K
K kortis skrev:
Björn Wahlroos 16%
Antonia A:xsson Jonsson 18%
Rausing 18%
Lorentsson 12%
Mc-Kinny Uggla 25%
Visst mer kronor blir det mer men de får ju en tapp kvar att leva på. så nej det är inte felaktigt för en låginkomsttagare betalar betydligt mer av sin inkomst i skatt än en höginkomsttagare
Vad miljardärer betalar i skatt är ungefär lika relevant som att det finns låginkomsttagare som inte betalar någon skatt alls. Att vara "bättre betald" eller höginkomsttagare brukar definieras som de 10% som har högst lön och då "räcker" det att ha en månadslön på ca 50 000 kr.

Så låginkomsttagare betalar definitivt inte betydligt mer av sin inkomst i skatt än höginkomsttagare.

Att hyra ut ett attefallshus är väl ett jättebra sätt (även för höginkomsttagare) att få en ok avkastning efter skatt samtidigt som det hjälper till att hålla bostadsbristen nere,

/Krille
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Excel
Organisera en klan som stoppar bilar och ta betalt för alla som inte tillhör klanen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu fungerar ju inte vårt skattesystem efter skattetabellerna eller hur, du tror väl inte att höginkomsttagare inte har ex avdrag och många olika sätt att lagligt slippa betala skatt
Intressant. Vad är det för avdrag som en löntagare med högre inkomst än LO kollektivet kan göra? Jag känner bara till ränteavdraget, som med dagens låga ränta inte är så stort, som ju även låginkomsttagare gör. Tacksam för lista på avdrag. Eller är det bara något du ”hört” ?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Intressant. Vad är det för avdrag som en löntagare med högre inkomst än LO kollektivet kan göra? Jag känner bara till ränteavdraget, som med dagens låga ränta inte är så stort, som ju även låginkomsttagare gör. Tacksam för lista på avdrag. Eller är det bara något du ”hört” ?
Det finns en del sidor från olika tidningar som förklarar hur det går till, de mesta på nätet är annars från Företagarna, o svenskt näringsliv som har massor med lobbying om skatter i olika förmer.
 
K
K kortis skrev:
Det finns en del sidor från olika tidningar som förklarar hur det går till, de mesta på nätet är annars från Företagarna, o svenskt näringsliv som har massor med lobbying om skatter i olika förmer.
Kan du vara lite mer konkret? Vad är det för avdrag du tror en höginkomsttagare med t ex 60 000 kr i lön kan göra så att hon betalar mindre skatt än en LO-medlem som har 27 000 kr i lön?

/Krille
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det finns en del sidor från olika tidningar som förklarar hur det går till, de mesta på nätet är annars från Företagarna, o svenskt näringsliv som har massor med lobbying om skatter i olika förmer.
Gå inte på allt som står i kvällspressen. Förklara i stället som Krille4 och Dr J J frågar; hur skiljer sig avdragen mellan de som tjänar 27k, 54k och 108k i månaden som gör att skattetabellerna inte funkar att titta i?
(2019 var det bara 10% som tjänade mer än 50k/mån i Sverige.)
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Kan du vara lite mer konkret? Vad är det för avdrag du tror en höginkomsttagare med t ex 60 000 kr i lön kan göra så att hon betalar mindre skatt än en LO-medlem som har 27 000 kr i lön?nu har ju inte jag tillgång till någon skattejurist som höginkomsttagarna utan får lita på vad jag läser i svensk press o ser på SVT och 60000 är väl ingen höginkomsttagare utan bara en bra lön ex en sketen ingenjör o vanlig elektriker

/Krille
 
K kortis skrev:
Det finns en del sidor från olika tidningar som förklarar hur det går till, de mesta på nätet är annars från Företagarna, o svenskt näringsliv som har massor med lobbying om skatter i olika förmer.
Vi pratar inte om företagare. Vi pratar om lönearbetare. Finns det ett enda avdrag du kan nämna. Det kan ju inte vara svårt du säger ju att höginkomsttagare betalar mindre skatt än låginkomsttagare. Måste ju finnas massor.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Vi pratar inte om företagare. Vi pratar om lönearbetare. Finns det ett enda avdrag du kan nämna. Det kan ju inte vara svårt du säger ju att höginkomsttagare betalar mindre skatt än låginkomsttagare. Måste ju finnas massor.
företagare tar väl oxå ut lön fast i olika former
 
K Kane skrev:
Gå inte på allt som står i kvällspressen. Förklara i stället som Krille4 och Dr J J frågar; hur skiljer sig avdragen mellan de som tjänar 27k, 54k och 108k i månaden som gör att skattetabellerna inte funkar att titta i?
(2019 var det bara 10% som tjänade mer än 50k/mån i Sverige.)
nu läser jag inte kvällspress och för att se vad någon har betalat i skatt så måste man se deklarationen eller får ni inte tillbaka något på skatten eller har jämkning, och då stämmer väl inte skattetabellen
 
K kortis skrev:
Det finns en del sidor från olika tidningar som förklarar hur det går till, de mesta på nätet är annars från Företagarna, o svenskt näringsliv som har massor med lobbying om skatter i olika förmer.
K kortis skrev:
nu läser jag inte kvällspress och för att se vad någon har betalat i skatt så måste man se deklarationen eller får ni inte tillbaka något på skatten eller har jämkning, och då stämmer väl inte skattetabellen
Kom igen nu, var lite konkret och backa upp dina påståenden!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Svårt att backa upp när det till 99,9% är felaktigt.......
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Svårt att backa upp när det till 99,9% är felaktigt.......
Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
 
K kortis skrev:
LO sluter inga avtal om löner. Fackens avtalade löner är golv som man inte får tjäna under. Och ja det är fel att låginkomsttagare betalar betydligt mer i skatt än höginkomsttagare. De bättre betalda i Sverige ligger på 25-30% medal LO kollektivet ligger betydligt över det
K kortis skrev:
Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
Ändå var du ganska bestämd i din uppfattning tidigare. Så du kanske skall fundera på vad du skriver?
 
K kortis skrev:
Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant
om du ”inte kan sånt” (skatter) så kanske du inte borde vara så kategorisk.

En som tjänar 108K/mån skattar cirka 50K/mån
En som tjänar 27K/mån skattar cirka 7K/mån

De är höginkomsttagare som gör att Sverige går runt och det enda de får som tack är spott och förnedring när dessa borde hyllas istället.

Du låter faktiskt lite lik TS som gnäller på att grannen ska få lite extra pengar på att hyra ut Attefallaren. Grön av avundsjuka :sick:
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.