129 957 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Vad miljardärer betalar i skatt är ungefär lika relevant som att det finns låginkomsttagare som inte betalar någon skatt alls. Att vara "bättre betald" eller höginkomsttagare brukar definieras som de 10% som har högst lön och då "räcker" det att ha en månadslön på ca 50 000 kr.K kortis skrev:
Så låginkomsttagare betalar definitivt inte betydligt mer av sin inkomst i skatt än höginkomsttagare.
Att hyra ut ett attefallshus är väl ett jättebra sätt (även för höginkomsttagare) att få en ok avkastning efter skatt samtidigt som det hjälper till att hålla bostadsbristen nere,
/Krille
Intressant. Vad är det för avdrag som en löntagare med högre inkomst än LO kollektivet kan göra? Jag känner bara till ränteavdraget, som med dagens låga ränta inte är så stort, som ju även låginkomsttagare gör. Tacksam för lista på avdrag. Eller är det bara något du ”hört” ?K kortis skrev:
Det finns en del sidor från olika tidningar som förklarar hur det går till, de mesta på nätet är annars från Företagarna, o svenskt näringsliv som har massor med lobbying om skatter i olika förmer.D Dr Jumping Jack skrev:
Kan du vara lite mer konkret? Vad är det för avdrag du tror en höginkomsttagare med t ex 60 000 kr i lön kan göra så att hon betalar mindre skatt än en LO-medlem som har 27 000 kr i lön?K kortis skrev:
/Krille
Gå inte på allt som står i kvällspressen. Förklara i stället som Krille4 och Dr J J frågar; hur skiljer sig avdragen mellan de som tjänar 27k, 54k och 108k i månaden som gör att skattetabellerna inte funkar att titta i?K kortis skrev:
(2019 var det bara 10% som tjänade mer än 50k/mån i Sverige.)
K Krille4 skrev:Kan du vara lite mer konkret? Vad är det för avdrag du tror en höginkomsttagare med t ex 60 000 kr i lön kan göra så att hon betalar mindre skatt än en LO-medlem som har 27 000 kr i lön?nu har ju inte jag tillgång till någon skattejurist som höginkomsttagarna utan får lita på vad jag läser i svensk press o ser på SVT och 60000 är väl ingen höginkomsttagare utan bara en bra lön ex en sketen ingenjör o vanlig elektriker
/Krille
Vi pratar inte om företagare. Vi pratar om lönearbetare. Finns det ett enda avdrag du kan nämna. Det kan ju inte vara svårt du säger ju att höginkomsttagare betalar mindre skatt än låginkomsttagare. Måste ju finnas massor.K kortis skrev:
nu läser jag inte kvällspress och för att se vad någon har betalat i skatt så måste man se deklarationen eller får ni inte tillbaka något på skatten eller har jämkning, och då stämmer väl inte skattetabellenK Kane skrev:
K kortis skrev:
Kom igen nu, var lite konkret och backa upp dina påståenden!K kortis skrev:
Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlustTT4F skrev:
K kortis skrev:
Ändå var du ganska bestämd i din uppfattning tidigare. Så du kanske skall fundera på vad du skriver?K kortis skrev:Jag är ingen skattekonsult så jag kan inte sådant utan får väl precis som ni förlita mig på det som skrivs o sägs och gallra efter bästa förmåga, eller kan ni med bestämdhet säga att jag har fel, alltså fakta. Men man kan ju vara löntagare och ha företag vid sidan om och kvitta förluster mot inkomster, och förluster kan man ju välja vilket år man vill lägga dom. Om jag fattat den saken rätt, till o med momsförlust
om du ”inte kan sånt” (skatter) så kanske du inte borde vara så kategorisk.K kortis skrev:
En som tjänar 108K/mån skattar cirka 50K/mån
En som tjänar 27K/mån skattar cirka 7K/mån
De är höginkomsttagare som gör att Sverige går runt och det enda de får som tack är spott och förnedring när dessa borde hyllas istället.
Du låter faktiskt lite lik TS som gnäller på att grannen ska få lite extra pengar på att hyra ut Attefallaren. Grön av avundsjuka