Nissens Nissens skrev:
Det håller jag med om. Jag svarade på ett inlägg där man inte förstod varför högavlönade bidrar till att Sverige går runt.
Men alla behövs. Det där med lojalitet stämmer kanske, å andra sidan har högavlönade ofta otydliga arbetstider. Det kan komma telefonsamtal på helgdagar eller vardagskvällar. Folk i fabriken tex ”stämplar ut” när de går hem för dagen och tänker inte på jobbet förrän de ”stämplar in” igen.
Jag tror egentligen att högavlönade är grymt lojala mot den arbetsgivare man har, men har kanske lägre tröskel att byta arbetsgivare.
Ofta är det ju så att om en högavlönad inte gör sitt jobb bra så drabbar det många lågavlönade, och tvärtom, gör man ett bra jobb så får många lågavlönade sysselsättning.
Men alla behövs självklart!
Det där med stämplar ut och går hem stämmer till viss del men i en någorlunda ”modern” organisation så suddas gränserna ut och arbetarna tar över tjänstemannajobben mer o mer, bestämmer hur arbetet ska läggas upp programmerar maskiner o bestämmer över övertid o leveranser. Där jag arbetade så hade vi på golvet ofta mycket övertid helger o kvällar men kontoren stod tomma o mörka och man fick sällan tag på någon om man behövde
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kostsam process att göra en ny förrättning och man kommer aldrig att uppnå millimeterrättvisa. Och skall man då göra den varje gång en förändring (fler personer i hushållet, medlemmar som kör väldigt lite, fler/mindre antal bilar, större/mindre bilar,....) sker på fastigheterna?
Om det finns en vägförening borde det väl kunna göras en överenskommelse, som alla accepterar, om att det är antalet hushåll eller som i vår förening, +antalet uthyrda parkeringsplatser, som avgör vägavgiften.
 
M mickef skrev:
Om det finns en vägförening borde det väl kunna göras en överenskommelse, som alla accepterar, om att det är antalet hushåll eller som i vår förening, +antalet uthyrda parkeringsplatser, som avgör vägavgiften.
Det är en jätteutmaning. Läs lite här om hur det funkar, https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/
 
K
M mickef skrev:
Om det finns en vägförening borde det väl kunna göras en överenskommelse, som alla accepterar, om att det är antalet hushåll eller som i vår förening, +antalet uthyrda parkeringsplatser, som avgör vägavgiften.
Problemet är bara att det finns så många parametrar att ta hänsyn till att det aldrig kan bli "rättvist" så länge man inte inför någon form av "trängselavgift/vägtull". Många vägföreningar hanterar heller inte parkeringsplatser utan parkering sker på det "egna tomten".

Ett hushåll kan ju variera mycket och dessutom över tid. Det kan ju vara allt ifrån en ensamstående utan bil till familjer där både föräldrar och barn har egna fordon. Om t ex en ensamstående utan bil hyr ut sin attefallare till någon med en bil - ska han då betala mer i vägavgift än en familj med fem bilar som dessutom får besök av släktingar varje dag?

Så jag är tillbaka till att vägföreningar är djävulens påfund för att skapa grannkonflikter. Problemet är ju också att fler och fler vägföreningar dyker upp för rätt normala villakvarter p g a att kommunen inte vill ta det ansvar de borde. Så bäst är nog att acceptera att vägavgiften aldrig kan blir helt rättvis och helt enkelt strunta i att någon t ex hyr ut sitt attefallshus.

/Krille



/Krille


-
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Världen är inte rättvis

vill man höja så höj avgiften. Annars låt bli
 
K Krille4 skrev:
Problemet är bara att det finns så många parametrar att ta hänsyn till att det aldrig kan bli "rättvist" så länge man inte inför någon form av "trängselavgift/vägtull". Många vägföreningar hanterar heller inte parkeringsplatser utan parkering sker på det "egna tomten".

Ett hushåll kan ju variera mycket och dessutom över tid. Det kan ju vara allt ifrån en ensamstående utan bil till familjer där både föräldrar och barn har egna fordon. Om t ex en ensamstående utan bil hyr ut sin attefallare till någon med en bil - ska han då betala mer i vägavgift än en familj med fem bilar som dessutom får besök av släktingar varje dag?

Så jag är tillbaka till att vägföreningar är djävulens påfund för att skapa grannkonflikter. Problemet är ju också att fler och fler vägföreningar dyker upp för rätt normala villakvarter p g a att kommunen inte vill ta det ansvar de borde. Så bäst är nog att acceptera att vägavgiften aldrig kan blir helt rättvis och helt enkelt strunta i att någon t ex hyr ut sitt attefallshus.

/Krille



/Krille


-
Jag håller med om att det inte kan bl 100% rättvist och tror inte att det är något att sträva efter. Hur svårt kan det vara att komma fram till en lösning som alla accepterar. Om man störs av att "löst folk" begagnar vägen löser det man lättast med bom, verksamhet är tydligen inskrivet i statuterna, att fler hushåll på fastigheten betingar en extra avgift är väl inget som borde skaka om föreningen i sina grundvalar då förmodligen alla ställer upp på det.
 
S stenolof skrev:
Konstaterar att frågan nu, med över 320 inlägg, sedan länge lämnat fokus från respekt, tolerans och sämja mellan grannar. Till tämligen ostrukturerat ”halvpolitiserat påpucklande” mellan debattörer för att man har åsikter som inte delas. Eller dåliga egenskaper som avundsjuka, närgången nyfikenhet mm.

