129 966 läst ·
439 svar
130k läst
439 svar
Grannen hyr ut attefallare
Avdraget på 20 % är max 10 000 kr.H Harrison skrev:För uthyrning av Attefallshus finns ett schablonavdrag som är på 40 000 kronor. Därutöver medges avdrag med 20 procent av bruttohyran. Det är billigt att göra bygganmälan också och ansluta till det kommunala VA-nätet, ca 3 500 vardera i min hemkommun. Det kan bli en bra affär för ägaren, men trist för grannarna med mycket spring i området och okända besökare.
Lagstiftaren /skattemyndigheterna tillåter att du hyr ut 16-18? Hyreskontrakt /år. Utan att det blir momspliktig/rörelse. Hur tror ni annars att fjällvärldens stugägare gör? Eller sommarhusägare Gotland etc.N norfre skrev:
Ja så är det. Ganska korkat. Då det knappt blir skatt på dessa uthyrningar. Om du får 100 000 kr i hyra så drar du bort 40 000kr +20 %av bruttohyran Max 10 000kr. Sedan tar du upp 50 000 kr i inkomst av kapital 30% skatt. Med andra ord betalar du 15 000 kr i skatt av 100 000 kr. Ganska bra affär! Vit och ärlig dessutom.M maria01 skrev:
Jag tror att stugägare i fjällen och på Gotland följer de regler som finns.Willevästerås skrev:
Vad jag kunnat läsa mig till så anser Skatteverket att (momspliktig) hotellverksamhet bedrivs om man hyr ut fler än 112 dagar per år (vilket motsvarar 16 veckor) till flera olika hyresgäster.
Källa: https://www.skatteverket.se/privat/...vatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html
Vidare ställer polismyndigheten krav på hotelltillstånd i de fall man har plats för minst nio gäster eller minst fem gästrum, men just det ska nog inte vara ett bekymmer vid uthyrning av Attefallare.
Källa: https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/bedriva-hotell--och-pensionatrorelse/
Dessutom ställs krav enligt plan- och bygglagen att nyttjandet av inte står i strid med detaljplan och bygglov. Att hyra ut en Attefallare som korttidsboende i annat än i ringa omfattning borde förmodligen leda till att detaljplanen behöver medge "tillfällig vistelse", vilket är annat än bostadsändamål. I vart fall verkar Tranås kommun ha den ståndpunkten.
Källa: https://www.tranas.se/byggaboende/boitranas/hyrutdinbostad.10024.html
Källa: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/
Källa: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/fragor--svar/flyktingsituationen/20/
Hur mycket spring orsakar ett enda attefallshus egentligen? Inte mer än när grannens barn fått en ny kompis eller när tonåringen fått pojkvän/flickvän.H Harrison skrev:För uthyrning av Attefallshus finns ett schablonavdrag som är på 40 000 kronor. Därutöver medges avdrag med 20 procent av bruttohyran. Det är billigt att göra bygganmälan också och ansluta till det kommunala VA-nätet, ca 3 500 vardera i min hemkommun. Det kan bli en bra affär för ägaren, men trist för grannarna med mycket spring i området och okända besökare.
Jag vet inte var du bor men där vi bor kommer (för mig) okända besökare varje dag till kvarteret. Skulle tro att det är så för de allra flesta.
Har man problem med det bör man nog inte bosätta sig i närheten av andra människor.
/Krille
I vår vägsamfällighet betalar man om man hyr ut och det finns anläggnings beslut på det. Vore väldigt orättvist om de befintliga får betala men nytillkomna får det gratis. Hyr du ut tar du betalt i hyreskostnaden för dina utgifter.F fäboden skrev:
Låter som ett klassiskt fall av avundsjuka!
Ändra andelstal så är väl allt bra sedan. https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/Blanketter/#samfallighetsforeningar
Ändra andelstal så är väl allt bra sedan. https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/Blanketter/#samfallighetsforeningar
Jag bor på landet, här har man björnkoll på sina grannar!K Krille4 skrev:Hur mycket spring orsakar ett enda attefallshus egentligen? Inte mer än när grannens barn fått en ny kompis eller när tonåringen fått pojkvän/flickvän.
