Byggahus.se
Nissens Nissens skrev:
Du har aldrig funderat på att sjukhus, industri mm inte hade funnits/fungerat utan en övergripande organisation?
I mitt jobb skaffar jag kunder som köper de produkter vi har så att människor både i konstruktion och i fabriken får arbete, även en lång radda med underleverantörer blir sysselsatta. Att skaffa dessa kunder kräver massor med såväl strategiskt arbete som att ha duktigt folk. Det driver mig i stor utsträckning, att dra in sysselsättning till alla dessa människor samtidigt som kunderna är nöjda.

För du tror väl inte att sysselsättningen kommer av sig självt?

Att höginkomsttagare bidrar till att landet går runt beror på det ovan, men också att de genererar mer skatteintäkter eftersom skattesatserna är högre ju högre lön man har..
ja utan konstruktörer försäljare etc etc så fungerar ju inte ett företag men utan de som gör själva tillverkningen så blir ju heller inget producerat så alla är beroende av varandra på ett företag från städare till VD. Man kan ju undra vad som driver en låglönearbetare, jo en skitlön förståss men samtidigt konstigt nog ofta en lojalitet gentemot själva företaget och den är många ggr betydligt större än de som är välutbildade

Nissens
K kortis skrev:
ja utan konstruktörer försäljare etc etc så fungerar ju inte ett företag men utan de som gör själva tillverkningen så blir ju heller inget producerat så alla är beroende av varandra på ett företag från städare till VD. Man kan ju undra vad som driver en låglönearbetare, jo en skitlön förståss men samtidigt konstigt nog ofta en lojalitet gentemot själva företaget och den är många ggr betydligt större än de som är välutbildade
Det håller jag med om. Jag svarade på ett inlägg där man inte förstod varför högavlönade bidrar till att Sverige går runt.
Men alla behövs. Det där med lojalitet stämmer kanske, å andra sidan har högavlönade ofta otydliga arbetstider. Det kan komma telefonsamtal på helgdagar eller vardagskvällar. Folk i fabriken tex ”stämplar ut” när de går hem för dagen och tänker inte på jobbet förrän de ”stämplar in” igen.
Jag tror egentligen att högavlönade är grymt lojala mot den arbetsgivare man har, men har kanske lägre tröskel att byta arbetsgivare.
Ofta är det ju så att om en högavlönad inte gör sitt jobb bra så drabbar det många lågavlönade, och tvärtom, gör man ett bra jobb så får många lågavlönade sysselsättning.
Men alla behövs självklart!

Redigerat:
Vad sjutton har skatter med denna tråd att göra? :thinking:

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu fungerar ju inte vårt skattesystem efter skattetabellerna eller hur, du tror väl inte att höginkomsttagare inte har ex avdrag och många olika sätt att lagligt slippa betala skatt
Vi diskuterar lönearbetare. Kortis du kan inte komma på ett enda avdrag eller något sätt för att minska skatten som höginkomsttagare har (och som låginkomsttagare inte har). Man skattar i den tabell man måste. De du kommer med är bara rykten och skrönor och gnäll som är riktat mot de som tjänar mer än du själv. Det är snarare tvärtom mot vad du skriver. Bidrag och ekonomiskt stöd t ex bostadsbidrag utgår enbart till låginkomsttagare medans många höginkomsttagare har universitetsstudier och betalar dryga återbetalningar på studielån varje månad.

Min granne har ett umgänge, folk som hälsar på honom dagligen. Finns det inte regler mot sånt ohyfs ?
Jag tror han får post varje dag också, usch !

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Min granne har ett umgänge, folk som hälsar på honom dagligen. Finns det inte regler mot sånt ohyfs ?
Jag tror han får post varje dag också, usch !
Om ni bor i en BRF i lägenhet så blir det mycket slitage på hissen och extra elkostnader. Du borde säga till styrelsen att grannen ska debiteras extra :rofl:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Konstaterar att frågan nu, med över 320 inlägg, sedan länge lämnat fokus från respekt, tolerans och sämja mellan grannar. Till tämligen ostrukturerat ”halvpolitiserat påpucklande” mellan debattörer för att man har åsikter som inte delas. Eller dåliga egenskaper som avundsjuka, närgången nyfikenhet mm.

Kan inte underlåta jämförelsen med kommentarsfälten som en del länstidningar hade igång för många år sedan. Särskilt fredagkvällar kokade dessa av råsopar och tillmälen - moderatorerna räckte inte till och idag är det i huvudsak stängt och insändarredaktioner och FB har tagit över det mesta.

Men mitt intryck är att admin här gör ett bra och tufft jobb. Gissar att ”ett och annat” fått rensas bort. Tack för det. Kvarstår att det är förvånande intressant att se hur ”konfliktfrågor” tyvärr övertrumfar forumets förnämliga syfte - kunskaps- och erfautbyte.

Nissens Nissens skrev:
Du har aldrig funderat på att sjukhus, industri mm inte hade funnits/fungerat utan en övergripande organisation?
I mitt jobb skaffar jag kunder som köper de produkter vi har så att människor både i konstruktion och i fabriken får arbete, även en lång radda med underleverantörer blir sysselsatta. Att skaffa dessa kunder kräver massor med såväl strategiskt arbete som att ha duktigt folk. Det driver mig i stor utsträckning, att dra in sysselsättning till alla dessa människor samtidigt som kunderna är nöjda.

För du tror väl inte att sysselsättningen kommer av sig självt?

Att höginkomsttagare bidrar till att landet går runt beror på det ovan, men också att de genererar mer skatteintäkter eftersom skattesatserna är högre ju högre lön man har..
Och det är otroligt bra att du gör det, och framförallt att du känner stolthet över det. Men påstå inte att bara för att du är höginkomsttagare så får du, och endast du, landet att gå runt. (Det är ju vad vissa påstår i tråden)

Utan låginkomsttagare så hade heller inte DU haft den position som du uppger att du har. Eller hur?

Vi är väl alla en del av kretsloppet? Eller?

Det är väl rimligt att man betalar vägavgift per hushåll? Kanske det redan är kommenterat men jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer då trådarna verkar spåra ur när trådhygienisten verkar ha tagit höstlov.

M mickef skrev:
Det är väl rimligt att man betalar vägavgift per hushåll?
Per fastighet normalt. Med en högre uttaxering för eventuella kommersiella fastigheter i föreningen.

Normalt per fastighet men rimligt per hushåll.

• Gilla
stenolof
  • Laddar…
M mickef skrev:
Normalt per fastighet men rimligt per hushåll.
I de flesta vägföreningarna är det ett 1:1-förhållande.

Någon som sett till TS på länge?

K Kane skrev:
I de flesta vägföreningarna är det ett 1:1-förhållande.
Jag förstår det men om "övriga på vägen är inte förtjusta" i situationen som ts beskriver är det väl inget som hindrar att man ändrar i reglerna, eller?

• Gilla
stenolof
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag förstår det men om "övriga på vägen är inte förtjusta" i situationen som ts beskriver är det väl inget som hindrar att man ändrar i reglerna, eller?
Kostsam process att göra en ny förrättning och man kommer aldrig att uppnå millimeterrättvisa. Och skall man då göra den varje gång en förändring (fler personer i hushållet, medlemmar som kör väldigt lite, fler/mindre antal bilar, större/mindre bilar,....) sker på fastigheterna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.