191 751 läst ·
1 087 svar
192k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Nej man är definitivt inte utan ansvar. Dock är det en ganska vanlig bortförklaring, "Oj, det visste jag inte", och sedan hoppas att det är överspelat och att den överkörda ska släppa det.Maskintok skrev:
Och har inte även mamman en "skuld" i det hela då hon låter "sin" tall inkräkta på grannens mark? Eller kan jag plantera min häck 1 cm in på min tomt och sedan låta den inkräkta på grannens och sedan bli upprörd för att grannen som inte vill ha häcken på sin tomt?
Man kan se saker på en hel del olika sätt, men det är en fördel om man ser det på samma sätt som det hände i verkligheten.Nissens skrev:
Om man ska se saker ur förövarens synvinkel blir det snart kaos.D Dr Jumping Jack skrev:Din mamma tycker att grannen gjorde fel. Grannen tycker hon gjorde rätt. Vad vi i tråden, med säkerhet kommit fram till, är att grannen borde informerat mamma om trädfällningen innan, men det är tveksamt om grannen gjorde något fel när trädet fälldes. Om man ser det ur grannens synvinkel; varför skall hon ta en diskussion om detta?
Juridiken kan vi lämna därhän. TS ville ha tips på vad som kan göras innan "man drar i den juridiska gonggongen".
Grannen tycks inte ha klagat på det, och så länge hon inte gör det finns det ingen anleding för TS mamma att agera.E elmont skrev:
F.ö. hade troligen tallen vuxit sig stor nog för att finnas på båda tomterna innan TS mamma köpte sitt hus.
Vi kan inte lämna juridiken, om inte något fel har begåtts så finns ingen anledning att göra något och ingen anledning att dra? i gonggongenP pmd skrev:
Efter 880 inlägg har vi inte säkert kunnat konstatera att grannen har gjort fel (förutom att hon inte informerat). Vi tror också att en juridisk process är mycket riskfylld eftersom den kan förloras. Det finns alltså ingen ”gonggong att dra i”.
Alla relationer mellan människor kan inte regleras juridiskt. För en bra relation till sina medmänniskor behöver man ha en liten snutt empati, en liten snutt sympati och gnutta lyhördhet för andras upplevelser.D Dr Jumping Jack skrev:
TS mammas granne tycks sakna allt detta så det vore bra för grannrelationen om grannen kan fås att förstå att det behövs lite mer än att bara tro fel om juridiska regler för att åstadkomma en bra grannrelation.
Förstår inte varför folk vill ha stora träd i en liten trädgård. Själv har jag sågat ner flera träd som blivit ca 4 meter höga och så har jag planterat nya träd. Dessutom har jag sått nytt gräs eftersom stora träd slukar vatten så marken blir alldeles kal.
Tycker att min lilla trädgård på 900 kvadratmeter i Japan stil med massor med intressanta manshöga växter är mycket trevligare än några grannars trädgårdar med ett eller några stora 15 meter höga träd som suger upp allt vatten och ger upphov till en stor död markyta runt träden.
Tidigt på våren tog jag bort en ca 3 meter hög gran och nu visade det sig att min Avenbokshäck som går 2 meter från granen har fått nya grenar och blivit hel tät från att varit ett enda stort hål.
Tycker att min lilla trädgård på 900 kvadratmeter i Japan stil med massor med intressanta manshöga växter är mycket trevligare än några grannars trädgårdar med ett eller några stora 15 meter höga träd som suger upp allt vatten och ger upphov till en stor död markyta runt träden.
Tidigt på våren tog jag bort en ca 3 meter hög gran och nu visade det sig att min Avenbokshäck som går 2 meter från granen har fått nya grenar och blivit hel tät från att varit ett enda stort hål.
Grannen tycker inte - åtminstone inte "officiellt" - att hon har gjort rätt. Hon har anfört att hon trodde att all växtlighet som till någon del befinner sig på hennes sida om tomtgränsen fritt får tas bort.D Dr Jumping Jack skrev:Din mamma tycker att grannen gjorde fel. Grannen tycker hon gjorde rätt. Vad vi i tråden, med säkerhet kommit fram till, är att grannen borde informerat mamma om trädfällningen innan, men det är tveksamt om grannen gjorde något fel när trädet fälldes. Om man ser det ur grannens synvinkel; varför skall hon ta en diskussion om detta?
Jag är lite osäker på vad du menar med "Om man ser det ur grannens synvinkel; varför skall hon ta en diskussion om detta?"
Men om jag säger såhär:
Min hypotes är att grannen är mycket nöjd med att projektet har genomförts enligt plan, d v s att tallen har gått till sällare jaktmarker/mött sin Skapare/kilat vidare.
