undvikit sedan kanske 15 år är kyrkoskatten,(kallas nog avgift numera) det är en procentsats utan tak. Så jag har betalat mer till kyrkan än vad de flesta gör under hela sitt liv. Jag såg faktiskt ingen anledning till att sponsra dem mer - men det berodde inte enbart på pengarna även om det var bidragande. :)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K kortis skrev:
El så har man som löntagare ett eller flera företag vid sidan av som man använder, kanske ett billeasingföretag där man hyr sin bil för billigt och då får kvittra sina förluster mot sin inkomst som löntagare, kanske moms går att kvitta som förlust.
Tänker du ett upplägg som detta:
  • Man arbetar vanligt och får sin inkomst där
  • Man har ett företag som inte har någon verksamhet och som därför inte tjänar några pengar. Där lägger man billeasing och drar av kostnaden för förlusten företaget gör på sin inkomstdeklaration
  • Man startar ytterligare ett företag där man bara har utgifter, denna gång i form av inköp till hushållet, mat, kläder, tvättmedel etc. Den förlusten företaget gör drar man av på sin inkomst
Om det är så du tror man kan göra så är det väl inget som hindrar dig eller någon annan för att göra likadant?
Ja, om man bortser från regler och lagar förstås.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Kane skrev:
Gå inte på allt som står i kvällspressen. Förklara i stället som Krille4 och Dr J J frågar; hur skiljer sig avdragen mellan de som tjänar 27k, 54k och 108k i månaden som gör att skattetabellerna inte funkar att titta i?
(2019 var det bara 10% som tjänade mer än 50k/mån i Sverige.)
Som eftersökt pensionär, råkar jag tillhöra de utvalda få. Så tala om för mig hur jag skall göra för att inte ensam betala hela statsskulden!

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Som eftersökt pensionär, råkar jag tillhöra de utvalda få. Så tala om för mig hur jag skall göra för att inte ensam betala hela statsskulden!

Staffan
Vad menar du?
 
TT4F TT4F skrev:
om du ”inte kan sånt” (skatter) så kanske du inte borde vara så kategorisk.

En som tjänar 108K/mån skattar cirka 50K/mån
En som tjänar 27K/mån skattar cirka 7K/mån

De är höginkomsttagare som gör att Sverige går runt och det enda de får som tack är spott och förnedring när dessa borde hyllas istället.

Du låter faktiskt lite lik TS som gnäller på att grannen ska få lite extra pengar på att hyra ut Attefallaren. Grön av avundsjuka :sick:

Helt rätt. På företaget jag arbetar togs det in en chef utifrån. Lönen ligger runt 120 i månaden och han spenderar ca. 2 dagar varannan vecka på kontoret i möten, resten av tiden är han en skrivbordskrigare på distans.

Helt rätt att han, och människor som honom, får Sverige att gå runt. Det är ju absolut inte vi låginkomsttagare som sliter i produktionen som gör det. Eller dom som jobbar i vården. Eller dom som hämtar dina sopor.

Ni höginkomsttagare som arbetat hårt för att komma dit ni är idag, bra jobbat!

Ni (Du.) som hävdar att högavlönade personer får landet att gå runt lever ju allvarligt talat i nån skev bubbla....

Hyllas? HAHA.
 
K
K kortis skrev:
Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
Du tror alltså på allvar att det är så enkelt att man kan "ha ett företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster"?

Det är ju inte bara så att du kan hitta på förluster i ett företag för att kvitta mot inkomster - hur skulle det gå till på ett lagligt sätt? Du kan inte heller välja att lägga förlusterna på vilket år du vill och momsförlust förstår jag inte vad du menar med alls?

Skatteverket är heller speciellt lättlurade heller så ett sådant upplägg kommer garanterat att leda till både skattetillägg och antagligen även åtal för t ex bokföringsbrott.

/Krille
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
C CM1234 skrev:
Helt rätt. På företaget jag arbetar togs det in en chef utifrån. Lönen ligger runt 120 i månaden och han spenderar ca. 2 dagar varannan vecka på kontoret i möten, resten av tiden är han en skrivbordskrigare på distans.

Helt rätt att han, och människor som honom, får Sverige att gå runt. Det är ju absolut inte vi låginkomsttagare som sliter i produktionen som gör det. Eller dom som jobbar i vården. Eller dom som hämtar dina sopor.

Ni höginkomsttagare som arbetat hårt för att komma dit ni är idag, bra jobbat!

Ni (Du.) som hävdar att högavlönade personer får landet att gå runt lever ju allvarligt talat i nån skev bubbla....

Hyllas? HAHA.
Du har aldrig funderat på att sjukhus, industri mm inte hade funnits/fungerat utan en övergripande organisation?
I mitt jobb skaffar jag kunder som köper de produkter vi har så att människor både i konstruktion och i fabriken får arbete, även en lång radda med underleverantörer blir sysselsatta. Att skaffa dessa kunder kräver massor med såväl strategiskt arbete som att ha duktigt folk. Det driver mig i stor utsträckning, att dra in sysselsättning till alla dessa människor samtidigt som kunderna är nöjda.

För du tror väl inte att sysselsättningen kommer av sig självt?

Att höginkomsttagare bidrar till att landet går runt beror på det ovan, men också att de genererar mer skatteintäkter eftersom skattesatserna är högre ju högre lön man har..
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.