P Patzie skrev:
Nej det innebär ju också att inte du vet om det kommer vara "störiga" gäster? Varför ska folk alltid lägga sig i vad andra gör!? Sliter de på vägen mer ska de givetvis stå för de i övrigt om det sköts borde man inte bry sig kan ja tycka.
Eller bygg ett eget Attefalsshus och hyr ut, om du är avundsjuk..
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
N Nygamla hus skrev:
Om jag hyr ut min Atterfallare till ett par som åker i varsin bil till jobbet varje dag, så blir det inte mer nyttjande av vägen än om jag hyr ut till turister. Jag tror att man får söka svaret i den evigt uppkomna avundsjukan. Har faktiskt sett exempel på tjurskallar som sabbade en mycket uppskattad caféverksamhet som gav glädje, arbetstillfällen och en rejäl statushöjning åt hela området. Men så fungerar det. Vissa människors frustration över deras egna tillkortakommanden i livet, projeseras på dem som försöker att få något gjort. Att tjäna pengar utöver -den av LO avtalade och tillika hårt beskattade lönen- anses oseriöst och skall stoppas i alla dess former. Tänk om de skulle få in en helghyra som de "byxar". Det ska kvävas i sin linda. Så det så!!! Knäppgökar är de.
LO sluter inga avtal om löner. Fackens avtalade löner är golv som man inte får tjäna under. Och ja det är fel att låginkomsttagare betalar betydligt mer i skatt än höginkomsttagare. De bättre betalda i Sverige ligger på 25-30% medal LO kollektivet ligger betydligt över det
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K
K kortis skrev:
LO sluter inga avtal om löner. Fackens avtalade löner är golv som man inte får tjäna under. Och ja det är fel att låginkomsttagare betalar betydligt mer i skatt än höginkomsttagare. De bättre betalda i Sverige ligger på 25-30% medal LO kollektivet ligger betydligt över det
Nä - LO kollektivet betalar inte mer skatt i % än de som är "bättre betalda". Dessutom betalar man skatt i kronor och att då påstå att låginkomsttagare och LO kollektivet betalar mer i skatt än höginkomsttagare är direkt felaktigt. Tur i alla fall att skattereglerna för att hyra ut attefallshus är lika för alla :D

/Krille
 
  • Gilla
krzysgro och 3 till
  • Laddar…
Det som avses är nog skillnaden på inkomst av kapital gentemot inkomst av tjänst.
De som tjänar 8-siffriga belopp har nog sin största del från utdelningar och försäljning av aktier, då är procentsatsen lägre. Däremot så ingår ju inte allt i den skatten, t ex sjukförsäkring, pension o s v...
 
Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Det där var intressant, för jag har aldrig hört att antalet bäddar varit en faktor! Men enskilda kommuner han ju ha diverse särregler ur byggnadstekniskt eller stadsplanemässigt hänseende, men som inte har med den skatterättsliga frågan att göra. Är det så fallet är här?
Hyr själv ut och har för mig att det är just så, att det har med brandsäkerhet att göra. Om det är mer än 8 bäddar, eller om man hyr ut separata rum till olika människor samtidigt, då skall varje rum vara en brandcell.
 
  • Gilla
Lovih och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
LO sluter inga avtal om löner. Fackens avtalade löner är golv som man inte får tjäna under. Och ja det är fel att låginkomsttagare betalar betydligt mer i skatt än höginkomsttagare. De bättre betalda i Sverige ligger på 25-30% medal LO kollektivet ligger betydligt över det
Hur kan låginkomsttagare (i snitt) betala mer skatt än höginkomsttagare (i snitt) när vi har ett progressivt skattesystem. Höginkomsttagare betalar mer både procentuellt och i kronor.
 
  • Gilla
krzysgro och 3 till
  • Laddar…
Det beror lite på vilken typ av inkomst det handlar om. Är det lönearbete så är skatteskalan progressiv, men det finns andra sätt att få ut sin lön ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K kortis skrev:
LO sluter inga avtal om löner. Fackens avtalade löner är golv som man inte får tjäna under. Och ja det är fel att låginkomsttagare betalar betydligt mer i skatt än höginkomsttagare. De bättre betalda i Sverige ligger på 25-30% medal LO kollektivet ligger betydligt över det
Du påstår att LO kollektivet betalar betydligt mer än 30% i skatt. Enl senaste LO rapport är snittlönen i LO kollektivet (2019 ) 27000. På 27000 betalar man 6141 Skr vilket är 23%. Det du skriver stämmer inte alls.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä - LO kollektivet betalar inte mer skatt i % än de som är "bättre betalda". Dessutom betalar man skatt i kronor och att då påstå att låginkomsttagare och LO kollektivet betalar mer i skatt än höginkomsttagare är direkt felaktigt. Tur i alla fall att skattereglerna för att hyra ut attefallshus är lika för alla :D

/Krille
Björn Wahlroos 16%
Antonia A:xsson Jonsson 18%
Rausing 18%
Lorentsson 12%
Mc-Kinny Uggla 25%
Visst mer kronor blir det mer men de får ju en tapp kvar att leva på. så nej det är inte felaktigt för en låginkomsttagare betalar betydligt mer av sin inkomst i skatt än en höginkomsttagare
 
Definitionen på höginkomsttagare: någon som tjänar mer än mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du påstår att LO kollektivet betalar betydligt mer än 30% i skatt. Enl senaste LO rapport är snittlönen i LO kollektivet (2019 ) 27000. På 27000 betalar man 6141 Skr vilket är 23%. Det du skriver stämmer inte alls.
Nu fungerar ju inte vårt skattesystem efter skattetabellerna eller hur, du tror väl inte att höginkomsttagare inte har ex avdrag och många olika sätt att lagligt slippa betala skatt
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Hur kan låginkomsttagare (i snitt) betala mer skatt än höginkomsttagare (i snitt) när vi har ett progressivt skattesystem. Höginkomsttagare betalar mer både procentuellt och i kronor.
Ja google är din vän
 
Nissens
D Dr Jumping Jack skrev:
Hur kan låginkomsttagare (i snitt) betala mer skatt än höginkomsttagare (i snitt) när vi har ett progressivt skattesystem. Höginkomsttagare betalar mer både procentuellt och i kronor.
Köper de mycket brännvin och/eller bensin så betalar de fruktansvärt mycket skatt! :)
 
K kortis skrev:
Björn Wahlroos 16%
Antonia A:xsson Jonsson 18%
Rausing 18%
Lorentsson 12%
Mc-Kinny Uggla 25%
Visst mer kronor blir det mer men de får ju en tapp kvar att leva på. så nej det är inte felaktigt för en låginkomsttagare betalar betydligt mer av sin inkomst i skatt än en höginkomsttagare
Nu tar du upp några enstaka sjukt rika människor. Normala höginkomsttagare som är lönearbetare betalar mycket mer än låginkomsttagare i skatt i procent och i kronor.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Björn Wahlroos 16%
Antonia A:xsson Jonsson 18%
Rausing 18%
Lorentsson 12%
Mc-Kinny Uggla 25%
Visst mer kronor blir det mer men de får ju en tapp kvar att leva på. så nej det är inte felaktigt för en låginkomsttagare betalar betydligt mer av sin inkomst i skatt än en höginkomsttagare
Källa?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.