Kan inte underlåta jämförelsen med kommentarsfälten som en del länstidningar hade igång för många år sedan. Särskilt fredagkvällar kokade dessa av råsopar och tillmälen - moderatorerna räckte inte till och idag är det i huvudsak stängt och insändarredaktioner och FB har tagit över det mesta.

Men mitt intryck är att admin här gör ett bra och tufft jobb. Gissar att ”ett och annat” fått rensas bort. Tack för det. Kvarstår att det är förvånande intressant att se hur ”konfliktfrågor” tyvärr övertrumfar forumets förnämliga syfte - kunskaps- och erfautbyte.
Du har helt rätt! Men det blir ju nästan omöjligt att inte bemöta omedvetna el medvetna Trumpliknande osanningar. Säger man inget så blir dessa osanninar efter ett tag sanningar.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag håller med om att det inte kan bl 100% rättvist och tror inte att det är något att sträva efter. Hur svårt kan det vara att komma fram till en lösning som alla accepterar. Om man störs av att "löst folk" begagnar vägen löser det man lättast med bom, verksamhet är tydligen inskrivet i statuterna, att fler hushåll på fastigheten betingar en extra avgift är väl inget som borde skaka om föreningen i sina grundvalar då förmodligen alla ställer upp på det.
Har man bidrag för vägen så får det inte vara bom utan alla ska kunna använda den
 
K kortis skrev:
Har man bidrag för vägen så får det inte vara bom utan alla ska kunna använda den
Antingen hoppar man bommen och ställer en vakt, eller så struntar man i felkörningar.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
K
M mickef skrev:
Jag håller med om att det inte kan bl 100% rättvist och tror inte att det är något att sträva efter. Hur svårt kan det vara att komma fram till en lösning som alla accepterar. Om man störs av att "löst folk" begagnar vägen löser det man lättast med bom, verksamhet är tydligen inskrivet i statuterna, att fler hushåll på fastigheten betingar en extra avgift är väl inget som borde skaka om föreningen i sina grundvalar då förmodligen alla ställer upp på det.
Jättesvårt skulle jag säga - och ja - vår fastighet är medlem i en vägförening ;)

Det är inte alls bara att sätta upp en vägbom om "man" störs och att förändra fördelningen av kostnader är heller ingen enkel uppgift i praktiken. Vår förening fungerar bra men har vänner i en förening i närheten där årsmöten slutat med handgemäng.....

/Krille
 
  • Wow
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jättesvårt skulle jag säga - och ja - vår fastighet är medlem i en vägförening ;)

Det är inte alls bara att sätta upp en vägbom om "man" störs och att förändra fördelningen av kostnader är heller ingen enkel uppgift i praktiken. Vår förening fungerar bra men har vänner i en förening i närheten där årsmöten slutat med handgemäng.....

/Krille
I det här fallet är det inte att förändra fördelningen av kostnaderna utan att lägga in en vägavgift i hyran för en ev. hyresgäst.
 
K
M mickef skrev:
I det här fallet är det inte att förändra fördelningen av kostnaderna utan att lägga in en vägavgift i hyran för en ev. hyresgäst.
Så enkelt är det inte. En vägförenings förvaltning och verksamhet regleras av föreningens stadgar och flera lagar. Det är inte "bara" att lägga in en vägavgift i hyran för någon som hyr ett attefallshus.

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Så enkelt är det inte. En vägförenings förvaltning och verksamhet regleras av föreningens stadgar och flera lagar. Det är inte "bara" att lägga in en vägavgift i hyran för någon som hyr ett attefallshus.

/Krille
K Krille4 skrev:
Så enkelt är det inte. En vägförenings förvaltning och verksamhet regleras av föreningens stadgar och flera lagar. Det är inte "bara" att lägga in en vägavgift i hyran för någon som hyr ett attefallshus.

/Krille
Jag kan tänka mig att föreningen lyder under vissa lagar men förstår inte varför medlemmarna inte kan stipulera sina egna villkor för medlemmarnas bästa. Typ att de som bedriver någon typ av verksamhet som sliter oproportionellt mycket på vägen betalar en slant extra.
I det aktuella fallet är det ju inte föreningen som ska lägga avgiften på hyresgästen utan fastighetsägaren.
 
  • Gilla
stenolof
  • Laddar…
K
M mickef skrev:
Jag kan tänka mig att föreningen lyder under vissa lagar men förstår inte varför medlemmarna inte kan stipulera sina egna villkor för medlemmarnas bästa. Typ att de som bedriver någon typ av verksamhet som sliter oproportionellt mycket på vägen betalar en slant extra.
I det aktuella fallet är det ju inte föreningen som ska lägga avgiften på hyresgästen utan fastighetsägaren.
Villkoren finns stipulerade i stadgarna och kan bara ändras genom ett majoritetsbeslut d v s att 2/3 av medlemmarna röstar för förändringen: https://lagen.nu/1973:1150#P52.

Jag ser heller inte logiken att avgiften skulle baseras på antalet hushåll på fastigheten. En ensamstående utan bil som hyr ut sitt attefallshus till någon med en bil sliter väl rimligen mindre på vägen än ett hushåll med 5 bilar?

Baserat på svaren TS har fått i den här tråden -tror jag knappast TS skulle få ett majoritetsbeslut för att ändra stadgarna så att avgiften höjs för någon som hyr ut sitt attefallshus ;)

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Någon som sett till TS på länge?
Nix, han har inte varit inloggad sedan den kvällen han skapade tråden och skrev några inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.