Att hon i förväg frågade mamma när mamma skulle komma ut till fritidshuset, var - enligt min bedömning - med all sannolikhet för att hon skulle kunna ombesörja att få tallen fälld innan mamma anlände.
Det är ju en smula intressant, eftersom det torde innebära, att hon förutspådde att mamma skulle kunna tänkas ha synpunkter på tallfällningen, och att hon inte ville ta risken att det skulle bli någon diskussion i ämnet; än mindre att tallen skulle förbli ofälld.
Och om det här resonemanget stämmer, så blir genast det häpna "Va? Jaha, oj! Men jag har alltid trott man får ta bort allt som till någon del är på ens egen sida om tomtgränsen!"
För om det hade varit så - enligt lag, kutym eller praxis - att man självklart får ta bort alla träd och all övrig växtlighet som till en - eller kanske en halv - procent eller mer befinner sig på ens egen tomt, och till resterande del på grannens tomt, utan att först rådgöra med eller informera grannen ifråga, och detta hade varit något fullständigt självklart som folk praktiserade ständigt och jämt, inga konstigheter alls, och i samfällighetens bastu sitter Kalle och Pelle med varsin öl, och Kalle säger: - Du, jag såg att du hade tagit ned stora granen, den som till 97% stod på min sida av tomtgränsen, och till 3% på din, och som svärmor brukar sätta lampor i till jul! Och Pelle svarar: - Jajamän! Jag sa inget, för det behöver man ju inte! Och Kalle liksom: - Jamen självklart ska du inte SÄGA nåt, haha! Skönt att bli av med skiten! Pelle: - Då är det OK att jag inte talar om VARFÖR jag tog ned den också, va? Kalle: - Men duh! "Varför" är svenskans fjantigaste ord. Här, ta lite jordnötsringar! Jag ska förresten själv ta ned stora tallen på andra sidan idag. Du vet, den som står till 98% på Nisses tomt, och till 2% på min! Och Pelle bah: - Ah, schysst! Nisse är ju på safari i Kenya just nu. Så det passar ju bra att du inte pratar med honom innan! Kalle: - Exakt! Skål tamejfan! *båda rapar förnöjt*
Ungefär som i en Monty Python-sketch, således.
Så skulle det ju inte finnas någon som helst anledning att noga planlägga en topphemlig trädfällning i mammas frånvaro.
Tänker jag.
Sammanfattningsvis - grannen har hittills
medvetet och på ett framgångsrikt sätt undvikit att ta en talldiskussion med mamma, såväl före som efter fällningen.
Så vi kan nog försiktigt utgå ifrån att grannens intresse för en sådan diskussion befinner sig långt under generalindex.
Hej, kanske är detta redan nämnt, isåfall ber jag om ursäkt. (Lätt hänt i en så lång tråd).
Skulle råda dig att om du tänkt ta en dialog med grannen så bör du räkna med att hon är informerad av denna tråd, om hon inte sett den själv så är det inte osannolikt att någon i hennes närhet sett den och kopplat ihop henne med tråden utifrån beskrivningarna.
Det kan därmed också vara klokt att inte spekulera för mycket och färgstarkt i hur hon tänker, har tänkt eller kommer agera framåt, det kan förvärra läget.
Med det sagt, tråkigt med denna upplevelsen. Förhoppningsvis så kommer din mors granne att förstå att hennes handlingar brustit i hänsyn och kanske varit felaktiga. Balansera värdet mellan grannsämja och upprättelse. Att inte göra något åt det kan innebära att det är svårt att släppa det och irritation uppstår så snart ni ser grannen eller när hon gör förändringar i sin fastighet. Att gå på för hårt kan göra era framtida möten obekväma och åtgärder som kräver grannens godkännande svåra.
Skulle råda dig att om du tänkt ta en dialog med grannen så bör du räkna med att hon är informerad av denna tråd, om hon inte sett den själv så är det inte osannolikt att någon i hennes närhet sett den och kopplat ihop henne med tråden utifrån beskrivningarna.
Det kan därmed också vara klokt att inte spekulera för mycket och färgstarkt i hur hon tänker, har tänkt eller kommer agera framåt, det kan förvärra läget.
Med det sagt, tråkigt med denna upplevelsen. Förhoppningsvis så kommer din mors granne att förstå att hennes handlingar brustit i hänsyn och kanske varit felaktiga. Balansera värdet mellan grannsämja och upprättelse. Att inte göra något åt det kan innebära att det är svårt att släppa det och irritation uppstår så snart ni ser grannen eller när hon gör förändringar i sin fastighet. Att gå på för hårt kan göra era framtida möten obekväma och åtgärder som kräver grannens godkännande svåra.