Jag vet inte var du bor men där vi bor kommer (för mig) okända besökare varje dag till kvarteret. Skulle tro att det är så för de allra flesta.
Har man problem med det bör man nog inte bosätta sig i närheten av andra människor.
/Krille
Trodde verkligen att det var allom bekant att det är ETT Attefallshus som man får bygga på tomten utan bygglov.T turnipfaldt skrev:Tycker nog det finns viss relevans att få vara en gnutta irriterad om någon bygger extra hus bara för att hyra ut, det blir ju en förtätning av området som man kanske inte hade när man köpte sin tomt, (oavsett om 1 extra bil om dagen inte sliter på vägen)
Ponera att all byggde ett extra hus att hyra ut? Eller varför inte 3 var, mer inkomst hurra....
Ett lugnt område kan snabbt bli ett jobbigt turistmecka med förlorad charm (teoretiskt)
Tycker TS får lite väl många syrliga kommentarer. Ska det va bostadsområde eller sommarstugeområde är väl relevant?
Flera personer verkar ju ha länkar till at regler mot uthyrning kan finnas?
Bara som motvikt i TS försvar
Inte tre...
Vill man bygga tre så krävs det bygglov och min Killgissning är att det inte beviljas.
Det är Polisen det ska anmälas till om man hyr ut mer än 8 bäddar (eller 4 sovrum), en speciell lagstiftning om hotell/pensionatverksamhet som man behöver tillstånd för.Rafael Ospino skrev:
Sen kanske kommunerna har egna regler också.
vet folk som hyr ut hela huset på Almedalsveckan för upp mot 100 000 kr för en veckaWillevästerås skrev:
Ja så är det. Ganska korkat. Då det knappt blir skatt på dessa uthyrningar. Om du får 100 000 kr i hyra så drar du bort 40 000kr +20 %av bruttohyran Max 10 000kr. Sedan tar du upp 50 000 kr i inkomst av kapital 30% skatt. Med andra ord betalar du 15 000 kr i skatt av 100 000 kr. Ganska bra affär! Vit och ärlig dessutom.
Ja,så är det nog! Jag håller inte koll på dem, men de håller koll på oss. Nya grannen har kommit till min sida och förbjudit mig att ha jordsäckar och täckbark på min tomt. "Du får inte ha nån plast på din tomt, du får ta bort dem", sa hon. Sedan fick vi inte ha grovsopor bredvid vårt garage, när vi byggde om och ut vår gäststuga. "Så fort du får ihop en plastkasse med sopor, ska du ta bilen till återvinningsstationen" sa hon. Sedan ville hon att jag lånar en annan grannes släpvagn och min kompis bil och lastar både mina och deras grovsopor och kör allt till återvinningen. Jag gjorde inte det, eftersom jag inte är van vid släpvagnar, dvs koppla på den och lyfta upp stödhjulet och köra med släp och återvinningscentralen är ett väldigt stressigt ställe. Dessutom är det vanligt med gamla, obesiktade släpkärror på mitt område och jag ville inte riskera att få böter. Sedan kom ordern: "Planket ska upp, ni måste bygga ett 2 m högt plank mellan våra tomter, så att vi slipper se era plastsäckar och grovsopor". Sedan kom hon några gånger till och sa "Planket ska upp". Jag kontaktade kommunen och bygglovet skulle kosta 7.000 kr, men beviljas inte, pga att kommunen vill behålla landskapet öppet. Grannen kom och sa "men chansa och bygg planket ändå!" Då hade vi fått nog och föreslog att de skulle göra det själva och vi skulle inte skvallra till kommunen. Vi planterade istället en häck mot grannen, Ungersk syren, som bildar ett väldigt tätt lövverk. Grannen sa, att plantorna måste vara minst 2 m höga, innan de får planteras 1 m in på min sida, men de är svåra att få tag på och dyra. Vi planterar några plantor per år, eftersom det är mycket bevattning under torrperioder på sommaren. Grannen undrar, var resten av plantorna är. "De kommer så småningom", svarar jag, tomtgränsen är ju 90 m lång!A Andy78 skrev:
Om man bor på riktigt på landet kan det vara skönt det är otroligt mycket stölder oss bönder allt från grävmaskiner till fyrhjulingar får fötter om folk inte hjälper tillA Andy78 skrev: