harry73
E Ewald skrev:
Lite läsning

[länk]
Totalt ointressant. Hovrätten beräknade skadeståndet baserat på återplanteringsvärdet och högsta domstolen har nu bestämt att man inte ska göra så för stora träd. Man ska titta på fastighetens värdeminskning.

Möjligen är det intressant för att visa på både olikheten i rättstillämpningen och de relativt orimliga konsekvenser systemet hade innan HD satte ner foten. Förvisso en snyfthistoria i tidningen, men ändå.

Lucky2015
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra tentasvar!

Följdfråga: Bedöm utifrån känd information bevisläget för de båda parterna.

Skämt åsidå, det framstår som en smula drygt att hoppa över fem sidors diskussion och bara svara på grundfrågan. I sak håller jag dock med dig i allt utom att man skulle värna grannsämjan nämnvärt genom att ”bara” kräva ersättning av grannen och inte polisanmäla denne. Men tro det eller ej, även den frågan har varit uppe ur perspektivet att man kanske kan maximera sitt ekonomiska utfall genom att försöka göra upp i godo utan att blanda in polis.
Hade jag varit i denna sits hade jag försökt nå en lösning med min granne, hellre än att vidta rättsliga åtgärder. Rättsprocesser kan kosta väldigt mycket pengar om man har otur och domstolarna dömer inte alltid som man själv tycker att det borde vara. Gå till din granne med ett skäligt ersättningsanspråk och meddela hen att rättsliga åtgärder kommer att vidtas om du inte erhåller ersättning för skadan.

• Gilla
Lind77 och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
Björn Johnsson Björn Johnsson skrev:
Tack för alla svar. Då blir det polisanmälan om inte de inte vill prata med mig. Efter polis anmälan, oss det blir så, ska man prata med försäkringsbolaget eller advokat?
Om du inte får muntlig kontakt med dem. Skicka till att börja med ett skriftligt krav med REK brev med mottagningsbevis till fastighetsägaren som kapat ner träden.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Grannen verkar ju ha handlat i god tro, åtminstonde i naivitet. De kommer ju att vara era grannar i lång tid framöver så försök att komma överens på ett för båda positiv sätt. Det kanske finns sätt att ordna tomten så den blir fin utan träden? Rimligt isåfall att grannen bekostar stubbrytning m.m. Tänk efter hur du vill ha tomt och grannrelation innan du handlar.

• Gilla
roslagstorparen och 2 till
  • Laddar…
Om nu grannen ville ha sol och det bara är träd i periferin. Vad spelar det för roll?
Bara för att man har lagen på sin sida så måste man inte dra allt till sin spets.
Om min granne skulle må bättre av att ta ner träd på min tomt så är han välkommen.
Det är väl självklart att man inte vill låta gamla förvuxna träd mörklägga kvarteret.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
MiWi och 7 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja enligt Alnarpsmodellen kan t ex en 100 årig ek ha ett värde mellan 100 tkr och 1 miljon. Att sedan tomtvärdet kanske bara är 500 tkr oavsett om trädet finns eller ej tas ingen hänsyn till
Värdera träd enl Alnarpsmetoden.
Först tittar man på trädslag och ålder samt trädets placering. Ett vårdträd/solitärträd får högre koefficient än ett träd i en skogsdunge. När börjar trädet bli gammalt, en björk ca 20-30 år, en ek kanske 150 år, alltså ett sorts ålderavdrag på trädets värde.
Man tittar även på trädets utseende, tidigare skador mm, vilket även här ger ett avdrag. Man jämför hela tiden med ett optimalt träd, växtplats, utseende mm.
Efter dessa beräkningar får man fram en koefficient, ett tal som blir högt eller lågt.
Man går vidare med vad kostar detta träd i inköp, plantering, skötsel under trädets växtperiod, vilket kan bli ganska stora belopp.
Beloppen kan bli många 10-tusentals kronor eller kanske t o m 100-tusentals kronor.
För många år sedan godkände försäkringsbolagen denna beräkning men idag är det infört försäkringens villkor att ersättningsbelopp blir vad ett större "handelsträd" kostar samt plantering.
Denna sk Alnarpsmetod användes/används vid trafikskador där fordon körde in i trädgårdar mm.
I ditt fall är ju svårt att bestämma hur trädet såg ut före nedsågningen eftersom det är borta. Kanske finns det några bilder eller liknande.
Visst är det helt olagligt att såga ned träd på annans mark. I en kommun här på västkusten hade en villaägare "skövlat" ett område utmed stranden, för att få utsikt vilket värderades enl Alnarpsmetoden. Om jag minns rätt hamnade kommunens ersättningskrav på 15 milj kronor! Skall avgöras i domstol.
Mångårig värderingsman åt försäkringsbolag/vägverk. Landskapsingenjör vid Alnarp

• Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Men nu är redan skadan skedd och pengar kommer inte ge dig några träd tillbaka.
Vad pratar du om? Klart man kan få tillbaka stora träd med pengar!

Jag hade krävt återplantering , sen var det slutat kan man ju inte veta.

maxi_tjflyt2.jpg
SF201210709199969AR.jpg

Lyft av ett stort träd med kran på natten i urbana miljön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Om nu grannen ville ha sol och det bara är träd i periferin. Vad spelar det för roll?
Bara för att man har lagen på sin sida så måste man inte dra allt till sin spets.
Om min granne skulle må bättre av att ta ner träd på min tomt så är han välkommen.
Det är väl självklart att man inte vill låta gamla förvuxna träd mörklägga kvarteret.
Kom igen nu kompis. Menar du allvar? Om du är på jobbet nu och när du kommer hem har olika grannar avverkat allt på din tomt efter eget tycke och smak? Handen på hjärtat, är de verkligen helt välkomna att göra det?

Såna här trådar vänds tyvärr ofta emot TS. Som om det vore hens sak att plädera för varför hen nödvändigtvis måste ha några träd på sin tomt. Vad är det att bråka om, vill du verkligen vara elak, tänk på att gärningsmannen kanske blir ruinerad om du anmäler, bla bla bla.......

MAN MÅSTE FRÅGA FÖRST innan man tar ner andras träd/lånar bil/lånar verktyg/lånar pengar och så vidare. Den utnyttjade ska inte bevisa att det var jobbigt och fel. En hyresgäst måste veta att den bara får gå in och bo, hen äger inte fastigheten.

• Gilla
Peternow och 16 till
  • Laddar…
harry73
Å Åsa Eric skrev:
Visst är det helt olagligt att såga ned träd på annans mark. I en kommun här på västkusten hade en villaägare "skövlat" ett område utmed stranden, för att få utsikt vilket värderades enl Alnarpsmetoden. Om jag minns rätt hamnade kommunens ersättningskrav på 15 milj kronor! Skall avgöras i domstol.
Fallet på västkusten var ju lite speciellt då det handlade om väldigt många träd som dessutom låg i ett naturreservat och dessutom var nödvändigt för att binda sandjorden. Även nyplanteringen var extra besvärligt pga sandjorden.
Det skrevs en artikel om det på byggahus. Skulle vara intressant att veta var det landade.

Men egentligen borde Alnarpsmodellen sedan 2015 vara död för stora träd iom HD domen. Om någon vet en senare dom där de använde Alnarpsmodellen för större, får ni gärna länka till den

• Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Kom igen nu kompis. Menar du allvar? Om du är på jobbet nu och när du kommer hem har olika grannar avverkat allt på din tomt efter eget tycke och smak? Handen på hjärtat, är de verkligen helt välkomna att göra det?

Såna här trådar vänds tyvärr ofta emot TS. Som om det vore hens sak att plädera för varför hen nödvändigtvis måste ha några träd på sin tomt. Vad är det att bråka om, vill du verkligen vara elak, tänk på att gärningsmannen kanske blir ruinerad om du anmäler, bla bla bla.......

MAN MÅSTE FRÅGA FÖRST innan man tar ner andras träd/lånar bil/lånar verktyg/lånar pengar och så vidare. Den utnyttjade ska inte bevisa att det var jobbigt och fel. En hyresgäst måste veta att den bara får gå in och bo, hen äger inte fastigheten.
Klart man ska fråga först. Å andra sidan har jag redan sagt till mina grannar att om dom vill låna verktyg, släpkärra, ta öl från jordkällaren så är det fritt fram. Nu var ju TS bortrest och det kanske var ett missförstånd. Men hur kränkt ska man vara OM nu inte just de träden spelar så stor roll? Egentligen. Om nu träden betyder så mycket, hur kunde han bo så långt ifrån dom under flera år?
Tänk om blixten slår ner i ett träd som många av er verkar tycka är värda mellan 400 000 och 1 miljon. Kommer man över det?

• Arg
  • Gilla
bhshpk och 3 till
  • Laddar…
Björn Johnsson Björn Johnsson skrev:
Jo jag gick ju över till granne och frågade om han/dom hade tagit ner dom träden (och pekade mot området) ja svarade han. Då sa jag att dom stod på min tomt. Då blev han nervös och sa att han bara bodde där och hans moster ägde huset och att det inte va han personligen som gjort det. Så då sa jag till han att be mostern prata med mig. Det har hon nu inte brytt sig om att göra. Jag vill gärna göra upp med grannen men om hon/dom inte kontaktar mig så har jag väl inte annat val.
Jag röstar på att prata med dem en vända till. Knacka på och säg att mostern inte kontaktat dig och berätta att du gärna löser det direkt med dem, men att ärendet annars måste polisanmälas om de inte vill försöka lösa detta med dig bara. Var då tydlig, säg t.ex. att mostern måste kontakta dig senast på söndag och att anmälan annars görs på måndag. Att spela in samtal får man väl göra som privatperson utan att fråga om lov? Det kan vara en idé också ifall det skulle dra iväg framöver och bli större.

Jag skulle föreslå att de får stå för kostnaden att plantera yngre/mindre liknande träd åtminstone. Att plantera in stora fullvuxna träd blir fort dyrt så även om de skulle vara medgörliga tror jag att de väljer polisanmälan ifall du kräver en återställning som är nästan identisk med hur det var innan.

• Gilla
ALC Robin Hood och 1 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Klart man ska fråga först. Å andra sidan har jag redan sagt till mina grannar att om dom vill låna verktyg, släpkärra, ta öl från jordkällaren så är det fritt fram. Nu var ju TS bortrest och det kanske var ett missförstånd. Men hur kränkt ska man vara OM nu inte just de träden spelar så stor roll? Egentligen. Om nu träden betyder så mycket, hur kunde han bo så långt ifrån dom under flera år?
Tänk om blixten slår ner i ett träd som många av er verkar tycka är värda mellan 400 000 och 1 miljon. Kommer man över det?
Du verkar verkligen ha en bullerbyn-relation med dina grannar. Måste vara härligt.

• Gilla
  • Haha
bhshpk och 5 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Grannen kanske har frågat dina hyresgäster som hyrt ditt hus om det var ok att göra detta. Grannen kanske har missat att dom bara hyrde huset och fått ok på detta. Eller tolkat att det var ok.
Det spelar ingen stor roll för TS. Den som fäller måste försäkra sig om att han har rätten. Om sedan TS hyresgäst har orsakat trädfällaren skada genom falsk tillåtelse så får trädgällaren i sin tur driva skadestånd mot hyresgästen.

Mitt RÅD är att TS försiktigt drar fram fakta INNAN han anmäler eller nämner ersättning. Annars kan det nog helt plötsligt bli svåra minnesförluster ..

• Gilla
laui
  • Laddar…
Varför vill inte TS svara på vad det var för träd? Har läst igenom tråden men inte sett vilken sort det var. Borde ju va viss skillnad om det är stora fina ekar, eller några sunkiga halvruttna granar..

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.