191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Vill du ha ett öppet dike emellan för att sitta i skyttegrav för att kapa rötter på grannens träd eller hur tänker du nu?E elmont skrev:
att freda din egendom från inkräktare är en helt annan sak än att freda ifrån träd rötter..
Du får väl inte ens angripa en förövare om det inte ligger inom ramen av självförsvar..
Alltså nödvärn.. Och dit hör inte egendom..
utan ditt liv..
Det beror på vilken tjänst man beställer. De kan göra en enkel gränsanvisning för 1000-2000 som är fysiskt/geodetiskt lika centimeter-korrekt som en fastighetsnybildning/bestämning som kostar 30 000-100 000. Då utgår de från befintliga handlingar, kartor alltså, och tar ut punkterna i naturen. Markering med spray och/eller käpp. Då får mamma säkert veta vems eller vilkas tomt trädet stod på. Det är ju helt avgörande information för hur man ska gå vidare.D Dr Jumping Jack skrev:
Hade man haft kapitalet så hade man ju rett ut detta med gränsen sedan tagit fighten..S Sir Duke skrev:Det beror på vilken tjänst man beställer. De kan göra en enkel gränsanvisning för 1000-2000 som är fysiskt/geodetiskt lika centimeter-korrekt som en fastighetsnybildning/bestämning som kostar 30 000-100 000. Då utgår de från befintliga handlingar, kartor alltså, och tar ut punkterna i naturen. Markering med spray och/eller käpp. Då får mamma säkert veta vems eller vilkas tomt trädet stod på. Det är ju helt avgörande information för hur man ska gå vidare.
Och sen planterat en massa växter som grannen verkligen skulle avsky...
parkslide vore väl trevligt att "ge" grannen i gåva tillbaka... 
obs skämtar.. Men lite kul vore det allt att fått sett lite reaktioner..
Nix, lantmäteriet gör inga sådana utmätningar mot privatperson sedan 2017, se mitt tidigare inlägg.S Sir Duke skrev:Det beror på vilken tjänst man beställer. De kan göra en enkel gränsanvisning för 1000-2000 som är fysiskt/geodetiskt lika centimeter-korrekt som en fastighetsnybildning/bestämning som kostar 30 000-100 000. Då utgår de från befintliga handlingar, kartor alltså, och tar ut punkterna i naturen. Markering med spray och/eller käpp. Då får mamma säkert veta vems eller vilkas tomt trädet stod på. Det är ju helt avgörande information för hur man ska gå vidare.
Att ta ut ”vem som helst” för att markera var ”gränspinnarna” finns (och raka linjerna mellan) har varit uppe tidigare i tråden, men samtidigt så har det nämnts att dessa utmärkningar inte är juridiskt bindande.
Å dessa utmärkningar går inte längre att beställa från Lantmäteriet, utan Lm hänvisar till andra aktörer.
När man läste ditt inlägg som jag citerade så fick man uppfattningen att Lm gjorde utstakningar för någon tusenlapp eftersom du kommenterade att Lm tar från några 10kkr för utmärkning.
För att det ska va juridiskt bindande så är det ”särskild gränsutmärkning” som gäller, å då är det från ca 35kkr som gäller.
Å dessa utmärkningar går inte längre att beställa från Lantmäteriet, utan Lm hänvisar till andra aktörer.
När man läste ditt inlägg som jag citerade så fick man uppfattningen att Lm gjorde utstakningar för någon tusenlapp eftersom du kommenterade att Lm tar från några 10kkr för utmärkning.
För att det ska va juridiskt bindande så är det ”särskild gränsutmärkning” som gäller, å då är det från ca 35kkr som gäller.
Ok, så nu vet ni plötsligt var gränsen går? För du skriver ju det.T Talisman skrev:Jag vet inte om du medvetet missförstår mig, eller bara vill provocera.
Du skriver:
"TS mamma tycks ha trott att hon kunde ha kvar trädet på den platsen oavsett vad grannen tyckte och så är det inte riktigt."
Det är ju fullständigt befängt.
Problemet är att GRANNEN tror att hon kan TA BORT alla träd som till någon del befinner sig på tomtgränsen, precis när som helst, och UTAN att med ett enda ord ens förvarna mamma om detta.
