129 953 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 874 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 874 inlägg
Jag undrar om inte kortis är inne på att procenten skiljer mellan inkomst på arbete och inkomst på kapital. Som ägare till en mindre firma kan man ta ut en del i lön och en del i utdelning, vilket ger en lägre procent skatt än om man tagit ut allt som lön. Dock är det enligt mig rimligt att skilja på de. Annars kan man se följande scenario:
Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.
Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hm-s-stefan-persson-betalar-mest-skatt
Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.
Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hm-s-stefan-persson-betalar-mest-skatt
nu var det ju inte jag som skrev om Lo kollektivet från början. att tro att det är höginkomsttagarna som gör att sverige går runt är ju direkt dumt, alla som arbetar el har arbetat el studerar bidrar väl till samhällets välstånd, nej jag är inte avundsjuk men skatter o inkomster måste i ett samhälle vara rättvisaTT4F skrev:
om du ”inte kan sånt” (skatter) så kanske du inte borde vara så kategorisk.
En som tjänar 108K/mån skattar cirka 50K/mån
En som tjänar 27K/mån skattar cirka 7K/mån
De är höginkomsttagare som gör att Sverige går runt och det enda de får som tack är spott och förnedring när dessa borde hyllas istället.
Du låter faktiskt lite lik TS som gnäller på att grannen ska få lite extra pengar på att hyra ut Attefallaren. Grön av avundsjuka![]()
Fairlane skrev:
Jag undrar om inte kortis är inne på att procenten skiljer mellan inkomst på arbete och inkomst på kapital. Som ägare till en mindre firma kan man ta ut en del i lön och en del i utdelning, vilket ger en lägre procent skatt än om man tagit ut allt som lön. Dock är det enligt mig rimligt att skilja på de. Annars kan man se följande scenario:
Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.
Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. [länk]
Fairlane skrev:
Jag undrar om inte kortis är inne på att procenten skiljer mellan inkomst på arbete och inkomst på kapital. Som ägare till en mindre firma kan man ta ut en del i lön och en del i utdelning, vilket ger en lägre procent skatt än om man tagit ut allt som lön. Dock är det enligt mig rimligt att skilja på de. Annars kan man se följande scenario:
Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.
Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. [länk]
El så har man som löntagare ett eller flera företag vid sidan av som man använder, kanske ett billeasingföretag där man hyr sin bil för billigt och då får kvittra sina förluster mot sin inkomst som löntagare, kanske moms går att kvitta som förlust.Fairlane skrev:
Jag undrar om inte kortis är inne på att procenten skiljer mellan inkomst på arbete och inkomst på kapital. Som ägare till en mindre firma kan man ta ut en del i lön och en del i utdelning, vilket ger en lägre procent skatt än om man tagit ut allt som lön. Dock är det enligt mig rimligt att skilja på de. Annars kan man se följande scenario:
Kalle och Pelle är kompisar och jobbar på samma ställe och har samma lön. Lönen de får beskattas med 27%.
Ett år ärver Kalle ett hus som han direkt säljer och gör en vinst på 2 miljoner som beskattas med 22%. I snitt skattar nu inte längre Kalle 27%, utan snarare omkring 23-24%. Då kan man ju tycka att han är en höginkomsttagare med lägre skatt... Eller så jämför man inte äpplen och päron och ser istället att Kalle det året betalade mer i skatt.
Dock hittade jag en notis hos svt från 2012 som styrker kortis tes. Det står dock inget om hur man räknat eller någonting alls egentligen. [länk]
De som betalar 50K i månaden i skatt mot 7K bidrar väl ändå till Sveriges välfärd mera.E elmont skrev:
De får inte bättre eller mer tillbaka från samhället (vilket jag tycker är rätt), men att de hela tiden målas ut som ”skattefifflare” är vad jag ruttnar på.
