P
P pmd skrev:
Den saken har påpekats flera gånger i den här tråden, men är inte tillämpbart i det här fallet där trädet är nedsågat och bara stubben är kvar.
Det har ju betydelse i att OM trädet stått kvar så då det troligen slutat på samma sätt med att trädet blir fult och anskrämligt om man utnyttjar sin rätt att ta bort överhängande grenar och rötter (efter att ägaren fått sin chans att göra det själv) och med tiden får tas bort i sin helhet eller blåser omkull i nästa storm om alla rötter åt ett håll tas bort. eller man får lov att ta ner det iallafall pga tokig placering och grannen som inte vill ha trådskaparens delar av träd på sin tomt. Oavsett vilken väg man valt så hade trädet på ett eller annat sätt tagits bort inom en rätt snar framtid. Grannen har bara genat lite och kortat ner tiden dit och gått lite över gränsen men troligen inte tillräckligt för att göra det straffbart.

Argumentet har betydelse för att grannen kan tvinga bort grenar och rötter och efter den stympningen så vill nog snart ingen ha trädet kvar och det blir samma slutresultat = trädet borta

Till saken gör ju att hela det resonemanget gäller när hela trädstammen står på en sida gränsen här blir det ännu krångligare då grannen har del av stamman på sin sida gränsen så tvivlar att det kommer ge nån större lycka att försöka driva det vidare då grannen redan troligen ägde del av trädet pga placeringen.

I alla tänkbara scenarion så har trådskaparen väldigt liten chans att rädda trädet just för att det står delvis utanför deras tomt utan det hade troligen bara dragit ut lite på konflikten att informerat och krånglat och man kan bara gratulera grannen till att ha spelat sina kort väl på troligen det minst straffbara viset.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Det har ju betydelse i att OM trädet stått kvar så då det troligen slutat på samma sätt
Det stod inte kvar så det är inte relevant. Frågan i det är läget är vad TS och TS mamma bör göra.
Förslag har getts i tråden. VI väntar nu på den spännande upplösningen.
Grannen har bara genat lite och kortat ner tiden dit och gått lite över gränsen men troligen inte tillräckligt för att göra det straffbart.
Nä, det var grannens trädfällare som gick över gränsen. ;)

P
P polaris78 skrev:
man kan bara gratulera grannen till att ha spelat sina kort väl på troligen det minst straffbara viset.
Jag har svårt att gratulera människor som har burit sig illa åt för hur bra de har lyckats med det.

• Gilla
  • Wow
linneac och 4 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Jag har svårt att gratulera människor som har burit sig illa åt för hur bra de har lyckats med det.
Jo moraliskt och åsiktmässigt så är det lätt att känna med den äldre kvinnan (Det gör absolut jag också).
Dock har det ingen betydelse i juridisk mening. där blir det vem som kan bevisa vad i förhållande till gällande lagar den som går därifrån med vinsten. Och utgår man från chansen att vinna något på att dra grannen vidare så är utsikterna mycket små att få mer än max ett par tusen minus den del som grannen redan äger för trädet och att den vägen få rätt är inte lätt i det här fallet.. Man kan lika gärna förlora och få stå för kostnader..

Det klokaste jurdiska svaret är mest troligt att gå vidare i livet och glöm tråkigheterna och undvik att starta nåt som kan leda till problem med grannen. Att dra någon till rätten är sällan bra för vänskapen och grannsämjan och även där tror jag den gamla kvinnan har mer att förlora på det än att vinna nån slags hämd mot grannen. Jag tycker inte grannen gjort rätt heller men utsikterna att vinna nåt vettigt är för låga för att ens försöka fortsätta diskutera med grannen om tallen. man har helt enkelt mer att förlora på det än att vinna på det.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Jag håller med om att det vore mycket tveksamt att göra en juridisk affär av saken. Chansen att det kommer något bra ur det är tämligen liten.

Men att gratulera grannen? Nejdu, grannen är en beräknande typ som behöver sättas på plats. Därför vore det bra om TS mamma och TS konfronterade grannen och fick henne att förstå hur illa hon har gjort TS mamma.

