129 969 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Har man mycket resenärer med resväskor med sig från andra länder, ökar risken att få "objudna hyresgäster" som vägglöss och ängrar. En och annan kackerlacka kan slinka med också som fripassagerare i resväskan. Om man kommer hem från utlandet, stoppar man in sin resväska lämpligen i en sopsäck och ställer på altanen eller balkongen och tvättar kläderna i omgångar, tills resväskan är tom och använder någon insektsgift för själva väskan inuti sopsäcken, innan den tas in i bostaden.Okarlsson skrev:
Här stjäls diesel från stora tankar och från lastbilar och båtmotorer och vattenskotrar. En grannes knarkande son går in i husen, om ytterdörren är olåst, och plockar på sig plånböcker, mobiler, bilnycklar verktyg och skinnjackor. Sedan återvänder han på natten och stjäl bilen. Han har inget körkort och är i knarkrus och kör sönder bilen och kör den ner i diket. Eller ställer den på någon parkeringsplats i bästa fall. Lås ytterdörren, innan du går och lägger dig på kvällen! Vi har ofta "nattliga besök" när någon känner på dörrhandtaget, om dörren är låst eller knackar på dörren mitt i natten, för att kolla om någon är hemma. Ha inga värdeföremål i hallen, som handväskor, laptop etc.M maria01 skrev:
Fast så är det väl inte alls - om man inte hyr ut det som permanentbostad. Extremt vanligt att man hyr ut t.ex. Friggebodar.Silver78 skrev:
Hur kan du gnälla över att grannen hyr ut? Det klart det inte behövs tillstånd, Det är sånt här som gör att det blir så mycket konflikter. Menar du att om det vore möjligt att öka grannens andel i vägföreningen (vilket kommer visa sig vara omöjligt) så kan du tänka dig att gå över, se honom i ögonen och meddela honom ditt beslut? Har du inget vettigt stt göra på dagarna?
Känns som att en eventuellt uthyrd attefallare är ett litet problem i sammanhangetH Harrison skrev:Här stjäls diesel från stora tankar och från lastbilar och båtmotorer och vattenskotrar. En grannes knarkande son går in i husen, om ytterdörren är olåst, och plockar på sig plånböcker, mobiler, bilnycklar verktyg och skinnjackor. Sedan återvänder han på natten och stjäl bilen. Han har inget körkort och är i knarkrus och kör sönder bilen och kör den ner i diket. Eller ställer den på någon parkeringsplats i bästa fall. Lås ytterdörren, innan du går och lägger dig på kvällen! Vi har ofta "nattliga besök" när någon känner på dörrhandtaget, om dörren är låst eller knackar på dörren mitt i natten, för att kolla om någon är hemma. Ha inga värdeföremål i hallen, som handväskor, laptop etc.
/Krille
Det beror lite på vem man hyr ut till. I vissa fall blir det vilda fester och möblemanget förvandlas till kaffeved och det blir slagsmål både inne och ute och de spyr överallt och muckar gräl med förbipasserande. Jag kände en del "värstingar" i min ungdom och de ville man inte ha någonting att göra med. Man kräver naturligtvis referensens av sina blivande hyresgäster, om man inte känner varandra innan. Men det är ingen garanti att man får lugna och skötsamma hyresgäster. Hos min granne är det mesta uthyrt, de bor själva i huvudbyggnaden, men har hyrt ut gäststugan, och bastun med tvättstugan är också uthyrda. Bostadsbristen är orsaken.D Dr Jumping Jack skrev:Hur kan du gnälla över att grannen hyr ut? Det klart det inte behövs tillstånd, Det är sånt här som gör att det blir så mycket konflikter. Menar du att om det vore möjligt att öka grannens andel i vägföreningen (vilket kommer visa sig vara omöjligt) så kan du tänka dig att gå över, se honom i ögonen och meddela honom ditt beslut? Har du inget vettigt stt göra på dagarna?
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Nja, faktiskt inte. Det är samma regler som gäller då, att man kan komma överens med gemensamhetsanläggningen om vad det extra slitaget innebär i kostnad, sedan skriver man ett enkelt avtal som skickas in för registrering och föreningen betalar 3000 eller om det är 3500kr, och först därefter får avgiften tas ut. Alternativt att cementfabriken vägrar, då görs det en förrättning och om han inte betalar då så kan fogden ta huset som delbetalning. Förrättningskostnaden står föreningen för, men den kan ju komma att delas upp mellan medlemmarna om inte tillräckligt med medel finns i kassan.1 markus1 skrev:
Sedan skall man också veta att om man gör mindre ändringar som lämnas in och registreras, så kan det till slut bli så många småändringar att lantmäteriet säger att nej, nu skiljer det för mycket från originalförrättningen så nu måste det till en nyförrättning.
Ja och om vissa husägare har flera bilar än andra, el vänner och familj som hälsar på oftare än hos andra?U Uffe A skrev:Är det skytteltrafik på den gemensamma vägen pga uthyrningen
Hur gör ni när de boende får besök av vänner och bekanta?
Kanske ni ska unföra vägtull för alla, även de boende som nyttjar vägen
Känns ju fel att en sim bara har en bil och inte har några besök ska betala lika mycket som den som har två bilar eller får många besök av vänner och släkt![]()
Jag började plötsligt tänka på ”En man som heter Ove” märkligt.D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Jo, men nu har ju detta inte hänt. Om hyresgästerna börjar slåss och spy överallt då är det ju rimligtvis anledning att agera. Men inte nu.H Harrison skrev:Det beror lite på vem man hyr ut till. I vissa fall blir det vilda fester och möblemanget förvandlas till kaffeved och det blir slagsmål både inne och ute och de spyr överallt och muckar gräl med förbipasserande. Jag kände en del "värstingar" i min ungdom och de ville man inte ha någonting att göra med. Man kräver naturligtvis referensens av sina blivande hyresgäster, om man inte känner varandra innan. Men det är ingen garanti att man får lugna och skötsamma hyresgäster. Hos min granne är det mesta uthyrt, de bor själva i huvudbyggnaden, men har hyrt ut gäststugan, och bastun med tvättstugan är också uthyrda. Bostadsbristen är orsaken.
Bygg ett eget atterfallhus då och hyr ut...D Bubblebubb skrev:Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.
Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?
Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.