Grannen har ALDRIG NÅGONSIN pratat om tallen, än mindre nämnt att den var till besvär, och borde tas ned.
Är det så förbannat djävla svårt att fatta att mamma känner sig en smula överkörd i det läget?
Jag tar det en gång till för säkerhets skull:
Grannen har inte med ett enda ord någonsin antytt att tallen ifråga borde tas bort, och utan har plötsligt låtit ta bort den utan att fråga, eller ens meddela min mamma, till yttermera visso vid en tidpunkt när min mamma inte var på plats.
Vad beträffar den andra grannen, som observerade trädfällningen och sprang dit för att försöka avbryta den, så är vederbörande en sådan person som samlat på sig en massa mer eller mindre nödvändig kunskap om hur saker och ting förhåller sig i grannskapet under årens lopp.
Det kan man tycka vad man vill om, men han visade sig känna till var tomtgränsen mellan mammas och den trädfällande grannens tomt gick. Han visste också att mamma inte varit i sitt fritidshus på flera månader, p g a mycket omfattande cancerbehandling.
Baserat på sin relativt goda kännedom om mammas respektive den trädfällande grannens personligheter, karaktärer och beteende drog han den helt korrekta slutsatsen att grannen inte hade konfererat med mamma före trädfällandet, och försökte därför avstyra det hela.
Mamma var totalt ovetande om allt detta. Det var alltså inte så, att grannen som såg trädfällningen kastade sig på telefonen för att skvallra för mamma, som omedelbart skrek "Stoppa honom! Spring dit och ta ifrån honom motorsågen!"
Jag trodde att det fanns en osäkerhet om var gränsen går. Då är det ju ingen mening med att lägga pengar på att låta märka ut gränsen.
Redigerat:
Sluta flamsa och bestäm er för vad ni rimligtvis vill ha ut av det här (stubbfräs, insynsskydd, ersättning eller en combo) och framför det till grannen. Om inget gehör polisanmäl då du själv anser det egenmäktigt förfarande.
Då har ni åtminstone markerat och har något att hänvisa till om det upprepas då ni är oroliga för övriga träd.
Om du och din mor är så sjuka/utmattade som du skriver (betvivlar inte det) lär ni inte orka driva en process och såvida inte trädet påverkar fastighetsvärdet finns förmodligen lite eller inget att vinna på en process.
Lycka till!
Då har ni åtminstone markerat och har något att hänvisa till om det upprepas då ni är oroliga för övriga träd.
Om du och din mor är så sjuka/utmattade som du skriver (betvivlar inte det) lär ni inte orka driva en process och såvida inte trädet påverkar fastighetsvärdet finns förmodligen lite eller inget att vinna på en process.
Lycka till!
Mamma och jag är mycket tacksamma för allt engagemang i tråden. Hon är oerhört glad för att tråden startades.K Krille_90_ skrev:
Något beslut om hur vi ska gå vidare är inte definitivt fattat än. Inhämtande av så mycket kunskap och fakta som möjligt är naturligtvis det viktigaste att börja med.
Vi har - givetvis - som grundprincip att försöka komma överens med grannen på ett bra sätt, utan att blanda in några andra instanser.
Det har tillkommit en del information i ärendet, som verkar mycket intressant. Jag har dock endast fragmentarisk kunskap om denna än så länge. Och jag tror att det är bäst att avvakta tills vi vet mer, innan jag - eventuellt - redovisar denna information här.
Annars är risken att tråden raskt växer med ytterligare 10 sidor av ren spekulation gällande de nya omständigheterna.
Enligt den länk till Lawline som tidigare publicerats så står det inte som du skriver.Maskintok skrev:Menar du mig i fysisk form eller menar du min egendom?
Är en stor skillnad emellan dessa.
Läs vad som verkligen står i lagtexten kring att kapa i rötter och grenar..
Där står det att man inte får bara kapa på hur man vill även om man ställt krav på grannen.
utan du får fortfarande inte skada trädet.
kapar du rötterna så kan du skada trädet och gör dig då skyldig till skadegörelse.