Att plantera en snabbväxande häck längs tomtgränsen tycker jag vore en alldeles utmärkt idé. Då slipper TS mamma känna att de båda tomterna flyter ihop (eller hur hon nu uttryckte sig). Ett plank ger samma effekt snabbare, men det kanske inte går att bygga ett tillräckligt högt plank utan bygglov.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Jag håller med om att det vore mycket tveksamt att göra en juridisk affär av saken. Chansen att det kommer något bra ur det är tämligen liten.

Men att gratulera grannen? Nejdu, grannen är en beräknande typ som behöver sättas på plats. Därför vore det bra om TS mamma och TS konfronterade grannen och fick henne att förstå hur illa hon har gjort TS mamma.

Att plantera en snabbväxande häck längs tomtgränsen tycker jag vore en alldeles utmärkt idé. Då slipper TS mamma känna att de båda tomterna flyter ihop (eller hur hon nu uttryckte sig). Ett plank ger samma effekt snabbare, men det kanske inte går att bygga ett tillräckligt högt plank utan bygglov.
Tror du lägger lite för bokstavlig positiv betydelse i gratulera grannen.. kanske lite olyckligt ordval från min sida men tänk mer på kollegan på jobbet som du hatar men ändå lägger en 20 lapp till när det är insamling på jobbet och säger grattis i förbifarten i likgiltigt tonfall med ett efterföljande hånflin.. men i det här fallet så är det ju inget man går över och säger utan mer ett konstaterande att grannen "vunnit".. inget man ger credit för direkt till denne.

Visst vore det skönt att läxa upp grannen eller åtminstone få henne att fatta att hon gjort nån ledsen men tvivlar på att man kommer lyckas med den delen om man läser ts inlägg i trådstart om hur grannen beskrivs..

"Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig"."

Så för mig låter det inte som det är så troligt att man kommer nå fram och att eventuella försök till det troligen bara skapar mer konflikt och upptrappning i fallet. Och blir det en snackis bland grannarna så kan det snabbt bli tråkig stämning..
Hade hon varit mån om vad andra tycker och inte placerat sin egen åsikt överst så hade hon ju troligen inte tagit den vägen hon gjort från början , så chansen att nå fram och få henne att skämmas och backa lite är väl tyvärr inte en trolig reaktion...
Även om jag såklart förstår att det vore en skön hämd att sätta henne på plats men chansen att det lyckas känns minimal och riskerna återigen för stora och att det stör lugn och ro och eskalerar i ytterligare problem.

Grannen ser det säkert som att hon gjort alla en tjänst som tagit ner trädet utan kostnad för ts mor...

Redigerat:
  • Gilla
Sala08
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Visst vore det skönt att läxa upp grannen eller åtminstone få henne att fatta att hon gjort nån ledsen men tvivlar på att man kommer lyckas med den delen om man läser ts inlägg i trådstart om hur grannen beskrivs..
Det är den beskrivningen som gör att grannen behöver sättas på plats. Det kan måhända vara svårt att "nå fram" men utan att försöka når man garanterat inte fram.

Att kräva sin del av veden (upphuggen!) är ett minimum för TS mamma, tycker jag.

Att sätta en snabbväxande häck längs tomtgränsen är ett bra sätt att få grannen att förstå att man inte alltid lyckas genom att vara elak. Att grannen vill ha öppet mot TS är ju en anledning till att hon fällde tallen.

• Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Hur tänker ni att grannen skall veta att ni vill ha kompensation, när ni inte talar om det?
Det är riktigt uppfattat att vi inte har talat om det - än.

Jag startade den här tråden bl a för att just diskutera frågan om kompensation. Om det kan vara aktuellt att begära kompensation. Vilka olika typer av kompensation som skulle kunna vara lämpliga/rimliga.

Samtidigt ville vi avvakta ett tag, för att se om grannen tog något eget initiativ, som visade på att hon förstått, att hon - bildligt och bokstavligt - gått lite över gränsen i det här fallet.

Jag har fått massor av svar. Allt ifrån att grannen sannolikt är en psykopat, och att vi borde ta till alla tänkbara och otänkbara metoder för att sätta dit henne så kraftfullt som det överhuvudtaget är möjligt, till att jag är pengakåt och svårt psykiskt störd, att mamma säkert också har Aspergers, och att vi borde skämmas för att vi under en lång följd av år med berått mod låtit tallen plåga grannen.