Jag kan med bestämdhet säga att du har fel. Först tar du extremt riks människor. Nu tar du löntagare med företag vid sidan om. Vi talar om vanliga löntagare några är låginkomsttagare andra höginkomsttagare. Du säger att låginkomsttagare betalar mer skatt. Kom igen nu. Ge mig ett enda avdrag.K kortis skrev:Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
Jag håller med dig om att du inte kan så mycket om detta. Jag har varit höginkomsttagare i flera decennier och betalar skatt enligt tabellerna i stort sett. Avdrag för låneräntor gör ju de flesta. Jag löneväxlar en del, men det är ju mest för att få en hygglig pension och man betalar skatt senare. Den enda ”skatt” jag undvikit sedan kanske 15 år är kyrkoskatten,(kallas nog avgift numera) det är en procentsats utan tak. Så jag har betalat mer till kyrkan än vad de flesta gör under hela sitt liv. Jag såg faktiskt ingen anledning till att sponsra dem mer - men det berodde inte enbart på pengarna även om det var bidragande.K kortis skrev:Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 874 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 874 inlägg
Tänker du ett upplägg som detta:K kortis skrev:
- Man arbetar vanligt och får sin inkomst där
- Man har ett företag som inte har någon verksamhet och som därför inte tjänar några pengar. Där lägger man billeasing och drar av kostnaden för förlusten företaget gör på sin inkomstdeklaration
- Man startar ytterligare ett företag där man bara har utgifter, denna gång i form av inköp till hushållet, mat, kläder, tvättmedel etc. Den förlusten företaget gör drar man av på sin inkomst
Ja, om man bortser från regler och lagar förstås.
Som eftersökt pensionär, råkar jag tillhöra de utvalda få. Så tala om för mig hur jag skall göra för att inte ensam betala hela statsskulden!K Kane skrev:
Staffan
TT4F skrev:
om du ”inte kan sånt” (skatter) så kanske du inte borde vara så kategorisk.
En som tjänar 108K/mån skattar cirka 50K/mån
En som tjänar 27K/mån skattar cirka 7K/mån
De är höginkomsttagare som gör att Sverige går runt och det enda de får som tack är spott och förnedring när dessa borde hyllas istället.
Du låter faktiskt lite lik TS som gnäller på att grannen ska få lite extra pengar på att hyra ut Attefallaren. Grön av avundsjuka![]()
Helt rätt. På företaget jag arbetar togs det in en chef utifrån. Lönen ligger runt 120 i månaden och han spenderar ca. 2 dagar varannan vecka på kontoret i möten, resten av tiden är han en skrivbordskrigare på distans.
Helt rätt att han, och människor som honom, får Sverige att gå runt. Det är ju absolut inte vi låginkomsttagare som sliter i produktionen som gör det. Eller dom som jobbar i vården. Eller dom som hämtar dina sopor.
Ni höginkomsttagare som arbetat hårt för att komma dit ni är idag, bra jobbat!
Ni (Du.) som hävdar att högavlönade personer får landet att gå runt lever ju allvarligt talat i nån skev bubbla....
Hyllas? HAHA.
Du tror alltså på allvar att det är så enkelt att man kan "ha ett företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster"?K kortis skrev:Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
Det är ju inte bara så att du kan hitta på förluster i ett företag för att kvitta mot inkomster - hur skulle det gå till på ett lagligt sätt? Du kan inte heller välja att lägga förlusterna på vilket år du vill och momsförlust förstår jag inte vad du menar med alls?
Skatteverket är heller speciellt lättlurade heller så ett sådant upplägg kommer garanterat att leda till både skattetillägg och antagligen även åtal för t ex bokföringsbrott.
/Krille
Du har aldrig funderat på att sjukhus, industri mm inte hade funnits/fungerat utan en övergripande organisation?C CM1234 skrev:Helt rätt. På företaget jag arbetar togs det in en chef utifrån. Lönen ligger runt 120 i månaden och han spenderar ca. 2 dagar varannan vecka på kontoret i möten, resten av tiden är han en skrivbordskrigare på distans.
Helt rätt att han, och människor som honom, får Sverige att gå runt. Det är ju absolut inte vi låginkomsttagare som sliter i produktionen som gör det. Eller dom som jobbar i vården. Eller dom som hämtar dina sopor.
Ni höginkomsttagare som arbetat hårt för att komma dit ni är idag, bra jobbat!
Ni (Du.) som hävdar att högavlönade personer får landet att gå runt lever ju allvarligt talat i nån skev bubbla....
Hyllas? HAHA.
I mitt jobb skaffar jag kunder som köper de produkter vi har så att människor både i konstruktion och i fabriken får arbete, även en lång radda med underleverantörer blir sysselsatta. Att skaffa dessa kunder kräver massor med såväl strategiskt arbete som att ha duktigt folk. Det driver mig i stor utsträckning, att dra in sysselsättning till alla dessa människor samtidigt som kunderna är nöjda.
För du tror väl inte att sysselsättningen kommer av sig självt?
Att höginkomsttagare bidrar till att landet går runt beror på det ovan, men också att de genererar mer skatteintäkter eftersom skattesatserna är högre ju högre lön man har..