Däremot om grannen väljer att gräva bort rötterna från sitter träd eller fälla trädet så är det en helt annan sak.. Då det är ägaren som tar beslutet.
Det står inget om att trädet inte får skadas. Det står att man kan bli ersättningsskyldig om trädet dör. En väldigt stor skillnad.
saxat:
Man bör ge ägaren i alla fall tre-sex månader på sig att vidta dessa åtgärder. Görs inte detta är det fritt för grannen att själv kapa överträngande grenar och rötter. Detta bör dock göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av grannens ingrepp kan han bli ersättningsskyldig.
https://lawline.se/answers/far-en-granne-saga-ner-grenar-pa-trad-som-hanger-over-tomtgransen
Jag vet att Lantmäteriet aldrig åker ut längre.Demmpa skrev:
Att ta ut ”vem som helst” för att markera var ”gränspinnarna” finns (och raka linjerna mellan) har varit uppe tidigare i tråden, men samtidigt så har det nämnts att dessa utmärkningar inte är juridiskt bindande.
Men snälla skit i vad det står för firmanamn på bilen. Det är en underentrepenör med proffsgrejer. Det är inte "vem som helst" såsom Lasses Pizzeria. De är kontrakterade och ackrediterade.
Och sluta tjata om att det inte är juridiskt bindande
Vad mamma får för tusenlappen är ett beslutsunderlag för att gå vidare eller inte gå vidare.
förklara det gärna för mig..TT4F skrev:
Enligt den länk till Lawline som tidigare publicerats så står det inte som du skriver.
Det står inget om att trädet inte får skadas. Det står att man kan bli ersättningsskyldig om trädet dör. En väldigt stor skillnad.
saxat:
Man bör ge ägaren i alla fall tre-sex månader på sig att vidta dessa åtgärder. Görs inte detta är det fritt för grannen att själv kapa överträngande grenar och rötter. Detta bör dock göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av grannens ingrepp kan han bli ersättningsskyldig.
[länk]
Jag som bara har skoglig utbildning...
om jag gör saker med rötterna på ett träd, vad sker då?
om ett träd dör, vad dör det av?
Jo att näringen stryps...
Vart hämtar träd sin näring ifrån?
Mamma uppger sig veta på centimetern när, var gränsen går, och grannen har exakt samma uppfattning som mamma. Grannen har således aldrig haft någon avvikande uppfattning om var tomtgränsen går.Nissens skrev:
Jag är för okunnig i det här ämnet för att veta, om det trots detta finns en teoretisk möjlighet att de av någon anledning skulle kunna vara felinformerade båda två.
Att jag tidigare skrivit att vi inte vet exakt på millimetern var tomtgränsen går, är bara ett uttryck för min egen försiktighet. Det ska extremt mycket till för att jag ska hävda att jag är absolut tvärsäker på något, utan jag utgår alltid ifrån att det KAN finnas omständigheter, som jag eller andra inte känner till, d v s att jag inte har "hela bilden".
Jag säger bara att du har skrivit felMaskintok skrev:
Men oavsett vad så håller jag med om att grannen gjort fel som kapade trädet. Det är solklart!!!!
Dock så tror jag inte att TS kommer vinna någon tvist då det enligt Claes inte är 100% klart vem som äger trädet, samt att grannen har rätt att ta bort rötter (efter 3-6 mån)
näpp har jag inte gjort.TT4F skrev:
Jag säger bara att du har skrivit fel(med flit).
Men oavsett vad så håller jag med om att grannen gjort fel som kapade trädet. Det är solklart!!!!
Dock så tror jag inte att TS kommer vinna någon tvist då det enligt Claes inte är 100% klart vem som äger trädet, samt att grannen har rätt att ta bort rötter (efter 3-6 mån)
Men kom ihåg att märka väl att man skadar ett träd när man hugger eller kapar av rötterna. dock är förståelsen för detta inom juridiken låg och att man i denna text inte skrivit ut ordagrant om detta för då vill naturligtvis juristen ha betalt för resten, eller hur?
Håller inte med alls om att det råder tvivel om ägandet.. Men det är min åsikt..
Däremot så är både grannen och utövaren extremt skyldiga till att inte kunna använda hjärnan...