Och, mellan dessa båda ytterligheter, en stor mängd kloka råd, tips och information.

När vi har processat allt detta, kommer vi att avgöra hur vi ska agera.

Under tiden går livet vidare för både mamma och mig. Sommaren närmar sig, blommor planteras, husdjur klappas, en jämn födelsedag ska snart firas.

Det verkar bli ett bra plommonår, och kanske får jag en burk plommonsylt, gjord på plommon från mammas träd. Det ser jag fram emot.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Om jag har uppfattat TS rätt gäller detta ett fritidshusområde. Hennes mor är 80 år och har drabbats av cancer. Under sjukdomstiden tar grannen bort diverse växtlighet utmed och på tomtgränsen, bl a en stor tall. Detta görs utan att meddela den sjuka grannen. Det gäller att passa på! Grannen har fått som hen vill med full insyn till TS mammas tomt. Nu föreslår flera i tråden plantering av snabbväxande buskar alt att bygga plank. Det sistnämnda går förmodligen bort. Grannen vill ha öppet och kommer gissningsvis aldrig att godkänna detta.
De slutsatser jag har dragit när jag följt tråden är att grannen på ett väldigt fult sätt har utnyttjat en gammal människas situation för att själv tillskansa sig fördelar.

• Gilla
  • Wow
Meriwether och 6 till
  • Laddar…
P
S Sala08 skrev:
Om jag har uppfattat TS rätt gäller detta ett fritidshusområde. Hennes mor är 80 år och har drabbats av cancer. Under sjukdomstiden tar grannen bort diverse växtlighet utmed och på tomtgränsen, bl a en stor tall. Detta görs utan att meddela den sjuka grannen. Det gäller att passa på! Grannen har fått som hen vill med full insyn till TS mammas tomt. Nu föreslår flera i tråden plantering av snabbväxande buskar alt att bygga plank. Det sistnämnda går förmodligen bort. Grannen vill ha öppet och kommer gissningsvis aldrig att godkänna detta.
De slutsatser jag har dragit när jag följt tråden är att grannen på ett väldigt fult sätt har utnyttjat en gammal människas situation för att själv tillskansa sig fördelar.
Så länge växterna sitter på TS mammas sida så kan kärringen studsa bäst fan hon vill på sin... Och kan inte kärringen det, så skicka mig hennes adress så skickar jag en studsmatta... :crysmile::crysmile:
tycker TS och hans mamma ska vänta tills grannen ska till blåkulla nästa gång och då plantera dessa underbara växter..
Om nu ingen stulit kvasten :crysmile::crysmile::cool:

• Gilla
Sala08
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Kommunen reder inte ut var tomtgränsen går
Det är vanligt att lite större kommuner har kommunlantmäteri som tar hand om sådant (fast här och var i Byggahus har det framskymtat missnöje med just kommunlantmäteriernas engagemang i sådana frågor), annars är det lantmäteriverket.

Varför skriver folk att det är insynsskydd är ett problemet? Ts har i tidigt skede skrivit att det INTE var insynsskyddet som var problemet. Och det är ju helt naturligt för en tall med den storleken ger i princip inte nått insynsskydd över huvud taget. Vet ni hur en gammal tall ser ut?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sala08 skrev:
Grannen behöver inte godkänna ett plank om TS mamma nu skulle vilja bygga ett sådant. Det är en bygglovsfråga mellan TS mamma och kommunen. Men riktigt vad det har med tråden att göra vet jag inte.

P
E elmont skrev:
Varför skriver folk att det är insynsskydd är ett problemet? Ts har i tidigt skede skrivit att det INTE var insynsskyddet som var problemet. Och det är ju helt naturligt för en tall med den storleken ger i princip inte nått insynsskydd över huvud taget. Vet ni hur en gammal tall ser ut?

En ensam gammal tall dominerar landskapet av yngre träd mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

varsågod engammal tall.. ca 95 år efter skogsbruksplanen..

• Gilla
  • Älska
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
[bild]

varsågod engammal tall.. ca 95 år efter skogsbruksplanen..
Synd att den står kvar och skymmer allt bakom den!

• Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.